Розовият танк



БЛИЗКИ ТЕМИ:

33 коментара

  1. прием ШУ 14 юли каза:

    Когато учих история в Будапеща, едно от първите места, които вкупом посетихме, беше музеят на комунистическото изкуство. Всички соцпаметници бяха събрани в един парк, плащат се билети, на вхоба има будка, в която продават фанелки с Ленин и значки с Че Гевара. Единственият, който беше представен с два паметника, беше Георги Димитров.
    .
    Това можеше да бъде направено през 1991-1992 г., но не стана. През 1993 г. България и Русия подписаха спогодба за запазването на историческите паметници и сега този истукан на Червената армия не може да бъде бутнат. Сигурен съм, че той беше вапцан по поръчка на ГЕРБ, която отчаяно търси отдушник на нарастващото социално напрежение.

  2. Лъчо каза:

    Извинявам се, но авторката се е изложила тотално! Никой нормален народ не пази паметниците на своите окупатори след своето освобождение! Твърдението, че желанието да се премахне паметник на армия, окупирала България е комплексарщина е меко казано обидно за всеки трезвомислещ българин! Благодарение на окупацията от вражеската съветска армия, настъпиха кървавите и печални събития след зловещата дата 9.09.1944 г.! Отприщилия се болшевишки терор и избиването на над 300 000 души за авторката явно не представляват проблем и е просто една подробност! Авторката не иска да се занимава с историческата коректност на паметника и да мисли дали той идеологически криви миналото или не!? Тази прецизна оценка можело да дадат единствено тесните и вещи специалисти!? Еми, явно наистина си заслужаваме всичко, което ни се случва щом не можем да анализираме дори собственото си минало!

  3. iliana sivova каза:

    @ лъчо: благодаря.

    не ми се ще да се повтарям, но това, което казваш, вече е било казвано. много пъти. две неща ми се иска да добавя:

    нямам илюзии, че позицията ми по този въпрос е популярна и ще се зарадва на симпатизанти. достатъчно ми е, ако накара човека, който я чете, да се замисли, преди да повтори убежденията си. не съм успяла в случая, разбирам. и съжалявам.

    и второто: няма такова нещо като позиция на „трезвомислещия българин“. както няма такова понятие „обективен историк“. разбира се, че жертвите на комунистическата диктатура, чиято цифра сочиш в коментара, са проблем. както са проблем и повече от 20 млн. загинали от страна на т.нар. Съветски съюз по време на войната; както са проблем и загиналите германци… и жертвите в лагерите … и въобще много „проблеми“, свързани с тази гигантска трагедия.

    това, което казвам е, че паметникът говори за тази трагедия по начини, които нямаме право аз и ти да манипулираме. той просто принадлежи на историята. и ако ти пледираш за свободата да го разрушиш или превърнеш в анимационен филм, остави и на мен свободата да мисля, че нямам монопол върху интерпретацията на историческите събития. нито някой друг, впрочем. поздрави.

  4. Лъчо каза:

    Аз пък си мислех, че християните следва да свидетелстват за истината без значение дали ни се харесва или не! Наричаш интерпретация на историческите събития неоспоримия факт, че България е окупирана от Червената армия!? Нищо от историята не съм манипулирал, фактите са си факти! Да, паметника принадлежи на историята и е редно да отиде в историята, защото присъствието му е и гавра с паметта на толкова хора и националното ни достойнство! Освен това наличието на такъв паметник свидетелства за някакъв национален мазохизъм! Този паметник е срам и позор за една уважаваща себе си нация! Като човек, интересуващ се от футбол си позволявам да направя една аналогия. Преди години турнира за националната купа на България по футбол се казваше „Купа на съветската армия“! Целият футболен свят ни се смееше! Жалко е, че една християнка и българка защитава подобни безумия!

  5. iliana sivova каза:

    @ лъчо: не знам дали да продължа да отговарям, че стана малко като чат 🙂

    да, и аз мисля, че християните трябва да свидетелстват за истината, доколкото им е по силите. отговорът на въпроса „що е истина“ е в Евангелието.

