Патриаршеско и Синодално рождественско послание


Българска Патриаршия
Свети Синод

„Ето Девицата ще зачене и ще роди Син,
и ще Му нарекат името Емануил, Което ще рече: с нас е Бог”
(Ис. 7:14; Мат. 1:23)

Възлюбени в Господа чеда на Българската православна църква,

В тихата рождественска нощ отново сме удостоени с радостта да посрещнем с ликуване идващия Спасител на света Господ Иисус Христос. За нас, които живеем и се спасяваме в Неговата Църква, това неповторимо по рода си събитие е преди всичко повод за неизказана радост, за отдаване на благодарност и поклон пред Великия Бог, Който не остави неизпълнена нито една Своя дума и от рода Давидов „по обещание въздигна Израилю Спасителя Иисуса” (Деян. 13:23). В същото време Христовото Рождество е и изява на най-непостижимата тайна: тайната на Боговъплъщението. „Велика е – пише св. ап. Павел – тайната на благочестието: Бог се яви в плът” (1 Тим. 3:16).

Бог, Творецът на света, на всичко видимо и невидимо, Този, Който стои над всички и над всичко, прие доброволно пълнотата на човешката природа и влезе във времето, за да въздигне обратно при Себе Си нас, които грехът на съмнението и гордостта беше отделил от Него. „Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та всякой, който вярва в Него, да не погине, а да има живот вечен”, свидетелства св. апостол и евангелист Йоан Богослов (Йоан 3:16). „Син Божи затова стана Син Човечески, за да станат синовете човечески синове Божии”, казва св. Атанасий Велики. Защото спасението е невъзможно извън единението с Него, Който е „пътят и истината и животът” (Йоан 14:6). „Това, което се съединява с Бога – пише св. Григорий Богослов, – то се и спасява”. В тази, пречудна, явена на всички, тайна на Божието домостроителство е и залогът за нашето спасение (бл. Теофилакт Охридски).

За нас, възлюбени в Господа, земният живот на Богочовека не е само интересен факт от историята, пък бил той и най-уникалният сам по себе си. Откакто Христос се роди, живя сред нас, умря и възкръсна, тези, които „в Неговата смърт се кръстихме” (Рим. 6:3), сме призвани да взимаме пример от Него. От нас се очаква преди всичко да полагаме усилия да се уподобяваме докрай на Неговото смирение и на Неговото послушание, което беше послушание „дори до смърт, и то смърт кръстна” (Фил. 2:8). А пътят към това е благословеният път на любовта, която видяхме и виждаме оделотворена до съвършенство в живота на Иисуса Христа и на Неговите светци – тези съвършени Негови подражатели.

Неслучайно, разсъждавайки за Боговъплъщението, св. Григорий Богослов нарича този Божи акт „второ творение”. Въчовечавайки се, Бог като че ли отново сътвори човека: от ветхия Адам на Ветхия Завет Той сътвори новия Адам на Новия Завет, като постави по този начин началото на „благоприятната Господня година” (Лука 4:19). Историята на Адамовото грехопадение е историята на всеки един от нас. Защото всички ние, когато се отдалечаваме от Бога, повтаряме този грях на нашите прародители и всички ние имаме нужда Христос да се въплъщава и ражда за нас. В Христа Иисуса, в общението с Него и с Неговите светци на всички нас е възвърната даром тази свобода на богоподобието, която беше загубена от Адам.

Рождеството на нашия Господ и Спасител стана „във Витлеем Иудейски” преди почти две хилядолетия, но то се повтаря многократно, когато отново и отново, тихо и незабелязано за останалите Христос се ражда и гради Свой храм във всеки от нас. Както „в дните на Цар Ирод” (Мат. 2:1) със Своето славно Рождество Бог влезе в човешката история по плът, за да измени напълно нейния ход, така отново и отново Той влиза в живота на всеки от нас, за да преобрази с присъствието Си съдбините ни, за да направи от грешниците светци и от погиващите – такива, които се спасяват.

Братя и сестри,

Днес е Рождество Христово, днес отново можем да преживеем тази неизказана радост, която била очаквана от старозаветните праведници и която първи били удостоени да изпитат витлеемските пастири: „днес ви се роди … Спасител, Който е Христос Господ” (Лука 2:11). Нека се стремим да сме достойни за срещата с Него; да бързаме и да се възползваме от даруваното ни в Неговата Църква спасение и освобождение от веригите на греха; нека всеки ден постоянстваме в усилията за придобиване на „плод за вечен живот” (Йоан 4:36), защото, както казва и св. ап. Павел: „вашият плод е светост, а краят – живот вечен” (Рим. 6:22). Като сърадваме с всички вас, верни чеда на светата ни Църква, в пределите на Родината и извън нея, срещата с Младенеца Христос, отправяме отечески молитвослов за здраве, за духовна бодрост и запазване „единството на духа чрез връзките на мира” (Еф. 4:3).

„Слава във висините Богу, и на земята мир, между човеците благоволение” (Лука 2:14).
Благодатта и мирът на родилия се във Витлеем Спасител Иисус Христос да бъдат с всички нас! Амин.

Председател на Св. Синод
МАКСИМ, Патриарх Български и Митрополит Софийски

Членове на Св. Синод:
Врачански митрополит Калиник
Сливенски митрополит Йоаникий
Пловдивски митрополит Арсений
Видински митрополит Дометиан
Варненски и Великопреславски митрополит Кирил
На САЩ, Канада и Австралия митрополит Йосиф
Западно- и Средноевропейски митрополит Симеон
Великотърновски митрополит Григорий
Русенски митрополит Неофит
Неврокопски митрополит Натанаил
Плевенски митрополит Игнатий
Старозагорски митрополит Галактион
Ловчански митрополит Гавриил
Доростолски митрополит Иларион

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...