Стандарт: Чистят учебниците от кръв и насилие
В букварите по история и цивилизация, които влизат в училищата от 15 септември, турското робство става "османско владичество" и се дели на две части – до Възраждането и след него. Първият период ще се учи в пети клас заедно с уроците за Аспарух, Кирил и Методий, Златния век на Симеон и Иван-Асен Втори. В шести клас пък влиза всичко от Паисий Хилендарски до Освобождението. Тези теми ще вървят в комплект със Стефан Стамболов, Фердинанд, световните войни, партизанското движение и социалистическата революция чак до управлението на Тодор Живков и събитията от Десети ноември.
Очаква се обаче в уроците за въстания, национални борби и трагедии да бъдат спестени всички подробности и коментари и да се посочват само най-важните факти. По-подробна информация ще се дава за културата на народа, неговото модернизиране, икономическо развитие и просвещение. Детето трябва да се запознае основно с националните паметници и взаимното влияние на различните религии и култури, които са се срещнали по нашите земи. Трябва да се научи да работи с карти, да прави паралели между събитията и да ги свързва с историческите личности, които са взели участие в тях, коментират експерти. Основно място има и познаването на конституцията. Това е записано в държавните образователни изисквания за обучение по история. Ето защо авторите на новите учебници смятат да наблегнат върху културата, изкуството, фолклора, бита, обичаите, занаятите и постиженията на народа ни. Особено внимание ще обърнат на приноса ни в световната история и култура – като създаването и популяризирането на славянската азбука, иконописта през средновековието и др. Целта е повдигане на националното самочувствие.
Ще има и специални занимания за културно-историческото ни наследство. В тях децата ще изучават архитектурни забележителности като Боянската църква, Мадарския конник, тракийските гробници в Казанлък и Свещари, Рилския манастир, Несебър и др. За сметка на това в новите учебници е предвидена много малко информация за зверства, трагедии, кърваво потушаване на въстания, отвличане на деца за еничари и борба за независимост. Там, където не може да се избегне споменаването на подобни неприятни събития, те ще се поднасят туширано и с възможно най-малко подробности, за да не провокират етническа нетърпимост.
Със същата цел национални герои като Георги С. Раковски, Христо Ботев, Любен Каравелов и Васил Левски ще бъдат представени най-вече с техните граждански идеи. Очаква се за тях да не се отделят специални уроци, както е в по-старите книги. Ще ги споменават само в контекста на събитията, в които са участвали. Освен това ще бъдат описани по-скоро като реформатори и модернизатори на обществото отколкото като революционери.
Ако спестим емоционалните подробности, които пълнят старите учебници, съдържанието ще намалее и ще е по-лесно за преподаване и възприемане от учениците. Това е мнението на експертите, които се занимават с подготовката на новите буквари. Според тях децата няма да изгубят от подготовката си, въпреки че от догодина часовете им по история намаляват с една четвърт. Няма да режем от съществения учебен материал, а само от допълнителната информация, която и без това прави книгите прекалено трудни, твърдят експертите. За тези, които имат интерес към допълнителни исторически извори и искат по-задълбочени познания, са предвидени задължително избираема или свободноизбираема подготовка и различни кръжоци.
Публикувано във в. Стандарт, бр. 4714, 22 февруари 2006