    пак ще кажа и няма повече – разрушаването на един паметник не ни освобождава от миналото. вътре в главите си трябва да станем свободни. така мисля. ако имаме проблем с това, няма защо да си го изкарваме на паметниците. те в най-лошия случай ще напомнят какво не искаме да се случва. днес попаднах на този коментар http://baidalai.org/?p=1463. има интересни наблюдения и е симпатичен, защото е без претенция. та във видеото едно момиче казва, че не е съгласна да рушим паметници, защото не иска децата й да мислят, че нашето поколение прави мръсна история. съгласна съм с нея. проблемът е в главите. от там тръгва историята на всички паметници. поздрави.

  6. Лъчо каза:

    Аз пък си мислех, че християните следва да свидетелстват за истината без значение дали ни се харесва или не! Наричаш интерпретация на историческите събития неоспоримия факт, че България е окупирана от Червената армия!? Нищо от историята не съм манипулирал, фактите са си факти! Да, паметника принадлежи на историята и е редно да отиде в историята, защото присъствието му е и гавра с паметта на толкова и националното ни достойнство! Освен това наличието на такъв паметник свидетелства за някакъв национален мазохизъм! Този паметник е срам и позор за една уважаваща себе си нация! Като човек, интересуващ се от футбол си позволявам да направя една аналогия. Преди години турнира за националната купа на България по футбол се казваше „Купа на съветската армия“! Целият футболен свят ни се смееше! Жалко е, че една християнка и българка защитава подобни безумия!

  7. Стефан Чурешки каза:

    Аристотел казва, че история е това, което е било, а не това което би ни се искало да бъде, което е предмет на художествената фикция. В България историята има и религиозни функции и историческият паметник в конотациите на функцията на историята има култово предназначение. не случайно руснаците, които ни владеят от 1944г. насам настояват за поддържане на историческите паметници, а бившият руски патриарх Рюдигер с еинтересуваше от съдбата на съветските паметницив България. Авторката казва да с епроизнесат специалистите. Аз като историк казвам, че много от паметниците в България, в това число и паметника на съветската армия в София фалшифицират историята, защото съветската армия не е част от българската история, ако се мислим за суверенна нация и второ е окупаторка като даде гръб на комунистите да вършат своите репресии над грамотните, православните и неосъжданите в България – така започват дознанията в архивите на народната милиция Не на фалшификациите!
    http://chureshki.wordpress.com/

  8. Стефан Чурешки каза:

    собено наложително ев България да се създаде национлана комисия по памитниците и по културно-историческото ни наследство с християни в нея, защото въпросът с паметникопочитанието, което е форма на идолослужение и експонацията на до и не християнски обекти е грандиозна. Въпросът е много важен, но както винаги българите, които премиерът им ги наставлява да бъдат прагматици и овчари ще неглижират тези важни неща за интелектуалното и духовно здраве на нацията и бъдещите поколения у нас и по света.
    http://chureshki.wordpress.com/

  9. прием ШУ 14 юли каза:

    Красивата авторка с индианската прическа едва ли е чела в оригинал бащите на постмодернизма Лиотар и Дерида, за да се проникне от тяхното светоусещане. По-скоро е бродила из интернетните форуми, в които се изявяват и постмодерно настроени интелектуалци, и се е повлияла от тях. Но постмодернизмът като отрицание на всяка обективна ценност и свеждане на абсолютно всичко до езикова игра е коренно противоположен на християнството. Затова християнинът трябва да реши на кой господар всъщност служи и дали не робува на поредната „философия и празна измама“ (Кол. 2:8).

  10. iliana sivova каза:

    според мен има няколко важни неща в последните коментари и ми се ще да ги отбележа.

    съгласна съм с чурешки, че политиката на държавата към културно-историческото ни наследство не е адекватна. не съм съгласна обаче с мисълта, че трябва да се приписва религиозно-култово значение на паметниците. нито пък уважението към тях да се нарича идолопоклонство. идолопоклонството е религиозна практика, която подменя Бога с тварни обекти. на идолите човек избира да вярва и да служи, за да получи от тях някакво благо или да ги омилостиви. надали днес някой гледа така на паметниците. по-скоро желанието да ги разрушаваме ми прилича на някакво идолопоклоство с обратен знак – страхът, че със самото си съществуване паметниците ще повлияят на съдбата ни. не виждам основания – паметникът просто свидетелства определени факти. отношението към тях е друг въпрос.

