Постоянното причастяване



Може да харесате още...

16 Отговори

  1. Лъчо каза:

    Най-накрая и нещо истинско! Най-накрая нещо прекрасно в този сайт! Честно казано ми беше писнало да чета простотиите за календари и тем подобни неща! ЦЪРКВАТА Е ЕВХАРИСТИЙНО СЪБРАНИЕ НА ВЕРНИТЕ, А НЕ КАЛЕНДАРСТВАЩА СЕКТА, В КАКВАТО ИСКАТ ДА Я ПРЕВЪРНАТ ЗИЛОТИТЕ!

  2. Georgi Ivanov Popov каза:

    Naj posle. Viwi i zdrawi da ste . Daj Bove da izlezne taq kniga na pazara. 6toto sme si umrqli prawi :))))

  3. Климент Йорданов Буренков каза:

    Драги Лъчо,

    При все, че и аз не намерих нужната висота в площадното надприказване за календара, не мога да се съглася с гръмогласното Ви изречение: „ЦЪРКВАТА Е ЕВХАРИСТИЙНО СЪБРАНИЕ НА ВЕРНИТЕ, А НЕ КАЛЕНДАРСТВАЩА СЕКТА, В КАКВАТО ИСКАТ ДА Я ПРЕВЪРНАТ ЗИЛОТИТЕ!“

    Църквата е действително евхаристийно събрание, но точно календарният проблем превръща евхаристийността в сектантств или отпадане от православното единство, защото Православният календар не е римо-католическия и протестантският. По-просто казано, що за единно семейство може да изградите, ако част от домашната Ви църква празнува с еретиците, а другата празнува с едноверните си. Двойният празник ще обезсмисли таинствеността и ще лиши трапезата от нейната душеспасителна таинственост. Няма никакво съмнение, че след топлохладното усвояване на западния календар ще се копира и западното изхвърляне на богослужебната мистичност и рано или късно ще зацарува същата мерзостна небрежност към светинята.

  4. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    С риск да бъда оплют от разколниците, които са окупирали този сайт, ще кажа следното:

    Един тук оплаква „западното изхвърляне на богослужебната мистичност и… същата мерзостна небрежност към светинята“. Не съществува единно понятие „Запад“. Римокатоличеството има такава задълбочена мистика, от каквато вие нямате понятие. Има и мощи, и нетление, и чудеса – факти, които обезсмислят вашата омраза и налагат да се отнасяме по-внимателно с проявите на Божията благодат в така мразения от вас „Запад“.

    „Отците били забранили промяната на Триода“. Този Триод да не е паднал от небето? Той се оформил през вековете с многобройни наслоения. Аз съм откривал в някои песнопения чисто еретически идеи. Техни автори са императори и патриарси, анатемосани от Църквата (Лъв ІІІ, Сергий и пр.). Тази „забрана“ за промяна на Триода е чисто субективна и рано или късно ще бъде преодоляна, защото е нелепа. Разберете, че буквата убива, а духът животвори.

  5. o. Bojidar Glavev каза:

    @ Дон Кихот. Уважаеми г-не, внимавайте като наричате някого разколник, защото след това ще се наложи да го доказвате и ще се поизложите!
    Римокатолическата мистика е станала толкова дълбока, че съвсем е затънала. Такава „мистика“ не спасява, а прелъстява. Тя отдавна е навлязла в „дълбините сатанински“ и се е удавила в тях. Нетленните им мощи пък са на светци отпреди Отпадането. А чудеса има и в будизма. Благоговението, с което припадате по Римската блудница избива на пубертетски трепет. Владейте се малко, че не ви отива.
    Относно Триода, не сте вие човекът, който ще каже, дали да се променя или не. А колкото до „еретическите идеи“ това е поредното ви голословно твърдение. За да не празнословите ще е добре да го докажете с някой цитат. В противен случай ще излезе, че злословите. Впрочем не очаквам друго от човек не помирисвал всекидневно богослужение, откакто е постриган за монах, а може би и от преди това. Вашите студенти казват, че нямате навик да служите или може би лъжат…

  6. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Ако трябва да служа с вас, по-добре наистина да стана будист. Вие сте петата колона на псевдоепископа Фотий в БПЦ. За вас е писал не друг, а ап. Петър (2 Петр. 2:21). Дерзайте!

  7. Отец Божидаре,
    В случая Дон Кихот е абсолютно прав. Западното християнство е не по-малко вярващо, искрено, човеколюбиво и заслужило, отколкото източното. Църквата е тук за да води човека към спасение и това спасение според свещените текстове и опита на вярата се състои в разностранна дейност, осъществена от човек, който има връзка с Бога. Как БПЦ и старостилието доказват своята връзка с Бога? Интересно за какво са службите, като Църквата няма дейност, която да накара човек да повярва чрез примери на милост, истина, справедливост и любов. Канонът е ненужен, ако Църквата е една мистико-ритуална общност, която не води към почитта към истинския Бог. Комунизмът показа, че и без да ходи на служби човек може да намери пътя към Бога, Който е милостив и човеколюбив и не е църковна идеология, която прави от старостилната ревност оръжие против западната цивилизация. От текстовете в портала стигам до извода, че имаш проблеми със самопреценката си и любовта, която е основа на вярата.

