Всеки християнин обича Пречистата Дева Богородица. Изпълнява се постепенно Нейното велико пророчество, казано по вдъхновение от Светия Дух на св. Елисавета, майката на св. Йоан Кръстител: „Ето, отсега ще Ме облажават всичките родове, понеже Силният Ми направи велико нещо (или: величие)“ (Лк. 1:48, 49 по стгр. текст).
Православните християни и римокатолиците облажават св. Богородица на всяко Богослужение, възпяват Я с химни, почитат с празници Нейното зачатие, раждане, въвеждането Й в храма, благовещението, че ще стане Майка на Спасителя, и Нейното всепочитано Успение; те строят и храмове, посветени на Нейно име за Нейна прослава от синовна любов към Нея, защото Силният Бог Я направи най-велика сред всички жени, като Я избра да стане Майка по плът на Сина Божи. Архангел Гавриил Я поздрави при Благовещението с думите: Радвай се, Облагодатена (на лат. Пълна с благодат), Господ е с Тебе! (Лк. 1: 28) .
Според Свещеното Предание Тя никога не е съгрешавала, (даже с мисъл – св. Силуан Атонски), понеже Господ бил винаги с Нея. Господ дава благодатта Си на смирените, а Тя е най-смирената Негова рабиня (срв. Лк. 1:48). Първото чудо на Спасителя – превръщането на водата в най-превъзходно вино на сватбата в Кана Галилейска – Иисус Христос извършва по Нейна молба, изпълнена с любов към Него и към хората, които са ги поканили. Безброй чудеса Господ извършва постоянно и много от тях стават чрез Нейното застъпничество, точно както и при първото чудо на Господ Иисус Христос.
Жалко е, че и християнски „богослови“-рационалисти, повлияни от западни либерални християни – протестанти или сектанти, а може би и атеисти – не облажават св. Богородица, не Я наричат Богородица, макар св. Елисавета чрез Светия Дух да Я облажава така: „Благословена си Ти сред жените и благословен е Плодът на утробата Ти. И откъде ми е това, та да дойде при мене Майката на моя Господ?” (Лк. 1: 42, 43). Как те приемат св. Библия, щом не облажават Майката на нашия Господ, не Я възпяват с нито един химн, като някои дори се смятат за също толкова свети като Нея, а сектантите дори смятат иконите с Нейния образ за идоли?! Въпреки че все още не Я облажават всички родове, Нейното пророчество непременно ще се изпълни при Второто Христово Пришествие, когато всяко коляно ще се преклони пред Спасителя.
Величието на Майката Господня се изразява в Нейното велико смирение, в Нейната Богомайчина любов към Нейния Син, особено когато меч пронизва душата Й при кръста на Иисус Христос и когато в най-страшните Си изкупителни страдания за всички Господ Иисус Я поверява на любимия Си ученик с думите: „Жено, ето синът Ти!“ А на ученика Си казва: „Ето Майка ти!“ (Ин. 19: 26, 27). От този момент Сам Господ Я направил Майка на всички Свои ученици. В непостижимия Христов кеносис на кръста Синът на Девата се грижи за Своята Майка, Която е имала дотогава само Него, понеже не е раждала никого освен Него.
Ако християните трябва да почитат баща си и майка си, то колко повече трябва да почитат и облажават Майката на своя Господ?! Щом Сам Спасителят на кръста Си направил ученика Си, когото обичал, син на Майка Си от най-голяма Синовна любов и грижа за нея, то защо „християните“ рационалисти и сектанти не подражават на Господа Иисуса и не Я обичат така, както Я е обичал Самият Той и както Я е обикнал синовно апостол Йоан, а Я смятат за обикновена жена, само за средство, канал за Въплъщението (сектантите), или за жена на Йосиф, от когото Тя родила Христос и Неговите братя и сестри (според М. Дибелиус и останалите професори-рационалисти по Нов Завет, които отричат чудесата, дори Възкресението Христово като Р. Бултман, а така смятат и мнозина техни възпитаници – пастори в протестантските църкви)?
