Не мога да разбера въпроса и отговора за голямата и малка църковна общност?


Здравейте, много се радвам, че съществувате. Прочетох всички въпроси и отговори с голям интерес. Научих много неща, но и много не знам.

Не мога да разбера въпроса и отговора за голямата и малка църковна общност. Какво значи малка и голяма църковна общност? Докато се опитвах да проумея възникнаха и моите въпроси.

Колко пъти в годината трябва да се причестяваме и кога? Може ли да се причастяваме, когато ние пожелаем? Знам, че преди причастие, човек трябва да се изповяда. Мога ли да се изповядам и да не се причастя?


Отец Стоян Бербатов:
Здравейте,

Ние всички също се радваме, че нашето съработничество на Божията нива дава плодове, радваме се, че помагаме на всички вас, братята в Христа, да навлизате все по-дълбоко в същността на християнския живот. Също така целият екип е приятно изненадан от точните и адекватни на моментното състояние на църквата въпроси, които отправяте към нас. Благодарим Ви.

Доколкото си спомням, темата на въпроса, който е събудил вашия интерес се отнасяше не за голямата и малка църковна общност, а за голямата църковна общност и малката евхаристийна общност. Тук, разбира се, трябва да подчертаем, че разликата между църковна и евхаристийна не е смислова, а по-скоро знакова, и накратко ще се опитам да обясня в какво се състои тя.

Последните 20 – 30 години на миналия век бяха белязани в Православната Църква от импулса на възраждането на евхаристийното богословие. То се изразяваше в това, че болшинството от най-влиятелните, ерудирани и уважавани епископи, свещеници и богослови, от най-големите аскети и подвижници на Православието в световен мащаб бяха единодушни, че Православната Църква веднъж завинаги трябва да скъса със схоластичните прокатолически идеи за Църквата като институция (общество от хора, които вярват в Христа), за Бога като Авторитет, Чието съществуване може да се докаже с доказателства, и за човека, чиято цел била да става по-добър, по-нравствен и по-етичен. Това болшинство, този невидим Вселенски Събор заяви, че Православието трябва да се върне към вярата и практиката на древната Църква. Да приеме, че Църквата е Тяло Христово и тя не се дефинира с определения, тя се живее. Животът на Църквата е Евхаристията, благодарствената служба, на която всеки един християнин, принасяйки себе си в жертва, участва в живота на Света Троица, като яде и пие Тялото и Кръвта Христови. На Евхаристията, т.е. на Литургията ние съработваме с Бога, ние сме съпричастни с Него. Там човек става участник в Божественото естество, което е и целта на човешкия живот, защото възкресението, т.е. раят е точно това – съживот с Бога.

Като обобщение бихме казали, че знаковата фраза „голяма църковна общност” обозначава християните, които по една или друга причина не приемат, че човек отива на Литургия само и единствено за да се причасти, а смятат, че присъствието на богослужението може да е свързано само с молитвено – емоционални преживявания. Те също така смятат, че за „благочестивия” християнин е достатъчно да се причастява само четири пъти в годината.

Тези, които смятаме, че Тялото и Кръвта Христови са нашето постоянно предвкусване на Небесното Царство, сме „малката евхаристийна общност”.

За връзката изповед – причастие виж отговора на един от предходните въпроси.

Настоящия отговор сигурно ще предизвика у Вас други въпроси. Бих Ви помолил, преди да ги зададете, да потърсите отговорите в богатата литература по темата. Бих Ви препоръчал „Кога и как да се причастяваш”, „Великият пост”, „Вярата, която изповядваме”, „Византийско богословие” и много други на български, руски и английски език.

Бог да Ви благослови.

Отец Стоян

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...