Сексуалните отношения от православна гледна точка
Източник: www.orthodoxytoday.org
Това мислене доведе до безмерна тъга, а резултатите от сексуалната революция са очевидни през последните 30 години: висок процент на случаите на домашно насилие, изневери, венерически болести, извънбрачни бременности, аборти и разводи. Да живеем според принципите на сексуалната революция нито прославя Светата Троица, нито свидетелства за достойнството и спасението на мъжете и жените.
Ние, православните християни, трябва да знаем коя теза застъпваме и срещу коя се обявяваме против. Какво всъщност ни учи Православната църква за сексуалните отношения?
Първо, сексът не е съществен за постигане на човешкото развитие и щастие. Човечеството не е създадено заради секса. Сексуалните отношения, такива каквито ги познаваме днес, не са съществували в Рая. Адам и Ева са живели в пълно щастие без секс. Сексуалните отношения започват след като човешкият род извършва грях и бива лишен от целомъдрената си красота и Светия Дух: „Тогава Господ Бог го изпъди от Едемската градина… Адам позна Ева, жена си; и тя зачена.” (Бит. 3:23-4:1)
Светите писания също ни учат, че когато човешкият род възкръсне в царството Господне, на небесата няма да има секс. На садукеите, чиито доводи съдържали предположението, че земните норми за брак и секс ще се прилагат и в Рая, нашият Повелител Иисус Христос отговаря: „…при възкресението нито се женят, нито се мъжат, но пребъдват като Ангели Божии на небесата.” (Мат. 22:30)
Че сексът не е съществен, за да водим здрав и пълноценен живот, е видно и от примера на живота на нашия Спасител Иисус Христос. Нашият Повелител е съвършено човешко същество и без да е правил секс. Той се отказва от благословията на земния брак и успешно отхвърля всички сексуални отношения, за да изпълни волята на Своя Отец, единствената храна и питие за Него. Сексът не само не е необходим, той е напомняне за загубата на духовното ни пречистване и достойнство чрез грехопадението. Сексът е създаден за добро в този паднал свят, но в никакъв случай не стои в центъра на човешкото развитие и щастие.
Девствеността е най-възвишеният начин да се живее. Целомъдрието не е състояние на нещастие и незавършеност, а най-върховен израз на любовта и отдадеността към Господа. Такъв живот е възможен благодарение на облагородяването на човешката природа чрез Въплъщението, Смъртта, Възкресението и Възнесението на Иисус Христос и на слизането на Светия Дух на Петдесетница.
Оттогава човечеството се е променило и освободило от земната привързаност. Монасите и монахините са доказателство за присъствието на Царството Господне тук на земята и знак за надежда и противопоставяне на този паднал свят. Когато Св. Атанасий Велики бил помолен да приведе доказателства, че Иисус е донесъл Царството Господне на земята, той отговорил, като посочил целомъдрениците на Църквата като безспорно доказателство за присъствието на Царството Господне на земята.
Преди въплъщението на Иисус Христос, подобно целомъдрие за цял живот било нечувано. Нашият Господ препоръчал и създал този начин на живот, който бил следван от апостол Павел. Дева Мария, св. Иоан Кръстител, почитайки светостта на брака и неговите сексуални компоненти, се отказали от сексуални отношения и осветили своето целомъдрие в служба на Бога.
Всеки, който може да прегърне този прекрасен живот, трябва да сключи брак не със земен партньор, но със Самия Иисус Христос. Дори за тези, които се радват на брака си, целомъдрието е безценен дар, който трябва да бъде пазен и предлаган като израз на любов в тайнството на брачния християнски съюз.
Сексуалните отношения са добро само когато съответстват на Божия план. Господ създаде сексуалните отношения по три основни причини: за да отхвърли блудството, да свърже съпрузите в силна връзка и да създаде условия децата им да бъдат възпитавани в прослава на Господа: „добре е за човека да се не допира до жена. Но, за да се избягва блудството, нека всеки си има своя жена, и всяка жена да си има свой мъж.” (1 Кор. 7:1-2)
След нашето грехопадение страстите ни са объркани. За повечето хора това объркване се изразява в засилени сексуални желания.
Бракът предоставя сигурно и спокойно пристанище, където да бъдат опитомени и пренасочени буйните страсти и желания. Сексуалните отношения са създадени, за да служат като „брачно лепило”. „Затова ще остави човек баща си и майка си и ще се прилепи към жена си, и ще бъдат двамата една плът.” (Еф. 6:31) Физическият съюз в половото общуване заздравява брачните връзки, посредством него съпрузите създават деца, творение и на двамата родители.
По тази причина, сексуалните отношения трябва да се състоят единствено с партньора, отреден ни от Господа. Сексуалните отношения в рамките на брака са не само благословия, но и един от основните начини да изпълним Божията заповед: „плодете се и множете се” (Бит. 1:28). Създаването на потомство е задължение на християнското семейство. То не бива да бъде пренебрегвано или смесвано с другите цели на сексуалните отношения.
