Религиознание – със или без Бога?
Култура
Който се срами от Мене и от думите Ми в тоя прелюбодеен и грешен род, и Син Човеческий ще се срами от него, кога дойде в славата на Отца си със светите Ангели (Марк. 8:38).
Представената наскоро Концепция на Св. Синод относно изучаването на религия в българското училище не може да бъде отхвърлена дори от един атеист, стига да е добросъвестен.
Защото тя отстоява свободата на избора по отношение на религиозното познание. Дава възможност да избереш истинното (вероизповедно) познание, но можеш да избереш и алтернативата – „неконфесионален“, безверен прочит на вярата.
Онези, които са си дали труда да прочетат Синодалната концепция, се убеждават, че тя е съобразена с правата на човека, свободата на съвестта, свободата на избора, че е съвременна, демократична, конституционносъобразна, законосъобразна, прагматична, толерантна, умерена, проверена в практиката.
На всичкото отгоре тя е европейска. Нейната основа – вероизповедният (конфесионалният) принцип – е преобладаващият европейски модел. Близо 20 страни членки на Европейския съюз имат именно вероизповеден начин на преподаването на религия в училище.
Сред тях са и класически западноевропейски държави, като Испания, Германия, Австрия, Белгия, Италия и пр.; и бившите ни комунистически посестрими, като Полша, Чехия, Словакия, Унгария и пр. Конфесионално е преподаването по религия и във всички традиционно православни страни, които сега са членки на ЕС: Гърция, Кипър, Румъния…
Затова нека изрично да обозначим този основополагащ принцип за вероизповедност (конфесионалност) по този начин: това е преобладаващият общообразователен демократичен европейски модел (ПОДЕМ).
Точно този модел е и българският, който от десетина години се прилага у нас (съответно като СИП и ЗИП). И ето че сега, когато е дошло времето да се направи следващата естествена крачка за довършване на започнатата работа (включването на предмета „Религия“ в нормалната учебна програма), изведнъж се провежда диверсионен опит за връщане всичко назад и за подмяна на цялото начинание. Вместо ПОДЕМ се предлага „неконфесионален‛ (невероучителен, т. е. без вяра, т. е. без Бога) модел за преподаване на религия.
Същността на текущия спор е именно в избора между двата метода – конфесионален или неконфесионален. А не уж за мнима „задължителност“, която никой никога не се е канил да налага.
И тъй, кой у нас приема и кой отхвърля ПОДЕМ?
Синодалният проект е официално подкрепен и от българските мюсюлмани, и от българските римокатолици.
Не го приемат сектите. Те никога няма да го приемат. Ясно защо.
Не го приемат и мнозина от онези, чието религиозно съзнание е никакво. Те не са нито християни, нито мюсюлмани, нито будисти, нито сектанти, нито дори атеисти. Тяхната религиозна никаквост им се струва доста „удобна“, защото, от една страна, религията е отговорност, която те се боят да поемат. От друга страна, в опразненото място за Бога вътре в тях тихомълком се е възцарило егото. А то не иска да губи божествените си пълномощия.
Всъщност може би религиозно никаквите люде имат най-голяма нужда от религиозна просвета – не само за да познаят Бога, но и да познаят себе си. Те са жертви именно на богоотстъпничеството и изстиването на вярата през последния век и половина българска история…
Обичайните възражения, които се отправят срещу ПОДЕМ, ясно свидетелстват за непознаването му. Ето най-често повдиганите:
Възражение първо – Децата не биват да бъдат принуждавани да изучават „Религия – Православие“ като задължителен предмет в училище! Отговор – Понятието „задължителен предмет“ е нелепо клише от терминологията на МОН. Всъщност според ПОДЕМ предметът „Религия – Православие“ има алтернатива (примерно „Религиознание“) за онези, които не желаят да го изучават. Там, където има значимо мюсюлманско или римокатолическо население, ще има възможност да се изучава „Религия – Ислям“ или „Религия – Католицизъм“.