    а отделно от това и колкото се отнася до „експонацията на християнски до нехристиянски обекти“ – не вярвам, че това може да се повлияе, но и не мисля, че основният проблем е там. истината е, че за съжаление ние по-скоро не сме християнско общество; дори до степен да имаме поне разбиране за християнската култура. и това пак няма да се промени с комисии. като гледам дне в България между човека и Бога застават много по-страшни неща от паметниците…

    съгласна съм с отеца, че музей е някакво решение на въпроса с паметници, към които искаме да покажем особено отношение. (не виждам обаче защо ме забърква с постмодернизма; не съм проникната от духа нито на бащите, нито на синовете му, ами двата реда в текста са казани с ирония…ако се зачете човек :). поздрави.

  11. прием ШУ 14 юли каза:

    Илиано,

    Винаги съм казвал, че най-голямата добродетел е човек да познае себе си. Един призив, стар като света. Ти от една страна разсъждаваш чисто постмодерно, като отхвърляш възможността и критериите за постигане на истината за историята, а от друга страна твърдиш, че такова мислене не е постмодерно. Това е крещящо противоречие.

  12. Андрей Романов каза:

    [quote name=“Лъчо“]Аз пък си мислех, че християните следва да свидетелстват за истината без значение дали ни се харесва или не! [/quote]
    Лъчо, радвам се, че си открил истината и я възвестяваш и на нас, грешните 😆 Но ако твоята истина е в това, че паметниците на хора, загинали във войната с нацизма, трябва да се цапат и пръвръщат в палячовски картинки, то тогава я запази за себе си.

  13. iliana sivova каза:

    уважаеми Прием ШУ 14 юли,

    това дето винаги си го казвал, го пише (на латински) на обложката на един мой тефтер от осми клас; много ми се е видяло ефектно… така че очевидно го споделям. нищо вярно обаче няма в интерпретацията ти на казаното от мен. не отричам възможността за постигане на истината за историята. възможност да постигнем истината съществува; в повечето случаи проблемът е, че не сме способни на това. друго отричам – разрушаването на паметници като средство за постигане на тази истина… та като става дума за исторически интерпретации, внимавам да не приемам едностранчиви, тенденциозни и в повечето случаи политически надъхани версии за достоверен исторически материал.

  14. Стефан Чурешки каза:

    Драга Илиана и Андрей, паметниците в България трябва да се преразагледат обективно от хора, които служат на истината, за която тняма рудове от български църковници и духовници, да се направи преценка за функцията на историята у нас, която действително има религиозни нехристиянски измерения, да се прецени кое въобще е исторично и да се разбере, че една нация, която обожествява физическите герои, прави от бандити национални герои с религиозен обществен култ към тях трудно може да се причисли в числото на християнските нации, които знаем от историята и от примерите на модерни чужди християни. Когато една вещ фалшифицира истината, независимо дали е материален обект или словесна продукция тя следва да бъде заличена, защото погубва душите на хората, като ги въвежда в режим на лъжа и манипулация. Затова например Библиите с печатни грешки се унищожават Затова следва ако българите престанат да почитат силата, видно от девиза им на Народното събрание фалшивите неща у нас да се унищожат

  15. Стефан Чурешки каза:

    Историята у нас има религиозни измерения. Почита се с конотациите на светец поборника, участника във въоръжена борба срещу потисника, който се мени в зависимост от конотациите на международната политика, почита се военния, полицая и каратиста, който ни управлява в момента. Този култ е въведен от късното Възраждане насетне и към него се прилепиха комунистите, за които историята е най-важната идеологическа дисциплина, защото Маркс казва, че историята на човечеството е история на класовата борба и за да легализират пълното и безконтролно разпореждане с народната собственост и националния ресурс комунистите засилиха религиозната и култова функция на историята. БПЦ оцени силата на историята и ес прилепи към този култ като изтъкна историческите заслуги по спасяването на нацията през вековете, макар за това да няма сериозни фактографски проучвания и иззтъкна участието в националната революция и решението на националния въпрос в миналото. Затова всеки, който преразглежда историята е с анатема

  16. Мартин Иванов каза:

    Няма хумор в нашата църква, няма самоирония, защо всичко трябва да е толкова сериозно, толкова тежко. Хора, свалете ги тези маски, тези одежди, говорете си нормално. Какво толкова е станало, едни деца ни показаха собственото ни малодушие и несъстоятелност, оказва се, че едно цяло поколение е служило на интереса на една империя, а сега едно друго поколение служи на интереса на една друга империя. Героите се сменят, а може би не, а слугинажът остава, поне да се посмеем, че сме ги взимали на сериозно.

