Как да почитаме св. Богородица и светците?



Здравейте! Смятам, че е неправилно да се МОЛИМ и кланяме на Дева  Мария и светците. По този начин, според мен,  омаловажаваме Божията сила. Не трябва ли да разчитаме и  да се уповаваме САМО на Единствения ни Ходатай, Отеца и Св. Дух?

Дълбоко уважавам светиите и се поучавам от тях, но не им  се кланям и не им се моля. Виждам хора около мен, които  образно казано се надяват повече на св. Георги,  отколкото на Бога. Имам чувството, че с това почитание,  християнската вяра се размива и се превръща в нещо като политеистичен езически култ.

Искам да ви попитам, господа: Правилно ли съм разбрал култа към Девата и светците? Какво всъщност представлява той? Мога ли да се наричам православен, след като не се моля и кланям на светии?

Свещ. Стефан Стефанов: Здравейте уважаеми в Христа брате,

Същите и подобни въпроси са занимавали Църквата от нейните ранни векове. Те достигат своя апогей през епохата на иконоборчеството (VІІІ-ІХ в.). Именно тогава Църквата е изработила каноническите формулировки, с които се почитат светците и техните изображения. В някои среди почитането на иконите приемало абсурден характер. Някои свещеници напр. остъргвали боята от иконите и я давали вместо св. Причастие.

За съжаление днес, в просветения ХХІ век, също сме свидетели на не по-малко смешно-тъжни извращения, на каквито и Вие споменавате, че сте се натъквали. С подобни суеверия най-често ни заливат медиите. Последната глупост, която аз гледах по телевизията беше по повод Димитровден: как св. Димитър докарвал зимата, като разтръсквал брадата си и от нея се посипвали първите снежинки. И в същото време на екрана показват иконата на светеца, на която той е изобразен без брада. Разбирам, че подобни суеверия и извращения могат да отблъснат критично мислещия човек от истината. Защото учението на Православната църква е истината, събирана в нейната богата духовна съкровищница през много векове. В автентичното учение на Православната църква няма суеверия, извращения или неграмотности, но трябва да умеем да откриваме тези съкровища, които битовизмът, обредността и невежеството са затрупали.

Св. апостол Павел в своите послания нарича светии всички верни. И днес ние на св. Литургия възгласяме: "Светинята е за светиите". След което отговаряме: "Един е Свят, Един Господ Иисус Христос, за слава на Бога Отца". Още от първите векове християните са почитали мъчениците, пострадали за Христа, като са извършвали св. Литургия над техните гробове или св. Мощи. Свещ. Писание решително забранява да се оказва Божеско поклонение и служение на когото и да било, освен на Единия истинен Бог (Мат.4:10 и др.).

Св. цар Давид се обръща в молитва: "Господи, Боже на Авраама, Исаака и Израиля, нашите отци" (І Пар. 29:18). Св. апостол Петър обещава и след смъртта си да не прекратява грижата си за християните (ІІ Петр. 1:15). Св. апостол Иоан Богослов е засвидетелствал, че светиите възнасят своите молитви пред Агнеца (Откр. 5:8, 8:3-4). Как да почитаме светиите е посочено в Посланието на патриарсите на Източно-католичната църква за Православната вяра от 1723 г. Можете да го намерите като приложение към Православния катехизис. Там е казано: "Вярваме, че Господ наш Иисус Христос е единствен наш Ходатай, Който е предал Себе Си за изкупление на всички… Изповядваме също, че светиите ходатайствуват за нас с молитви и просби към Него, а най-много пренепорочната Майка на Божественото Слово, също светите ангели, наши пазители, апостолите, пророците, мъчениците, праведните и всички, които Той е прославил като верни Свои служители… защото голяма сила има молитвата на праведника и че Бог слуша повече светиите, отколкото ония, които остават в грехове."

Църквата винаги е почитала и се е молила на светите ангели, но в същото време именува майката на Иисус Христос Богородица и я величае като "по-чтима от херувимите и несравнено по-славна от серафимите", тъй като самата тя казва: "ето, отсега ще ме облажават всички родове" (Лука 1:48). Почитането на светите ангели и Божиите угодници щеше да бъде несъгласно с първата Божия заповед само, ако ние ги боготворяхме. Всъщност, честта, която им отдаваме, се отнася към Бога, Комуто те са угодили и, Който ги е прославил.

Към всяко нещо във вярата трябва да подхождаме внимателно. Трябва да изследваме свещ. Писание и свещ. история на Църквата, за да не изпадаме в крайности или заблуди. Ако Вие се приобщавата към св. Евхаристия в Православната църква аз не бих дръзнал да Ви считам за неправославен, но бих си позволил да Ви препоръчам да четете писанията на св. Отци и друга православна духовна литература, каквато, слава Богу, днес има достатъчно и в книжарниците и в интернет. Ако още не сте я прочели, конкретно Ви препоръчвам прекрасната статия "Сектантство в Православието и православие в сектантството" в този сайт. Мисля, че не бива с лека ръка да се отхвърля или пренебрегва хилядолетния опит на православната Христова църква.

Божието благословение да бъде над Вас.

Презвитер Стефан

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...