Възражение второ – Нарушава се конституцията и законът – нали у нас държавата е отделена от Църквата! Отговор – Това е много важна неистина. Не се нарушава нито конституцията, нито законът. Държавните и църковните институции са отделени, но не са разлъчени. Те имат съвместни отговорности, съвместни дейности и съвместни проекти. Нали „отделянето“ не означава, че българската държава трябва да отмени честването на Великден и Рождество Христово като официални празници, да махне образа на св. Йоан Рилски от българския лев или да забрани „Върви, народе възродени“ в българските училища? Българската държава и понастоящем е възприела вероизповедно изучаване на предмета „Религия“ в общообразователната система (под формата на СИП и ЗИП). Синодалният проект идва не да отрече тази практика, а да я усъвършенства и въздигне.
Възражение трето – В смесените райони, ако половината деца в класа учат „Религия – Православие“, а другата половина „Религия – Ислям“, това ще доведе до деление по верски признак, а оттам и до верско напрежение! Отговор – Практиката показва обратното. Тъкмо училището ще възпита толерантност в това отношение, а иначе, ако се опразни образователната ниша, може да я запълнят съмнителни „християнски“ или „мюсюлмански“ учения, възпитаващи верска омраза. Впрочем подобно възражение е скалъпено, доколкото и православните, и мюсюлманите подкрепят конфесионалния модел.
Но ако проектът ПОДЕМ удовлетворява всички изисквания, тогава откъде идват неговите опоненти? Какво оспорват? И каква е алтернативата?
Алтернативата е проектът, изработен от т. нар. Обществен съвет (ОС), назначен от Министерството на образованието и науката и включващ историци, богослови и пр. под ръководството на проф. Георги Бакалов.
Този проект, застъпващ „неконфесионалност“, се компрометира. До такава степен, че самият образователен министър Даниел Вълчев, който е поръчал разработката, при посещението си в Св. Синод се разграничи от проекта на ОС. Това разграничаване му прави чест.
Но, ще каже някой, нещата в живота никога не са черно-бели. Не можем да отсечем, че проектът ПОДЕМ е на „добрите“, а проектът ОС – на „лошите“. Толкова ли е съвършен единият и толкова ли е непоправим другият, нали уж е правен от експерти? Длъжни ли сме да правим еднозначен избор?
Да.
Защото става дума за избор между два противоположни принципа. Важната разлика между двата проекта е не в професионализма на авторите и разработките, а в същността. Единият е стъпил на автентична основа (преподаване на религията с Бога), а другият – на неавтентична (преподаване на религия без Бога).
Образно казано, едното е изучаване на плуване във вода, а другото – изучаване на плуване без вода.
Кой и как ще поеме отговорността за провала на проекта ОС?
Трудно е да се разпредели вината – доколко тя е на МОН и доколко на „Обществения съвет“. Самото название на този орган е подвеждащо. Всъщност това не е „обществен съвет“, защото нито е излъчен от обществото, нито се е зародил в недрата на обществото. Това са хора, наети от министър Вълчев, за да свършат възложената им работа.
Ако говорим за избор на основен модел на религиозно образование в България, то проектът ОС не подлежи на подобряване поради два вида фундаментална несъстоятелност – по процедура и по същество.
Изначалната несъстоятелност по процедура на проекта ОС е, че той е пренебрегнал същността на Църквата – свещеноначалието. Меродавни в Православието са не „експертите“, а църковната съборност начело със свещеноначалниците (епископите). Тяхното елиминиране в случая е толкова нередно, че поставя под въпрос експертността на самите експерти от ОС. Те, ако наистина познават същността на Църквата, са били длъжни да изискат от министъра да включи в ОС представител на Св. Синод. Нещо повече. Именно в качеството им на църковно компетентни те не може да не знаят, че щом са православни християни, за подобно начинание те са длъжни да вземат благословение от Св. Синод. Без такова благословение работата им се превръща в самочинен акт на съзнателно църковно непослушание. Нещо още повече. При наличието на висше църковно решение (на Св. Синод) по дадения въпрос, упорстването в отстояването на противосинодалната (противоцърковната) позиция само по себе си злепоставя „експертите“ като членове на Църквата.