  17. Ф.Николов каза:

    Всеки паметник си има социален контекст заради който е поставен и на който служи за памет и поука. Да се сравняват паметниците на съветската армия на запад и в България (и на изток като цяло) си е откровена идиотщина. В Берлин, Виена, Париж и т.н., могат да си позволят да сложат такъв паметник, защото за тях това са просто чуждоземци с конкретен военен принос във ВСВ, те не влагат дълбок идеологически пласт в почитта, нито са били зависими по икономически, културни, социални и други фактори от тези „освободители”. Обратно в България, почитта към загиналите съветски воини е премесена с много по-дълбоки и паталогично овчи зависимости от Русия, от откровено слугинажко поведение, от колективно-културно превъзнасяне на роби. Още маркиз дьо Кюстен казва за руснаците, че е престъпление да се цивилизова народ, който няма елементарно понятие за свобода.
    Не е цинично да изрисуваш паметник, цинично, вулгарно е да те карат да избираш между SS-овци и будьоновки.

  18. Ф.Николов каза:

    Съдбата на този паметник трябва да се реши от децата и внуците на избитите от проруско настроената комунистическа власт, а не от клозетни интелектуалци и продажни журналисти. Именно те са тези, които могат да го осмислят адекватно и тяхното мнение би струвало нещо. Почит може да съществува и без 20-метров обелиск в центъра на държава заробена и спряна в цивилизационно отношение от такива „освободители”. Във българския си контекст той представлява тумор, разяждащ нормалната почит, служещ за оправдание на слугинско поведение. Не боя, ТРОТИЛ му трябва! Който жали толкова много за този паметник и иска да го обмисля с книжчица в ръка, на пейка в тих, сърдечен разговор с друг дъблок интелектуалец, може да си вземе камъче от него….историята се прави от хора с характер, с безкомпромисно отношение към най-важните неща, които са застрашени – достойнството и честта на жертвите на който и да е тоталитарен режим с месиански претенции.

  19. iliana sivova каза:

    @ ф. николов: „…вулгарно е да те карат да избираш между SS-овци и будьоновки“. кой те кара? сега е 2011.

    значи мислиш, че като гърмиш паметниците с тротил, правиш история? жалко. но да – българинът е човек, който знае най-добре в кръчмата (в по-нови времена – по форумите) да се зъби на тирана и на умряло куче нож да вади. затова и сме толкоз ербап с този паметник; затова и току се налага да си избираме поробители (апропо – да се огледаме, дали не назрява следващата такава историческа ситуация 🙂

  20. Лъчо каза:

    Андрей, моля без манипулации! Паметника е поставен заради пропагандата на ОКУПИРАЛИЯ БЪЛГАРИЯ СССР! Загинали във войната има и от други армии, както и цивилно население, огромен брой евреи и т.н. Аз поне не се сещам да има паметник на английската армия да речем! А тя също е воювала срещу Германия! Никъде не съм писал, че истината е да се поругава и цапа каквото и да е! Единственото, което трябваше да се направи веднага след 1990 г. е премахване на паметника на ОКУПАТОРСКАТА АРМИЯ! Истината е, че България е ОКУПИРАНА ОТ СЪВЕТСКАТА АРМИЯ и ТОЗИ ФАКТ НЯМА КАК ДА СЕ ПРОМЕНИ! Ако за теб България не е мила, за мен е мила и като българин ми е крайно обидно, унизително и оскърбително в столицата да има паметник на ОКУПИРАЛА ОТЕЧЕСТВОТО МИ ВРАЖЕСКА ВОЙСКА! Впрочем, на всички изпълняващи войнския си дълг в тази световна касапница войници дължим еднаква почит и няма значение дали са изпратени на кръвопролитие от Сталин или от Хитлер!

