Послание на свети апостол Павел до Римляни

1:1 Павел, раб на Христа Иисуса, призован апостол, определен за евангелието (т. е. благовестието) на Бога.
Павел (Paulus) е латинско име и означава “малък”. Апостолът е римски гражданин по рождение, т. е. свободен, но понеже считал всичко светско за “смет”, той доброволно се наричал “раб на Христа Иисуса”, Който ни възлюби, заради нас прие форма на раб и предаде Себе Си за нас и нашето спасение.
Евангелието Божие за Христос и Неговото Изкупително и Спасително дело чрез пролятата Му кръв на кръста и чрез Всеславното Негово Възкресение е основната тема на това послание. Друга основна тема е първият Адамов грях и ужасните му последици за хората. Всички умират в Адам, а в Христос всички оживяват! Израил и неговата свещена история от Авраам също са основна тема на апостола в това послание. Повярва Авраам на Бога и това му се вмени за праведност (Бит. 15: 6.) Вярата на Авраам, а не обрезанието му, го прави праведен. Авраам е отец на всички вярващи, както обрязани, така и необрязани! Всички те обаче са обрязани по сърце. Ние сме обрезание Христово! Оправданието е чрез вярата в Господ Иисус Христос, в Неговата кръв. Ние ще се спасим чрез Него от гнева (Рим 5: 1, 9). В кръщението умираме за греха и трябва да живеем с обновен живот. От този момент ние се освобождаваме от греха и ставаме роби на Бога (6: 22). Защото законът на Духа на Живота в Христа Иисуса те освободи от закона на греха и на смъртта (8: 2). Всички християни сме раби на Бога, а не на греха, ако сме водени от Духа Божи и ако Христос живее в нас.
Ето загадка, другари (и някои другарки). Ако авторът пуска всяка седмица тълкувание на един стих от посланието до римляните, за колко време ще завърши целия си опус и дали ние ще бъдем живи да го дочакаме. Ако не сме, втора загадка: чете ли се Pravoslavie.bg на оня свят?