Тези, които не са готови да поемат отговорността на сексуалните отношения, не трябва да се заемат с тях. Удоволствието, което сексуалните отношения носят, трябва да стимулира създаването на потомство, тъй като трудностите, присъщи на раждането и отглеждането на деца могат да изкушат партньорите да избегнат тази сериозна отговорност.
Съвременните противозачатъчни средства се прицелват право в сърцето на създаденото от Господ единство между удоволствие и отговорност, като избират удоволствието пред отговорността на раждането и наричат това „семейно планиране”. В действителност, семейното планиране е равносилно на целенасочено безплодие и като такова е било забранявано от Светите Отци на Църквата. Св. Павел пише, че омъжените жени намират своето спасение във и чрез раждането.
Децата са най-чистите същества на земята, най-непреднамерените, най-искрените.
Ще разкажа за отрезвяващия „плесник“, който получих от малкото си дете: То стана на възраст, на която беше време да разясня отношенията между жената и мъжа. Обяснявах всичко според моите разбирания, опитвах се да бъда ясна и обективна. Стана въпрос за периодичността на жизнения цикъл, за това кога жената може да забременее. Несъзнателно употребих думите:
– През тези и тези дни има опасност от забременяване.
Детето ме погледна с недоумение. Помислих, че не ме е разбрало и повторих:
-През тези дни има опасност жената да забременее.
То продължи да ме гледа с нарастващо учудване. Аз също не осъзнавах какво толкова непонятно съм казала.
Последвалият въпрос звучи и до ден днешен в съзнанието ми:
-ЗАЩО ОПАСНОСТ?
Обля ме леден душ. Наистина, защо опасност? Та нали това е най-естественото, най-великото и най-Богоугодното нещо. Нали това е животът? Колко сме извратени в мисленето си, колко сме далеч от истината, …
Богоозареността на децата е изумителна. Като си казваме молитвите с внучката изреждайки имената на близките, тя неизменно добавяше – и всички хора. А снощи каза, „да се помолим на Бог, сутринта, като ставам за градина да не се лигавя“.
„Вчепатлена съм – ми отговори хладно, когато аз преигравайки и малко по-разпалено показвах красотата на една църква.
Светият Дух много силно действа в тях, затова с такава скорост обогатяват речника си и възприемат с лекота огромна информация. Ако можеше хората поне за малко да изоставят егоизма си и видят какво прекрасно чудо е едно дете. Но вижте какво прави с тях порноиндустрията, чалгарите, самите родители оставяйки ги да гледат насилие и извращения.
Наложи се да изгледам почти целия репертоар на Кукления театър. Там има пиеса озаглавена „Попа и слугата му Глупан“. Отблъскващото пано във фоайето на театъра, пиесите с неизменните духове феи и елфи. Дявола, който самодоволно им казва „Бягаме, а? Няма как от мен да избягате. И ние търпим.
[quote name=“Траянка Георгиева“] Отблъскващото пано във фоайето на театъра, пиесите с неизменните духове феи и елфи.[/quote]
Г-жо Георгиева, а вие в детските си години не израснахте ли с приказки за феи и елфи? (респ. самодиви, вълшебници и т.н.)
Хора, оставете децата на мира и не им тровете детството с празни страхове и незряла религиозност!
Г-жо Георгиева, а вие в детските си години не израснахте ли с приказки за феи и елфи? (респ. самодиви, вълшебници и т.н.)
Андрей, по мое време ми четяха „Сърцето на Данко“ от Максим Горки. И си самовнуших, че трябва да спасявам човешкия род, от което само ядове и негативи. След това „Овчарчето Калитко“, Митко Палаузов“, Синът на полка“ и т.н. Поради тая причина съм загрижена сега.
Е има и забавни моменти, когато змея казва в една пиеса: „Каква ми е яка люспата“ възхищавайки си се. Или когато говори за фризиран дявол. Но когато трол с опашка и скиптър, казва подигравателно: „Къде ще бягаме днес“ и „Аз те унищожавам“ пробождайки ужасеното дете, което бяга и се се мъчи да се спасява с помощта на заклинания и кукумявки.
Но вижте и паното. Там черна вещица с мъртвешк бледо лице излива върху рахитично извъземно някаква течност, а от мрака ги гледа зловещо огромно лице със сатанински поглед. По добре да си беше бяла стената. Остап Бендер ли е рисувал тая злокобна гледка?
[quote name=“Траянка Георгиева“] Андрей, по мое време ми четяха „Сърцето на Данко“ от Максим Горки. И си самовнуших, че трябва да спасявам човешкия род, от което само ядове и негативи. След това „Овчарчето Калитко“, Митко Палаузов“, Синът на полка“ и т.н. Поради тая причина съм загрижена сега.[/quote]
Разбирам. Но нима наистина не са ви чели и просто народни, вълшебни приказки, поне в най-ранното ви детство? Ако е така, то вие сте пропуснала – за най-голямо съжаление – нещо много хубаво, което е източник на наслада за всяко дете. Недейте да лишавате внуците си от него.
