Посланието на името Емануил



sv.pr.isayaРодословието на Иисус Христос

Родословието на Иисус Христос, според ев. Матей, води началото си от Авраам (Мат. 1:1-17). Свети ев. Лука проследява човешкия произход на Спасителя чак до Адам (Лука 3:23-38). Чрез родството Си с Адам Иисус Христос е човек; чрез родството Си с Авраам Иисус Христос е евреин; чрез родството си с Давид Иисус Христос е Цар-Месия-Пророк. Но както разбираме от псалма, Иисус Христос е също така и свещеник:

„Кле се Господ и няма да се разкае: Ти
си свещеник навеки по чина Мелхиседеков.“
                                                                         (Пс. 109:4)

Какво означава свещенство по чина на Мелхиседек? Свещеническият чин, според евреите, води своето начало още от времето на Аарон, Мойсеевия брат. Той бил ръкоположен за свещеник, за да служи в скинията на събранието. Свещеническият чин се предавал на синовете от поколение на поколение – той се наследявал. В юдаизма свещениците винаги произхождат от рода на Леви. Иисус Христос, родом от Юдиното коляно, нямал право да бъде свещеник. Въпреки това Той е свещеник, но не според човешкото родословие, а според друг, различен произход.

Мелхиседек (Бит. 14:17-20)

Авраам1 повел своите воини на битка срещу четирима царе, за да освободи братовия си син Лот, който бил взет в плен заедно с жителите на Содом. Авраам спечелил битката, възстановил своята собственост и освободил семейството си. След битката той срещнал един цар, произходът и държавата на когото не са известни никому. Той се появил в Библията като доста тайнствена фигура: „Без баща, без майка, без родословие, нямащ нито начало на дни, нито край на живот и, по такъв начин, е уподобен на Сина Божи, – пребъдва завинаги свещеник“ (Евр.7:3).

Авраам дава на Мелхиседек десятък от своята плячка като на по-висшестоящ от него. В замяна царят го благославя и като свещеник на Всевишния Бог принася в жертва хляб и вино. Това е единствената жертва от хляб и вино в Стария Завет и тя е предобраз на безкръвната жертва, която извършваме при светата Евхаристия, следвайки Христа, Чиято кръв замества всички жертви (Евр. 7). Мелхиседек е цар на Салим2, което означава „цар на мира“. Според свети ап. Павел и някои отци на Църквата този образ е явяване на Христа далеч преди времето на Неговото действително въплъщение.

Емануил: Княз на мира

„С нас е Бог!
Разберете народи, и се покорявайте: защото с нас е Бог.
Чуйте до краищата на земята.
Могъщи, покорявайте се.
И ако закрепнете, пак ще бъдете победени,
и какъвто заговор скроите, Бог ще го разори;
и каквато дума кажете, няма да се изпълни.
Няма да се убоим от това, от което се вие страхувате,
нито ще се смутим.
Господа, нашия Бог – Него свето ще почитаме,
и Той ще е наш страх.
И ако на Него се надявам, Той ще ми бъде освещение.
И ще се уповавам на Него и чрез Него ще се спася.
Ето аз и децата, които ми даде Бог.
Народът, който ходи в тъмнина, видя голяма светлина.
Върху вас, живеещите в страната на смъртната сянка,
светлина ще блесне.
Защото Младенец ни се роди – Син ни се даде.
Властта е на раменете Му
и Неговият мир е без край: защото с нас е Бог!
И ще му дадат име Ангел на великия съвет, Чуден съветник,
Бог крепък, Властител, Началник на мира,
Отец на бъдещия век.
Слава на Отца и Сина и Светия Дух,
и сега, и винаги, и во веки веков! Амин.
С нас е Бог!
Разберете народи, и се покорявайте: защото с нас е Бог!“
(Ис. 8:9-18; 9:1-6; по прев. на 70-те)

Тези стихове от Исаия се четат на всяка велика вечерня. На рождественското бдение Великата вечерня се служи в късните вечерни часове. В същата тази вечер високогласно се възвестява Рождеството на Спасителя с изпяване на текста на пророчеството: „Защото Младенец ни се роди! Син ни се даде!“ Краят на всеки отделен стих се придружава от рефрена: „Защото с нас е Бог!“ Това е точният смисъл на еврейската дума „Емануил“ – име, което срещаме и в седма глава на кн. на прор. Исаия: „Затова Сам Господ ще ви даде личба: ето, Девицата ще зачене и ще роди Син, и ще Му нарекат името Емануил“ (Ис. 7:14).

В своето евангелие св. Матей взема това пророчество на Исаия, за да възвести изпълнението на обещаното от Господа. Дева Мария, сгодена за Йосиф, ражда Син, заченат от Светия Дух: името Му е Емануил, което ще рече: с нас е Бог (Мат. 1:18-25). Чрез това име свети прор. Исаия предвестява Въплъщението. То е прозрение за съединяването на божествената Христова природа с човешката.

 

Бележки

1. Авраам: Когато срещнал Мелхиседек, патриархът се е наричал първо Аврам. Едва след обрязването си (Бит.17:5) той получил от Бога името Авраам, което ще рече „баща на много народи“.
2. Навярно съкратено название на Йерусалим.

 

Превод от английски: Анжела Петрова


Из книгата „Въплътилият се Бог. Празничен катехизис“, ИК „Омофор“ 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...