Духовност по български
Станахме ли два милиона в София не знам, но сме много народ. А много народ – много тор. И всичката тор се събира при манастира „Св. Мина”. Отдалеч те обгръща и поваля страшна смрад. И отчаяние.
Пресрещат ни с припряно тичане по мостчето хора с багажи от кръщенетата. И въпреки, че изглеждат хапнали и пийнали като на пикник, видът им никак не е весел. Как да ти е сладко, като ти се гади от тая смрад, а трябва да се яде? Кръщене е. Вървях и знаех, че нищо добро не ме очаква, но това, което видях, съвсем ме сломи.
Иконата на св. Мина, изправена до вратата на храма. Народът чинно изчаква реда си, приближава в някакъв транс и плътно се прилепя към светеца, като по някакъв строго ритуален начин се поставяха и ръце, и глави. Едната ръка – задължително върху обкова на ръката на светеца, а другата – на стомаха му. Стояха някое време така, после пак в същия транс влизаха в храма и се подреждаха за молитва. Но не пропускаха да се „заредят” и от другите икони вътре. Приклякаха по католически, кръстеха се с цяла длан, и никой не се поклони и не целуна с подобаващо благоговение иконите.
Освен за св. Мина, много тъжно ми беше и за ангела в олтара, и за свещеника, преуморен и блед от непрекъснатото съчувствие и четене на молитви, защото не го правеше механично, а съучастваше в скърбите на просещия помощ народ. Беше ми мъчно за строителите, които имаха вид на желаещи да се хвърлят от покрива, където стояха. И за жената с дебелата ръкавица без пръсти, която с шило и с вид на обречен човек отчаяно чистеше свещниците. И за продаващата свещите, която по някакво чудо не бе загубила доброто разположение на духа си, а имаше сили да се зарадва на децата.
Беше ми мъчно и за хората, защото дори и най-нагло изглеждащите не бяха все пак толкова нагли, както биха били в своите си води. И как да бъдеш нагъл, като тая жега и смрад те подсещат по някакъв начин за пъкъла, а това смирява.
Преди години, когато беше голямото наводнение в София, храмът на Илия Павлов се беше напълнил с отходните фекални води на целия Лозен. Може би многото пари с нечист произход, дори и когато участват в благородни дела, оставят като знак, своя вонящ дъх.
И все пак си мисля, че свети Мина има властта и силата да очисти тая смрад, ако го заслужавахме. А ние не го заслужаваме. Ние вярвахме на партийните другари, когато ни пробутваха „пророчицата Ванга”, когато се подиграваха с Бога и всичко свято. Колко от хората знаят, че по същото това време, когато се вдигаха пушилки от волгите с перденцата към Петрич и се правеше реклама на Ванга, там горе на скалите над Черепиш е живял истински свят човек? Човек, когото същите тия партиини другари са преследвали и унищожили. Но с „пророчици”, екстрасенси и всякакви ментета от тоя сорт, успяха да ни зарибят.
Православният дух на българският народ е подменен целенасочено и умишлено. А мързелът и бездушието, чалгата и простотията ни пречат поне елементарно да се ограмотим. Така и ще си умрат поколения българи – без изповед без покаяние, без да са се причастили със Светите Дарове поне веднъж в живота си.
Духовното разложение и смърт на българина са придобили физическо, реално измерение там – в края на града, при пречиствателната станция. Колкото и да се притискат към иконата на светеца в желанието си да избягат от своя ад, това едва ли е възможно да се случи по тоя начин, защото загубеното е много и трябва труд, за да се придобие отново. Трябва усърдие, духовно напрежение, а не чудо от магически действия и практики.
По волята на Бога и с молитвеното застъпничество на свети Мина – чудеса все пак стават, но нека благодарим и да онемеем, вместо да говорим безумия от сорта, че „светицата Ванга, била втората Богородица на България.”
Прости ни Господи в милостта и човеколюбието Си, и сохрани православния болгарски народ.