Изначалната насъстоятелност по същество пък се отнася до светския дух, с който е пропит „неконфесионалният“ модел. Някои дори се изпуснаха да нарекат този подход с разобличаващия ги термин „надконфесионален“. Самото това понятие е диагноза за обзетост от светския дух, т. е. за религиозна несъстоятелност. Възможно ли е някой православен християнин да поставя себе си (или нечий преподавателски метод) „над“ своето вероизповедание, над Православието, т.е. над Богооткровението?
Ако отделянето на Църквата от държавата (въведено от „димитровската“ конституция) е триумф на секуларизма, то двойно по-голям триумф за секуларизма би било той да навлезе вътре в самото преподаване на религия. Това превземане на религията отвътре би било много по-пагубно за нея, отколкото нейното външно отричане от атеистите.
Българската общообразователна система се срамува от Христа. Тя се срамува от Православието, от православната религиозност и църковност. Но това не е нещо ново. Това е общоевропейски болестен процес, който у нас се откроява отпреди Освобождението, още по времето на Каравелов и Ботев.
„Научният атеизъм“ беше крайният етап в това развитие. Рухването на комунизма доведе и до дискредитиране на класическото безбожие. Чистите атеисти понастоящем са рядкост.
Затова основната борба на Църквата сега не е срещу „научния“ атеизъм, а срещу светския дух (секуларизма). По-голямата част от днешните българи не са същински атеисти, а в съзнанието им цари духовно-религиозна никаквост, която им се привижда като свобода.
Православната Църква воюва срещу светския дух, но винаги запазва човешката свобода. Онази свобода, която Бог е дал на Адам и Ева, на Каин и Авел, на Юда и на св. Петър. Христос никого няма да спаси против волята му и Църквата Христова (тялото, чията Глава е Спасителят) никого няма да спаси против волята му. И всички онези, които се срамят от Христа, ще имат възможност да изберат предмета „религиознание“ (верознание, Бого-знание), преподаван без вярата, без Бога.
Понякога се задава нелепият въпрос – може ли Църквата да приеме варианта на ОС като основен в българското образование по религия? Отговорът е ясен и еднозначен.
Не. Няма как да го приеме. Защото е противоцърковен. Защото духът му е светски.
По същия начин е самоочевиден и отговорът на въпроса – а не може ли да се направи компромисен (смесен) вариант между модела ПОДЕМ и модела ОС? Този привидно „разумен“ подход издава пълно неразбиране. Защото двата модела са различни в самата си същност, в служението на два различни духа – духа на Църквата и духа на света. Не може да служиш на двама господари. Не бива и да даваш Божието кесарю.
Трябва също така да се отхвърли фалшивата дилемата – че уж трябвало или да приемем проекта на ОС, или „нищо“. Защото проектът ОС не е крачка напред спрямо сегашното положение, не е дори равен на „нищо“. Той е голяма крачка назад, защото подменя същността на преподавания предмет
И тъй, какво предстои?
Има три варианта. И трите са печеливши за Църквата.
Първият вариант е МОН да възприеме модела ПОДЕМ като основа за по-нататъшната работа, след което работна група от специалисти незабавно да разработи всичко, свързано с нормативна база, кадри, учебни планове, учебници и пр.
Вторият вариант прилича дори на „Соломоново решение“: да бъдат приети и двата проекта, макар и в различна употреба. Синодалният проект да бъде признат за основен под името „Религия – Православие“. А проектът ОС да бъде разработен като неконфесионална алтернатива под името „Религиознание“. Свои проекти под името „Религия – Ислям“ и съответно „Религия – Католицизъм“ ще могат да предложат и другите традиционни за България вероизповедания.
Третият вариант е МОН да отхвърли Синодалния проект и да приеме за основен модела на ОС (религиознание без Бога).
Тогава Църквата ще продължи да се бори за вероизповедния принцип и със сигурност ще спечели тази борба. Времето работи за нейния проект и той непременно ще бъде приет. Рано или късно. При този или при следващия министър. При този или при следващия кабинет.
Нещо повече. Понеже проектът ПОДЕМ е основан на истински неща, това дава допълнителна силна морална кауза на всички, които се борят за осъществяването му.