  8. Отец Божидаре,
    Правя втори коментар, защото не живеем в Средновековието, когато Църквата е била цензор на информацията и владетел на образованието. Интересно е как старостилието доказва връзката си с Бога, което е единственият сериозен мотив човек да приеме доводите им? Вярата се доказва със слово, с дела, с грамотност, с обяснение на света, с примери на истина, милост, справедливост, съпричастност и състрадание, за да може чрез грижата за човека да въздадем слава на Спасителя и да му се уподобим. Та извън тайнствата, които са непроверими от сегашното знание на човечеството как старостилието доказва връзката си с Бога? Чрез слово и текст ли – вж. цялата неправославна и светска литература, която е в пъти по-качествена от елементарните текстове на старостилците. Чрез чудеса ли – какви чудеса стават по време на службите им ? Чрез проповеди ли – вж.проповедите на протестанти и католици Чрез изцеления и благодатни намеси в живота на хората ли? Отче, как доказвате връзката си с Бога?

  9. Иван Иванов каза:

    „Относно символният момент в причастието“:

    http://clubs.dir.bg/showthreaded.php?Board=pravoslavie&Number=1950434894

    Ако не се отчита този момент, рискът да се изпадне в прелестта на [b]“ритуалопричастопоклонничество“[/b] е съвсем реален!

  10. o. Bojidar Glavev каза:

    Дон Кихот, не е сигурно, че не сте будист. Нали сам си признахте, че медитирате? Ние православните служим утринна и вечерня, докато вие медитирате. Наистина няма как да съслужим заедно, защото не се занимавам с подобни практики. Колкото до Фотий – той няма нищо общо!

  11. o. Bojidar Glavev каза:

    Чингис, от текстовете ти в портала, (когато въобще се случи да ги прочета) оставям с впечатлението, че имаш проблем с понятийната система. Така че, с теб нямаме дори обща база, на която да се опрем и дискутираме. Моля те, спести ми тромавите си, безмислени и несвързани бълнувания, които пробутваш като дълбокомъдрени разсъждения!

  12. архим. доц. д-р Павел Стефанов Георгиев каза:

    Разсъждавате първосигнално. Щом чуете думата „медитация“, скачате като бик на червен парцал. Има много видове медитация или съзерцание – и християнска, и нехристиянска. Какво е исихазмът, ако не медитация par excellence?

  13. Отец Божидаре,
    Слава Богу грамотността ти е стигнала, за да разбереш, че мащабът на моето мислене и изразяване – оценка на хора които ме познават и които имат по две-три висши образования, е прекалено голям, за да можеш да спориш с мен. Та въпроса ми е за връзката ти с Бога, първо защото религия на български значи връзка с Бога и второ, защото имаш проблеми със словесността, мисленето и начина на изразяване, та единствено ти остават службите, както и на старостилието. Впрочем службите им са на нивото на отличник в езикова или математическа гимназия, които са сериозните училища у нас, както и светските специалности в Университетите, където се насочват по-интелигентите хора. Защото ако оставим аксиомното доверие в православието и като сравним дейността на католици и протестанти и като оставим настрана тайнствата се вижда колко БПЦ е неподготвена за да води изключително важната си дейност, която християните по света водят. Вяра се брани със слово и дело, а не с мънкане пред олтара.

  14. Иван Ар каза:

    До Дон Кихот и chingis, аз живея на Зпад и мога да ви кажа, че следя отблиза как стоят нещата в римо-католическата църква. Тя се е превърнала отдавна в една бюрокративна машина за пари, имат даже Католическа здравна застраховка и тем подобни, даже записват кой колко пари дава по време на месите им. Всичко е супер изкуствено там, има енории, където ходят само богати и са като един вид затворени кръгова, в които не пускат други, което е в разрез с всякакви дефиниции за Църква, да не говорим, че Рим не е „Вселенска“, а Православната е Вселенската. Да не говорим за „непогрешимостта на папата“, докато в Православната, Апостолска Църква от съвкупното свидетелство на епископите изтича постоянното и повсеместно свидетелство на Църквата за вероучението.Тя е съборна и вселенска затова, защото се управлява съборно и е предназначена да се разпространи по цялата вселена и да съществува през всички времена до свършека на света.

  15. Иван Ар каза:

    Римската църква отдавна се е отклонила в ерес и нововъведения. Главната ерес на тази църква, не по същество, а по действие, е измисленият догмат за главенството на папата или, по-точно, горделивото търсене на власт от Римските епископи над другите четирима Източни патриарси. Съборната Източна Църква е прекъснала общението с поместната Римска църква, като с отпаднала от истината и от правилата на Съборната Православна Църква. В този ред на мисли може да се заключи, че Църквата е само ЕДНА, защотото и Истината е една, както и полуистината не е Истина, а е лъжа, така и Иисус е глава на една Вселенска и Апостолска Църква, където всички йерарси са равни, няма гордост и единия да каже, че е повече от другия както се е получило с Рим в продължение на векове. Защо? Защото римо-католиците възприемат папската власт мистично, а Църквата, живия организъм, носител на истинския мистицизъм, те свеждат само до едно юридическо тяло, един вид църковна държава, управлявана автократно от папата.

  16. Иван Ар каза:

    Папството изпада в грях като посяга на това, което принадлежи единствено Богу и на Светия Дух, обитаващ Църквата. Така например в известието от 1922 г. по повод избирането на папа Пий ХV, Ватикана пише: „Щастлив е Рим, понеже той единствен притежава две дарохранителници: евхаристичната дарохранителница, в която Иисус Христос притворява Себе Си и по този начин Се придава на всички сърца, и Ватикана, където Иисус, чрез устата на папата, проповядва Словото на Истината, неизменно и непогрешимо.“Догмата за папата като „наместник Божий“, който в някои случаи дори има претенциите да иззема функциите на Бога и да Го засенчва, се явява фундаментална за цялостното учение на римо-католицизма. По своята същност то изцяло противоречи на Евангелското и апостолското учение и за Църквата, и за познаването на Истината.