Малко пресилва авторката. Щом хората са дошли в църквата, все са имали някаква вяра, може би суеверна, наивна, „бабешка“, но са имали. По-страшни са милионите циници, които нямат вяра и няма никога да имат. Наскоро прегледах една книжка от много уважаван митрополит (nomina sunt odiosa), който твърди, че сексът бил грях и натрапва баснята за митарствата. Това не е православие, а гностицизъм.
Като студент ходих с един приятел да беседвам с този отшелник в горите над Черепиш. Той влияеше много положително на семинаристите и един ден го завариха убит в палатката му. Угасна още една звезда в нашия мрак…
………………………………………………..
Тялото като храм според Афраат Персиеца –
http//archiman.livejournal.com/
Кой е „храмът на Илия Павлов“?
Авторката наистина пресилва, както казва Дон Кихот, защото, според мен, оставя интуитивното, най-малкото, усещане, че не успява да се дистанцира достатъчно от лично-субективното си преживяване и прекалено интегрира в своята емоционална и личностна идентичност събитията и хората, за които говори. Позицията и на екзалтиран по своему субективизъм, отчасти компрометира правилни тези, които може да се открият в статията. Тя ( статията ), е образец на страстно-емоционален подход и стил на общуване и дейност, които (подход и стил) никога не трябва да се толерират изцяло…, това може да става само условно!
Моля, някой да каже нещо повече за отшелника над Черепиш!
Дон Кихот, Вие нееднократно отричате изцяло идеята, която е в основата на метафоричния израз „митарства“, обявявайки я за гностична, с което, мисля, се доближавате до доктринална неточност, меко казано!?
Почти унищожена от комунизма, Църквата днес поради липса на социална, образователна и културно-просветна дейност говори за духовност. Тази духовност обаче не е кланяне на икони, мандахерцане с кандилница, мънкане на треби и молитви, които всеки човек със средно образование може да си прочете. Ритуалността е външна форма на едно вътрешно съпреживяване на човека, който 60 години , а и до днес, е потискан и унизяван затова, че не изповядва историческия материализъм, мистико-епическото начало на „класическата ни литература“ и култа към модерността. За колко мъченици, изповедници и праведници от комунизма с тяхната житейска логика и истински духовни подвизи ние знаем? Освен това БПЦ ползва квалификацията на миряните, за която не е вложила абсолютно никакъв ресурс и усилия за тяхното професионално и морално израстване, като им предлага „духовност“ наместо подкрепа, насърчение и грижа, която да им покаже, че християнската духовност е грижа за ближния, а не е будистка мистика.
Принуждавам се да правя два коментара. Първо, християнската духовност е надстроечно явление, казано с езика на историческия материализъм, на основите на християнската култура. Тази култура е формирана от убеждението , че грижата за ближния е равнопоставена на почитта към Бога. Освен това на Бога се служи с чисто, сърце, чиста помисъл и аскетичен живот, който е основа на житейската логика на големите християнски деятели. Християнството не е политическа комбинация, средство за реализиране на светски амбиции за величие на нацията, нито е материалистична форма на съпреживяване на света. Християнството е базирано на знанието, на съюза между способност за духовен живот и интелект и в него не е важна властта на Църквата, а спасението на душата на човека, поради което Църквата е призвана да ни брани от изкушенията, от злите помисли и дела и от нападението на антихристите, които искат да ни пречупят чрез достиженията на корупционния Разум, който не е оспорен от духовните ни дейци. Проблем!
Митарствата са типичен пример за неканонично, небиблейско и в крайна сметка нехристиянско предание, което е наложено в Църквата не от отците и съборите, а от суеверната тълпа. Самата идея за митарства е блогохулна, защото приписва на бесовете прерогативите за съд, които само Бог притежава.
За да разберете какъв е произходът на митарствата, прочетете най-сетне книгата:
http://www.pravoslavie.bg/Критика/ЯЛДАВАОТ-нова-книга-на-ИК-Омофор