Тъй самата борба за този проект може да прерасне в много по-мощно средство за православно религиозно образование и просвещение, отколкото училищният учебен предмет. Защото чрез тази борба Църквата ще може да проведе едно вероизповедно ограмотяване (оглашение, катехизация) не само на децата, а и на целия български народ. Който да преодолее своята религиозна никаквост, да се завърне в Православието и да престане да се срами от Христа.
Слава Богу! Радвам се, че в публичното се започна истински дебат. Надявам се това да не бъде единствената статия, от тази позиция, по въпроса.
Все пак не мога „сам срещу целия свят“.
“ Всъщност според ПОДЕМ предметът „Религия – Православие“ има алтернатива (примерно „Религиознание“) за онези, които не желаят да го изучават.“
Дали има някой, който би предоставил тук КОНКРЕТНИЯ ТЕКСТ (стига да не е много дълъг-едва ли, и да излиза извън правилата за коментари), който урежда този въпрос? Благодаря!
Как (КОЙ!) ще плаща на учителите, които ще преподават НЕ РЕЛИГИОЗНАНИЕ? И изобщо, според вас, дали е възможно ИЗОБЩО да се „изобрети“ такъв(справедлив и приемлив) принцип на заплащана на учители по различни религии, при които да е спазено СЛЕДНОТО УСЛОВИЕ: да не става така, че например мюсюлмани да плащат (ЧРЕЗ ДАНЪЦИ) на учители по християнство, А СЪЩО ТАКА И ОБРАТНОТО (помислете, и ще видите, че теоретично, такава възможност съществува!Друг въпрос е степента и на вероятност!)
Не възниква ли съвсем естествено следният въпрос, а именно за: ВЪЗМОЖНОСТТА ЗА ЗАПЛАЩАНЕ НА УЧИТЕЛИТЕ ПО РАЗЛИЧНИ РЕЛИГИИ ОТ СЪОТВЕТНИТЕ РЕЛИГИОЗНИ ИНСТИТУЦИИ??
текстовете и на двете концепции – тази на Синода и тази на Обществения съвет, могат да се намерят в секция „файлое“ на този сайт (дълъг бутон отляво), после отивате в „архив документи“ и прескачате на втора страница – и двата документа са във формат pdf.
Надявам се до пет години, когато моят пикльо тръгне на даскало, тези предмети да бъдат вече въведени. Щото сега религията за децата ни са вестници като „Нов фолк“ и всички жълти и клюкарски издания. Затова като питаш малко момиченце „Каква ще станеш като порснеш?“ То ще те фрасне с каменарския чук по главата: „Поп-фолк певица, за да си направя операция за уголемяване на бюста.“ Тези вестници само с това се занимават коя певица има Si в пипни ма тук и там, навсякъде където можеш да се сетиш и коя няма. Това за момиченцата. А за момченцата, списанията от типа „Направи си сам мутант“, където пише за това как да се зъбиш с 36 зъба, как да натрупаш мускули за нула време. Или пък точат лиги по Мира, подканящо – празният `и поглед и нейната орнаментация или пък по непознати момичета със или без беля(ьо).
Не се заблуждавам, че и след като се въведе предмета „Религия“ ще ги има тези работи, но поне там някъде в някое кътче на ума или душата, ще има някакъв спомен за обратния път към Дома и Истината.
Изгубеното ни църковно съзнание е причина, мнозинството от народа ни да не симпатизира на вероучението, а липсата на вероучение води със себе си липса на църковно съзнание…Жалкото е, че и сред някои хора, вярващи и влиятелни, също битува възможността за опълчване срещу дадено решение на свещения събор на епископите – Св. синод. Това може и да действа смиряващо на свещенството, но никак не е от полза за бунтуващия се, а и дава пагубно лош пример. Не може ние, като вярващи, да си позволяваме да джавкаме срещу съборно приети решения, а после да очакваме неориентираните родители да ги подкрепят.