Може и да са ми чели приказки, но аз си спомням само за сърцето на Данко. Спомням си и първата книга, която си купих сама, защото книжарят няколко пъти ме пита, това ли искам. Заглавието бе „Нещо като нож, нещо като цвете, нещо като нищо на света“ от У.Сароян. Но бях разочарована – нищо не разбрах с ума си на второкласник. Спомням си за зловещи приказки с някакъв дергуз, които ми разказваше баба. Така и не разбрах какво е това, но си го представях като глиган. ЗАТОВА не приемам подмолно да се внушават на децата разни сатанински образи и идеи, ако те нямат като алтернатива Бога. „Яли пили и се веселили“, „принца“ заради когото ще мечтаят да си слагат силикон, феите с тиквените им вълшебства и т.н. Все пак и аз си имам любима приказка „Хубавка и чудовището“, но внучката ми предпочита да и разказвам за чудесата от житията на светиите. За ръката на св. Иоан Дамаскин, за лъва на св.Герасим и други подобни. Децата са изключително умни и не трябва да им пробутваме ерзац-ценности.
този тип статийки… добре че се е намерил сайт, който в две страници да ориентира християните от 21 век по въпроса за човешката сексуалност, защото иначе опасността да „се окажат без ориентир“ е наистина плашеща.
с две думи – повърхностен текст с големи претенции, заяваващ това още със самото си заглавие. изрази като „православна гледна точка“ са сериозно критикувани и културно, и богословски, но сега не бих навлизала в темата. да не говорим за изречения като това: „Ние, православните християни, трябва да знаем коя теза застъпваме и срещу коя се обявяваме против.“ лесна работа! 🙂
за мен лично този текст е несериозен.
http://www.pravoslavie.bg/%D0%9F%D0%BE%D0%BB/%D0%A2%D0%B0%D0%B9%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F-%D0%B5%D1%80%D0%BE%D1%81
Трудно може да се говори за единно православие днес. Горната статия отразява мненията на ултраконсерваторите, които обикновено на английски се наричат the lunatic fringe. Твърдението, че сексът не бил съществен е типично гностическо. Авторът да не се е пръкнал от епруветка? Неслучайно Православната църква приема брака за действителен само когато той е „консумиран“ сексуално. Отричането на контрасептивите не се основава на Библията или преданието, а издава римокатолически уклон.
Украински православен хор „Сретение“ –
http://archiman.livejournal.com/
[quote name=“Траянка Георгиева“]Може и да са ми чели приказки, но аз си спомням само за сърцето на Данко. [/quote]
Значи са ви ограбили детството.
[quote]ЗАТОВА не приемам подмолно да се внушават на децата разни сатанински образи и идеи, ако те нямат като алтернатива Бога. „Яли пили и се веселили“, „принца“ заради когото ще мечтаят да си слагат силикон, феите с тиквените им вълшебства и т.н.[/quote]
Повтарям – не тровете децата с празни страхове и нездрава религиозност. Нищо добро няма да излезе от това.
Ако на Вас Андрей не Ви допада това, което е добро за нас, ние пък не харесваме това, което ни предлага кукления театър. Вие да не работите там, че така го защитавате. А ако не работите там, е безмислено да говорим, докато не гледате пиесата за Мая и елфите, или поне не погледнете паното, което е толкова грозно, колкото и осквернения от зложелатели на Църквата храм на Царевец. И също толкова злокобно.
По отношение на детството ми, то беше пълна свобода, която ми помогна да градя живота си без измамни илюзии. Така по-трудно се живее, но според мен по- достойно. Не се смятам за ограбена, нито в детството, нито по-късно, ако не смятаме огромното покушение извършено над душите на всички. Което, както знаете е, че ни лишиха от вяра в Бога.
[quote name=“Траянка Георгиева“]Ако на Вас Андрей не Ви допада това, което е добро за нас, ние пък не харесваме това, което ни предлага кукления театър. Вие да не работите там, че така го защитавате. А ако не работите там, е безмислено да говорим, докато не гледате пиесата за Мая и елфите, или поне не погледнете паното, което е толкова грозно, колкото и осквернения от зложелатели на Църквата храм на Царевец. И също толкова злокобно.
По отношение на детството ми, то беше пълна свобода, която ми помогна да градя живота си без измамни илюзии. Така по-трудно се живее, но според мен по- достойно. Не се смятам за ограбена, нито в детството, нито по-късно, ако не смятаме огромното покушение извършено над душите на всички. Което, както знаете е, че ни лишиха от вяра в Бога.[/quote]
Аз бих казала на самите директори на кукления театър например….