Източник: Агнуз
В посланието си към духовниците и миряните на Католическата църква от 14 април папа Бенедикт XVI отново потвърди най-консервативните становища на католицизма относно безбрачието на свещениците и абсолютната недопустимост на развода.
Според папата безбрачието на свещениците е израз на тяхното уподобяване на Христа. "Свещенството изисква… пълно уподобяване на Христа. При цялото си уважение към различната практика и традиция на Източните Църкви, необходимо е отново да се потвърди дълбокия смисъл на свещеническото безбрачие, което по право се смята за безценно богатство. Фактът, че Сам Христос, вечният Първосвещеник, е прекарал времето на цялата Си мисия чак до кръстната жертва в състояние на безбрачие, е надежден ориентир за разбирането на смисъла на традицията на Латинската Църква по този въпрос. В единство с великата църковна традиция… аз отново подчертавам красотата и важността на свещеническия живот, прекаран в безбрачие, като знак за пълна и изключителна посветеност на Христа, Църквата и Царството Божие, и следователно потвърждавам задължителността на безбрачието за латинската традиция", пише в посланието си той.
Според папата неразтрогваемостта на брака отговаря на природата на човека и на тайнствената връзка между Христа и Неговата невеста – Църквата. Той се позовава върху "изначалния антропологически факт, по силата на който мъжът трябва да се съчетае – един път и завинаги – с една жена, и обратно (ср. Бит. 2: 24; Мат. 19: 5). Ако Евхаристията изразява необратимостта на любовта на Бога към Своята Църква, тогава е ясно защо тя изисква в таинството брак онази неразделимост, към която се стреми всяка истинска любов". Заедно с това той признава, че разводът е получил широко разпространение в днешното общество и го нарича "истинска язва на днешния социален контекст, която обхваща все повече и повече и самата католическа общност". Според него в случая "става дума за сложен и деликатен пастирски проблем". Въпреки че призовава към пастирска грижа за разведените и признава правото им да участват в църковния живот, папата нарежда те да не бъдат допускани до причастие. "Синодът на епископите потвърди църковната практика, основана върху Светото Писание (срв. Марк 10: 2-12), повторно встъпилите в брак разведени да не се допускат до Тайнствата, защото тяхното състояние и начин на живот обективно противоречат на онзи съюз на любовта между Христа и Църквата, който е показан и извършен в Евхаристията", пише той.
Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>
Коментари
коментара
Колкото и да е интелигентен, този папа няма историческо мислене. Целибатът е наложен на западните духовници насила през аскетичния ХІ век. Ако следващият папа не намери сили да го отмени, тяхната църква е обречена.
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:GEqQzht2-4xrfM:http://photos6.flickr.com/9958184_1d3029f0e7
Целибатът е практика, наложила се и станала традиция в Западната църква и вече се възприема като нейна характеристика. Той не произтича от свещ. Писание и свещ. Предание, но и не им противоречи. Същото се отнася за православния епископат. Макар традициите и практиките ни да са различни, тези неща не ни разделят.
На мен също ми се струва, че ще дойде време, когато Латинската църква ще премахне задължителния целибат.
Уважаеми отци,
Моля Ви първо да приемете уважението ми към Вас!
Чета с голям интерес постингите и статиите Ви в този сайт. От тях разбрах едно – важно е като християни да мислим преди всичко есхатологично, за да БЪДЕМ наистина християни. Светият отец в обосновката си показва именно такова мислене. Друг е въпросът, че Църквата като цяло е вече повече исторично, отколкото есхатологично ориентирана и това е една от причините за проблемите в нея / валидно е и за Православната, и за Католическата Църква/ но това е тема за друг разговор. Като че ли все по-често пренебрегваме духа, улавяйки се за буквата, а можем да разберем смисъла на казаното в пълнота само ако ги вземем двете заедно.
Още веднъж Ви моля да приемете искрените ми почитания!
Коментарът Ви е в противоречие с претенцията Ви, че сте православна и теолог. Може би от постъпката Ви се срамуват всички онези, за които Православието е не претенция, а начин на живот?!!
………………..
Драга Danine,
Не обръщайте внимание на дребните провокации. Твърдението Ви, че папата бил есхатологично настроен е оксиморон (вътрешно противоречие). Ако той е такъв, няма да бъде папа, защото есхатологизмът (умерен като монтанизма или краен като гностицизма) отхвърля Църквата като институция и гледа на света съвсем релативистично.
.
Като повечето католици Вие живеете с убеждението, че Вашата църква е безпогрешна и съвършена. Нито вие, нито ние сме такива. Натрупани са много късноантични и средновековни предубеждения и погрешни решения – може би правилни някога, но анахронични днес, – с които трябва да се скъса, за да оцелеят нашите църкви през ХХІ век.
няма нищо срамно и лошо във визуалните прилики на един актьор с определено лице,било то и римски папа.
Физиологията е дар Божи и не трябва да се срамуваме от нея,още повече ,че докато я носим имаме шанс да се спасим-не го забравяйте:-)))
А да твърдите ,че имам претенции за нещо-простете,но е смешно…….профилът ми не е претенция ,а статукво.И не ви карам да вярвате-питайте,вижте,пък после с оценките.
Христос воскресе!
Есхатологизмът, епископатът… Всичките ще ги преосмислим и ще ги надживеем, че били късно-антични и средновековни. И купно ще се втурнем книгите ви да купуваме и да се съветваме как да реорганизираме Църквата, за да оцелеем…
Прощавайте отче, но разсъждавате глупаво и неадекватно. Защото никак не се вписва в разсъжденията ви постоянното позоваване на „Евангелието и Ранната Църква“, съпоставяни с с горните ви въззвания.
То вярно – Преданието е динамична величина, ама съвсем да оставим във „вашите добри ръце“ динамиката му, та вие да определяте кое ви звучи по-евангелско и по древноцърковно, това, извинете, е прекалено и не сме толкова… луди…