Относно „ключовия въпрос“ на refab за заплащането: Нека не забравяме, че образованието в България е „непослушното дете“ на Църквата. Та нали с данъците и на вярващите децата учат биология, изцяло построена върху научно компрометираната Дарвинова ТЕОРИЯ, учат безбожни произведения по литература, манипулирана история и т.н.? А и тук става дума за поредната подмяна: предлага се изучаването на „История на религиите“, вместо истинско нравоучение, като срамежливо се хързулва лъжата, че този светски и безбожен предмет ще допринесе за повдигане на нравственото ниво на децата.
Поздравявам автора на статията, макар тук важат думите: “ … ако Моисея и пророците не слушат, то и да възкръсне някой от мъртвите, няма да се убедят.“(Лук.16:31)
-по повод на: „Та нали с данъците и на вярващите децата учат биология, изцяло построена върху научно компрометираната Дарвинова ТЕОРИЯ, учат безбожни произведения по литература, манипулирана история и т.н.?“
А защо БПЦ изобщо не е повдигнала, МАКАР И КАТО ИДЕЯ, въпросът за поне подчертаването на условността на Дарвиновата теория, при изучаването и в училищата!!…
Автора на статията пише: „…. основната борба на Църквата сега не е срещу „научния“ атеизъм, а срещу светския дух (секуларизма).“
Според вас и според него, как точно се изразява тази борба, освен с пасивността и мълчанието на престарели свещеници и други, свикнали с традицията на неоткликване или полуоткликване на въпросите на обществото! Да не забравяме и че: „Църквата трябва да извършва АКТИВНА СОЦИАЛНА ДЕЙНОСТ!“ (вж. „Православно догматическо богословие“, Д Митев, стр.152)
А относно ПРИНЦИПИТЕ НА ЗАПЛАЩАНЕ (на религиозните учители), теоретично и на практика, единствената възможност, за безконфликтно и правилно разрешение на въпроса, вероятно е именно посочения от мен вариант.При него е проблематично само благосъстоянието на изповеданията-т.е. възможността на БПЦ, примерно, да плаща, но предполагам има добри възможности и решения и в тази насока!
Относно художествените произведения („безбожните“), изучавани в училищата, нещата също са условни и сложни-да вземем например „Майстора и Маргарита“.Той не се изучава в училищата, но традиционно се счита за едно от най-ценните и големи литературни произведения на 20 век, БЕЗ ДА СЕ ИМА ПРЕДВИД, ЧЕ Е СЪС САТАНИНСКИ УКЛОН, и че авторът му-безспорен литературен талант, е градил творчеството си и върху духовна основа от наркоманен тип!Въпрос: Защо единствено в книга на Анатолий Берестов може да се протече богословска критика на този роман?
Къде е духовното внимание на БПЦ, къде са възможностите за изява, създадени от нея, за интелектуалци с православно -християнска религиозност, които да пишат и да правят обществено достояние такъв тип критика на „безбожни художествени произведения“, ДА ПОЕМАТ ОТГОВОРНОСТ? НЕ СТАВА С ЦЪРКОВНА ПАСИВНОСТ И САМО С РИТУАЛНО СЛОВЕСНИЧЕНЕ!
И рече БОГ: „Който се срами от Мене и от думите Ми в тоя прелюбодеен и грешен род, и Син Човеческий ще се срами от него, кога дойде в славата на Отца си със светите Ангели“(Марк. 8:38).
Ако сте командир на рота, а срещу вас сипе огън цяла дивизия, бихте ли предприели атака? Или бихте предпочели пасивната защита? Разберете – Църквата ни ОБЕЗПОКОЯВАЩО ПРАЗНА. Активните християни са пренебрежимо малък процент от населението. Останалите не са просто топлохладни спрямо вярата, но и потенциални врагове на Бога. Доказва го проучването, според което доста голям процент бяха против вероучението в училищата. Преди време някой беше пуснал партенката, че се канят да въведат религиозен данък. Нещо от порядъка на десетина лв. годишно, мисля. В предаване на живо се обаждаха зрители… Леле!!! А беше предложено всеки да се определи какъв е и ако заяви, че е атеист, парите да отидат за благотворителност…
Те на това му викам аз проучване! Ако въведат религиозен данък, колкото годишна винетка, ще има да видим чудо и да се дивим.
