Как Църквата тълкува следните пасажи от Светото писание?…



Интересува ме как Църквата трактува следните пасажи от Светото писание, засягащи думи на Христос:

"Да не мислите, че дойдох да поставя мир на земята; не дойдох да поставя мир, а меч. Защото дойдох да настроя човек против баща му, дъщеря против майка й, и снаха против свекърва й…" (Матей 10:34-35)

Същият фрагмент се повтаря и в Евангелието на Лука:

"Мислите ли, че съм дошъл да дам мир на земята? Не, казвам ви, но по-скоро раздяла. Защото от сега нататък петима в една къща ще бъдат разделени, трима против двама, и двама против трима. Ще се разделят баща против син, и син против баща; майка против дъщеря и дъщеря против майка; свекърва против снаха си, и снаха против свекърва си." ( Лука 12:51-53)

Не противоречат ли леко с образа, който Църквата създава на Спасителя?


свещ. Стоян Бербатов: Здравей,

Идването на нашия Спасител Иисус Христос на земята е израз на съвършената Божия любов към човека. Е, ще кажете вие, каква е тази любов, която разделя и противопоставя един срещу друг най-близките родственици?

За да разберем, или по-точно да вникнем в текста на Свещеното Писание, е необходимо само едно нещо – да живеем Словото Божие. Църквата е категорична в това отношение – Новият Завет не се обяснява, а се живее. И от практиката на този евангелски живот ние знаем, че събитията в Свещените книги винаги са предобраз на нещо, което става във вечността… „да дойде Твоето Царство”.

Какво собствено за нас са тези толкова тежки думи – „не дойдох да поставя мир, а меч”, „ще се разделят баща против син”? Ако ги оценяваме като социолози, бихме казали, че те са призив за някакъв предстоящ обществен катаклизъм, психолозите биха открили в тези думи апогея на разрушителните процеси, заложени дълбоко в подсъзнанието на човека (Едипов комплекс и т.н.). Какви ли не теории могат да се развиват, когато Евангелието не се чете през призмата на вечността.

Не знам по какъв начин и с какви думи най-добре би могла да се представи тази вечност. Тя е Царството Божие, тя е Последните времена, тя е Небесното жилище на Бога, тя е Раят. Ние християните живеем с надеждата за вечен живот; дори на Литургията, причастявайки се с Тялото и Кръвта на Христос, Който „горе седи с Отца и тук с нас невидимо пребивава”, ние всъщност предвкусваме Небесното Царство. И аз мисля, че е съвсем логично този, който живее с тази надежда, духовно да се отдели от тези, които живеят без такава вяра, било то и най-близките. Но това, предизвикано от Христос настройване на баща против син, няма за цел да ги направи врагове. В Преданието на Църквата се е запазило правилото този от съпрузите, който е повярвал в Христос, да не се развежда с неповярвалия, а да живее с него с надеждата, че и той ще се обърне. Мечът, който поставя Христос, е свидетелството на вярата и хилядите мъченици посякоха с този меч заблудата на езичеството, въпреки че на тях им бяха посечени главите.

Накрая, пак ще ти повторя, че Словото Божие е невъзможно да бъде обяснено на този, който не живее в него. Апостол Павел казва, че ние сме безумни заради Христа. Предполагам, че част от нашето безумие се състои в това, че искаме да носим мир на земята, покорявайки се на Този, Който е казал: Мислите ли, че съм дошъл да дам мир на земята? Не, казвам ви, но по-скоро раздяла.

Напълно задоволителен отговор на този въпрос можеш да намериш само в живото общуване с народа Божи, в храма, където всички служат литургия, в семейството, което обичаме, но и за което страдаме, ако някои от тях не вярват в истинския Бог, а се увличат от суеверия…

И съвсем накрая – ако Църквата нямаше отговор на този въпрос, досега да беше пометена от вихъра на историята.

Бог да благослови.
Отец Стоян

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...