  21. прием ШУ 14 юли каза:

    В Берлин вошли мы к Пасхе этой —

    Не страшен Гитлер нам, ни Гесс,

    И славим Сына мы Всепетой:

    Христос Воскрес, Христос Воскрес!

    http://www.bogoslov.ru/text/1791316/index.html

  22. Ф.Николов каза:

    [quote name=“iliana“]. кой те кара? сега е 2011[/quote]

    Кой ме кара ли другарко? Карат ме такива плиткоумници, които си въобразяват, че комунизмът в България бил свършил с даване на свобода на словото и мисълта, които се опитват мръснишки да примиряват неща и обстоятелства както им е удобно, защото за тях всичко опира единствено до обмисляне, до ( „…“ изтрито от модератор, поради употреба на вулгарни изрази) пред някой който се е заявил за силен и ги е освободил от необходимостта да изяват ясна и категорична позиция за неща, които засягат честта. Комунизмът другарки и другари християни ще приключи едва когато и последното внуче на комунистическата номенклатура не престане на организира и дава заповеди на всички нива в държавата, когато бъде закопан…на дълбоко, а не докато вие се упражнявате в „преосмисляне“.

    Самият паметник ме кара да имам позитивно отношение към будьоновките, да ги почитам, тези босоноги и сополиви „войници“, заради които са избити най-качествените хора в България. Това не е паметник, това е ГАВРА с човек!

  23. Ф.Николов каза:

    Изглежда не може да се даде друг пример освен краен за да проникне в чугунените глави на почитащите за какво става дума:
    идвам, зоколвам ти децата, взимам ти имущесвото, изселвам те, гавря се с орднините ти и т.н. и идвам цивилизовано да ти предложа да се помирим, да бъдем европейци, да забравим, да се обединим, КОЙ ТИ ПРЕЧИ, не бъди ретрограден/ретроградна, защо така с негативни чувства, така не се прави история, моля ви се, нека се помирим на гроба на децата ти, моля ти се бъди цивилизован, да направим заедно истинска история. Да го обмислим трезво, аз държа всички икономически лостове, държа живота ти, не се опъвай, не се зъби на тирана, а му целуни гъза, цивилизовано и нежно.

    И трабва да ви кажа, че аз не се зъбя на вятъра; на кое комунистическо детенце какво съм причинил ще запазя в дълбока тайна, а иначе вие сложете китка за освободителите си…КОЙ ви пречи!

  24. Андрей Романов каза:

    Николов, дръж си нервите. Ако искаш да се караш и да псуваш някого, псувай жена си. На нас тези номера не ни минават.

    Аман от словесна помия и помияри!

  25. прием ШУ 14 юли каза:

    Младежкият вампиризъм днес –
    http://rusk.ru/st.php?idar=49175

  26. iliana sivova каза:

    ф. николов, благодаря, че се поясни така добре. нямам коментар, освен да кажа, че точно за това ми беше думата – хората, за които комунизмът не си е отишъл, които въртят един и същ филм в главите си и са готови да отмъщават на „дечицата“ на комунистите… се оказват борци за историческа правда. няма нужда, дето се вика…малко само да драсне човек люспицата на демократичната реторика и отдолу се показва страшна картина.
    @ лъчо, имаме и други паметници вече. http://www.segabg.com/online/new/articlenew.asp?id=0000129&issueid=7162&sectionid=hotnews.
    друг е въпросът що за идея е това след седемдесет години… иначе, да се уважава паметта на жертвте написах още в началото – точно в отговор на твоя коментар. важно е, обаче, че войната се решава на съветско-германския фронт. за руснаците в един момент това става тяхната отечествена война и плащайки огромна цена – да, те я обръщат и решават. каквото и да си пишем ние тук, това има значение. нормално е да има паметници на тази армия като победителка. но темата беше друга.

  27. Лъчо каза:

    В никакъв случай не одобрявам паметник на летци изсипали тонове бомби над България! Не знам защо обаче съпоставяте нещата! Принципно статията не е за паметник на загинали войници от съветската амрия, а за паметника на цяла една армия наречена съветска! Нека припомня на всички, че именно тази армия донесе в България комунизма и благодарение на нея беше установена комунистическа диктатура за 45 години! Все пак си мисля, че вие сте християни и е редно да спрете със защитата на този паметник! По принцип в този сайт антиисторизма отдавна е взел връх! Да, братя и сестри, колкото и да ви е неприятно именно чрез Съветската армия бе натрапен на България гнусния комунизъм, оставил след себе си реки от кръв, сълзи и обрекъл на нещастие милиони българи у нас и в т.н. македония! Е питам като сте християни, пък и българи на всичкото отгоре, защо защитавате паметник на армия окупатор! За руснаците като е Отечествена война да си вдигат паметници в Русия колкото искат, но тук е България!