Та…църквата е празна откъм хора, а именно те я съставляват и изпълват с Дейности, вкл. социални.
А „Майсторът и Маргарита“ въздух под налягане. Харесва се, защото темата се „отърква“ в Църковното учение като прасе в бяла покривка.Няма нужда да убеждаваме съвременните литературоведи в нещо – те са отишли вече в дебрите на постмодернизма и са се огелпили сред драките…
Ето тук има какво да се поучи българското общество и БПЦ от католическа Италия.Там я има следната възможност:
Всеки данъкоплатец, по желание може да насочи 0,1% от своите данъци към Католическата черква или към други обществени институции, изповедания!
Пак обяснявам за да няма неразбрали: италианското общество е взело решение да даде възможност на своите граждани да имат пристрастие към религиозни и други институции, и без да „се бъркат“ допълнително в джоба си, да подкрепят избраните от тях такива! Но за да се стига да подобни решения ТРЯБВА БУДНОСТ, ТРЯБВАТ ИДЕИ, УЧАСТИЕ, АКТИВНОСТ! Защо слагаш акцента само върху миряните? Защо не се замислиш, че не е достатъчно, както отбелязах вече, почти само да се ритуалничи, и да не се участва в живота на страната!? Който от духовниците търси високи молитвени върхове, има добрата възможност да стане монах, дори от типа на исихастите-защо не!Патриарха Максим е на преклонна възраст, но докато беше по-млад какво беше по-различно? Чувал ли го е някой?Преди време, бяха казали за болния Йоан Павел ІІ, че състоянието му на страдание е съответно за един пастир- лично страдание, неотделено от това на онези, за които има духовна грижа! Моите уважения към Патриарха Максим, но аз чух за един голям период от време,почти единствено за големия празничен обяд, който беше дал по случай рождения си ден.., но може и да не съм наясно, да бъркам, да не съм добре информиран….!?
„Защо слагаш акцента само върху миряните?“ – питате Вие. Ами защото ние дори и около този термин – „Мирянин“- имаме изкривено разбиране. Вижте какво пише в Типика:sad:http://www.pravoslavieto.com/docs/post/postite_v_BPC.htm#1 ): „Миряни са всички християни, които не са монаси в манастири.“ Т.е. тези, които не са монаси в манастири съставляват онази част от църквата, на която са вменени задълженията, предмет на нашето обсъждане. От двата руски въпроса „Кто виноват и что делать?“, по-градивно е да си зададем втория, а тогава ще се наложи да търсим отговора при нас, а не „по-нагоре“ в йерархията. Ето – дори и концепцията на Синода, най-вероятно е подготвена от богослови извън клира. И точно така трябва да бъде – всички, в единомислие да вършим всичко по силите си, а не просто да търсим сметка, често – разнопосочна, защо нещо, което НИЕ смятаме за добро, ДРУГИ не са направили. Тези будност, идеи, участие и активност само малцината управляващи църквата ли трябва да проявят?! Би било честно, преди да им потърсим сметка, поне три наши конкретни проекта да са отхвърлили…
Аз мисля, че Вие се шегувате, по-точно използвате израз-хипербола, казвайки:
„Би било честно, преди да им потърсим сметка, поне три наши конкретни проекта да са отхвърлили…“, трудно ми е да повярвам, че го мислите (буквално)!?
Що за мантелитет е да проявя някой несъответна свръхзащита на нещо…В подобни случаи би могло да се направят изводи от психологически характер за такъв човек!
Ако искате да се занимавате с психология, бихте могли, след като завършите съответното образование, да снемате диагнози срещу пари, които да раздавате на бедните, вместо да сипете обиди по нета. (И ето ви „социалната дейност на Църквата“ към която предполагам, принадлежите!)
Всъщност, сега ми идва наум, че и аз бих могъл да квалифицирам с психологически термини Вашата идея, Църквата да поеме заплатите на учителите по религия, чиято бройка би трябвало на превишава кратно броя на свещениците. Вместо това просто изтъкнах, че заплатите на всички учители вече са поети от бюджета, пълнен от всички нас. Със здраве.