Съвременното служение на Православната Църква в България



Може да харесате още...

5 Отговори

  1. Шаган ми е симпатичен, но истината – по-симпатична.
    „Във Варненската и Великопреславска епархия… разкол не бе допуснат.“ Не е вярно. Все по-нарастващата община на ик. Любомир Попов, който е към Инокентий, опровергава това твърдение.
    .
    „Няма единични православни църкви – Българска, Гръцка, Руска, Румънска и т.н.“ С тези думи се отрича Устава, историята и същността на БПЦ. Дори и разколниците не правят това.
    .
    Защо в доклада не се засяга старостилният разкол? Той неумолимо пълзи у нас и печели все повече привърженици, които напускат Българската църква (пардон, българският филиал на Световната църква) и погубват душите си?

  2. […] В България да бъдеш вярващ е изключително изпитание и тежък кръст, който за жалост не се оценява както от светските лица, така и от кадровия потенциал на БПЦ, който хич не го е еня за състоянието на вярващите, за техните трудности, терзания, изкушения и злини, които специфичната религиозна обстановка им причинява. Не съм съгласен със Шаган че няма поместни църкви и не съм съгласен с опита му да разграничи Църква от Държава. Може би е по-правилно Държавата да не се меси институционално в делата на Църквата , но има сериозни проблеми – хората у нас са подготвени и квалифицирани от Държавата, а националният елемент в държавната организация задължава Църквата да се съобразява с народностното начало, което издържа и БПЦ. Съгласен съм с Дон Кихот за старостилието.

  3. За да се закрепи в този високо научен и информиран свят със свободна информация и натрупан исторически опит Църквата трябва да докаже своята уникалност за да обоснове привилегированото място, което й се дава в Европа и България. Ако духовникът само преподава религиозно знание и извършване на св.Причастие, то той е ненужен, защото наместо да ни преподава какво се е пишело и говорило навремето ние чрез познанието си върху класически езици и с помощта на светски преподаватели можем да отидем директно при извора на религиозното знание. Св.Причастие за да бъде ефективно трябва да има сила, която да въздейства на живота на човека и която да бъде проверима със средствата на разума и знанието. Молитвата на духовника трябва да се чува пред Бога и да имаме ответен отговор от Всевишния, както и духовника трябва да има дарба и способност да ни открива невидимото, защото видимото е лабораторно проверимо и елементарно осезаемо. Но за невидимото има врачки, политолози и социолози, а БПЦ що е ?

  4. Цитатът на Шмеман показва колко е опасно и вредно за българите да ползват текстове и наставления на хора, които не познават състоянието на българския религиозен въпрос. Ние живяхме в един трагичен ХХ век, където ни се случи ада на националните катастрофи и комунизма. Ние живеем един профанен, несправедлив, мутренски и конспиративен преход, където трагедията на обикновения човек никак не е малка. Затова и понятието за спасение на българина не е размито, както във вегетиращите мирни общества по света. Затова служението на Църквата у нас е да защити истината, милостта, справедливостта, достойното възнаграждение и честност сред хората, като даде пример за човекюлбие и историческа справедливост, ръководена от Христос, а не от политикономически сметки и амбиции за обществена власт и привилегии. БПЦ трябва да издири устоите на истинското християнство, както го е разпознал народа ни в течение на 1300 години.
    http://www.bg-history.info/5138/Pamet-za-zhertvite-na-komunizma-v-Bulgariia.html

  5. Варненец каза:

    Съгласен съм с Дон Кихот. Нещо повече освен разколът на о. Любомир Попов във варнеското село Казашко има структури на епископ Фотий. За какво недопускане на разкол говори о. Шаган? В периода на разкола в кв. Виница свещеникът беше станал разколник и служеше като такъв няколко години – това се допусна. В Добрич също и до днес има свещеник, който все още се числи към почти изчезналия синод на Инокентий.