Пророчеството на св. Богородица „Отсега ще ме ублажават всичките родове!” непременно ще се осъществи, защото е от Светия Дух. Причината за това облажаване е Боговъплъщението. Бог е погледнал милостиво на смирението на рабинята Си и Й сторил велико нещо – избрал Я да бъде Майка по плът на Своя Единороден Син! Светият Дух слязъл над Нея и Силата на Всевишния – Синът Божи – Я осенила! Това е великата тайна на благочестието – Бог се яви в плът за нашето спасение. Служителка на тази тайна е най-смирената Девица – св. Богородица. Тя през целия си живот изпълнявала Божията воля и съхранявала всички Божии думи в сърцето си. Тя е Облагодатена да стане Майка на Господа и чрез Нея Той става Човек, за да пострада на кръста и отново да отвори Рая за човечеството. Св. Девица Мария е най-велика от всички творения, защото Творецът благоволи да се въплъти в Нейната утроба. Тя най-много изстрада смъртта на Сина Си на кръста, затова Той я удостои с най-голямо величие на Нейното успение, а според преданието след това Я възкреси и Я възнесе с обоженото Й тяло при Себе Си.
Св. Богородица е Майка на всички, но особено се моли на Своя Син и Бог за християните, които Я облажават, и веднага откликва на искрените им моления. Тя се моли и за Своите хулители и врагове по примера на Своя Син и Спасител: „Отче, прости им, понеже не знаят, какво правят!“ (Лк. 23:34). Амин.
Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>
Коментари
коментара
Иконы монастыря св. Павла, Святая Гора Афон
Издательство: «Дедалус», Греция
Год издания: 2000
Формат: JPEG
Язык: английский
Cтраниц: 156
Размер: 311 МБ
http://depositfiles.com/en/files/eg675gk7q
В текста ме подразни определението християни-рационалисти. Ако рациото не присъства във вярата, тогава тя става балъщина и средство за психологическа и интелектуална разработка. Винаги съм казвал, че словесността е първия и основен опорен лост на християнството, а не чудото, което е рядко, не мощите, иконите и свещените водоизточници, с които е пълно у нас. Вярата е истина, а истаната са обосновава и доказва посредством словесност, която е върха и основа на познанието – в математиката и физиката сериозните задачи с ас думи и ако си словесно неграмотен не можеш да направиш никаква математическа или физическа операция. Така че средствата на разума изискват словесност – тук БПЦ не прави нищо. А култа към Богородица по нашите земи е старинен и е известно, че над портата в Преслав е имало икона на Богородица с пророци, която византийският император Йоан Цимисхий отнася триумфално на колесница в Цариград – интересното е момента на пророчество в българската християнска култура – а Ванга?!?
На празника Успение Богородично отидох да запаля свещ в столичния храм Св. Петка Стара. Една намусена жена, която очевидно не се радваше на величието на Облагодетената според превода на Павел продаваше свещи отвън. Много хора и голяма опашка пред иконата на Богородица в храма. Службата беше свършила, както винаги не по канон, а по типик на БПЦ, който не знам дали е световно православна признат. Потърсих свещниците – те бяха изнесени навън, където духаше вятър и ги гасеше. В двора на храма едни разпасан свещеник говореше нещо с някаква жена, а в храма имаше само едни расоносец. Като се опитах да запаля гаснещите свещи една жена попита служителка как е възможно такова немарливо отношение към вярващите, които идват да запалят свещ – не знам по кой канон свещите се изнасят навън. Отговорих й – не се бойте Бог вижда кой за какво е дошъл. Тя ме попита ама наистина ли вижда – викам й да, дори да си маскиран като патриарх пак те вижда Та така – голям празник, много свещи = кинти за БПЦ.