  28. ivan ivanov ivanov каза:

    Този паметник е едно национално унижение и ако някои иска толкова много да го съзерцава, да си намери начин го премести за собствена сметка в някои музеи и да му диви.

  29. Лъчо каза:

    „Най-голямата трагедия ще дойде от Съветския съюз“ – свети мъченик Борис – митрополит Неврокопски.
    Чудно кой ли донесе тази трагедия……

  30. Христо Янков каза:

    Да го бъде или да не го бъде?Този въпрос относно чучелото срещу СУ е поставян в последните години у нас,но за жалост малко по-плахо,отколкото ни се ще на всички.За да си отговорим е нужно да имаме пред очи най-вече факти от историята,защото все пак паметниците малко или много представляват отметки по страниците на историята.Точно този паметник обаче е свързан емоционално и е оправдан много повече от чуждата история,не от нашата!Това е паметник на позора,с който съветския агресор ни кара да бъдем покорни и благодарни за проявените от него насилия върху страната и народа ни,паметник,по своята същност представляващ висш цинизъм,характерен за особено диви тоталитарни държави като СССР…
    В Шилеровия „Вилхелм Тел“ има сцена,в която австрийските нашественици карат поробеното местно население на Швейцария да се покланя на шапка върху кол,забит насред ливада.

  31. Христо Янков каза:

    Целта е подтиснатите швейцарци да отдават почит на австрийската шапка като на самия император,и така чрез тази гротеска да признаят натрапения им чужд сюзерен.По този начин поробителите унижават поробените,разсипвайки човешкото им достойнство и демотивирайки ги относно бъдещи евентуални бунтове срещу властта,защото духовно смачкания не може да има и мисъл за съпротива и по същество представлява идеалния роб.
    Подобно по изпълнение и еднакво по замисъл е и скулптурното творение срещу СУ „Св.Климент Охридски“,което всъщност представлява модеринизирана версия на шапка върху кол,и по-точно на каска с петолъчка върху кол,в нашия конкретен случай.На 30-ина метра от земята се извисява чужд солдат с автомат в ръка,вдигнал последната победоносно(кой ли е победения у нас,питам се),обграден от двете си страни от мъж и жена,представители на местното освободено и благодарно население.

  32. Христо Янков каза:

    Към последните две прилагателни ни навежда най-вече надписа,който се мъдри на плоча в основата на паметника:“На съветската армия-освободителка от признателния български народ“!Известно е,че паметниците на „Красная“ в Европа са вдигани там,където са се водили жестоки боеве,при които тази армия е давала многобройни жертви-Виена,Берлин,Будапе​ща и т.н.В този ред на мисли интересно е къде и колко са жертвите и боевете,които армията на СССР води у нас?Отговорът е неприятен за тези,които се разревават от умиление и носталгия всеки път,минавайки покрай гранитния истукан в София,защото единствените жертви,дадени от тази армия на българска земя са стотината изроди,разстреляни от собствените си командири поради ПРЕСТЪПЛЕНИЯ срещу цивилното българско население!

  33. Христо Янков каза:

    Колкото до боевете,те се ограничават най-вече до случаите,когато пияните съветски дегенерати са били принудени да убият мъжа в къщата,за да изнасилят жена му на спокойствие и след това да ограбят мазето,като в нередки случаи се е стигало и до насилие срещу децата на нападнатото семейство…Всичкото това културно влияние продължава 3 дълги години,от 1944 до 1947,в които съветската войска радва с присъствието си нашата страна и методично изпомпва финансите,произведенията на изкуството и запасите от алкохол и храна на любезните си домакини.
    Съдейки по надписа,българския народ е признателен за всичкото това отношение,проявено към него през тези 3 години на съветско присъствие.Въпросът е оправдан ли е надписа?От отговора му зависи и достигането до другия въпрос:да върнем ли шапката и кола обратно на подателя,или да продължим да им се кланяме със швейцарска точност и българска упоритост?

Споделете в социалните мрежи