Равенагейт 2: РПЦ публикува финалния документ, Ватикана „разочарован”
Руската православна църква публикува окончателния документ, приет на срещата на Смесената комисия за богословски диалог в Равена (8-15 октомври 2007 година) преди той да бъде официално представен от страните, участвали в диалога, и с това предизвика недоволството, „изненадата” и „разочарованието” на Папския съвет за християнско единство, който нарече Москва „самотен ездач”. От Съвета заявиха опасенията си, че подобен метод може да компрометира провеждащия се диалог.
Електронният бюлетин Europaica на Представителството на РПЦ пред европейските институции, ръководено от епископ Иларион Алфеев, който между впрочем беше и председател на руската делегация в Равена, публикува пълния текст на официалния документ, приет от Смесената комисия, с бележка от редактора, че документът е станал факт при отсъствието на представителите на Московската патриаршия. Те напуснаха заседанието на втория ден, след като стана ясно, че в Равена бе поканена Естонската православна църква, която РПЦ не признава, и така и не участваха в хода на изготвянето на документа. В бележката се казва още, че представителите на Българската патриаршия също са отсъствали (без да се уточнява защо), а представителите на Православната църква в Америка и Японската православна църква изобщо не са били канени да участват в комисията, тъй като Константинополската патриаршия не признава статута им (понеже са автономни юрисдикции под крилото на Московската патриаршия – б. а.).
Както съобщава католическата агенция APIC, подписалите документа страни са се договорили той да бъде официално публикуван на 15 ноември. Темата за съборността в Църквата, на която той е посветен, и в частност въпросът за първенството на папата, се дискутира още от създаването на Смесената комисия за богословски диалог през 1979 година, с прекъсване между 2000 и 2006 година поради разногласните мнения на православни и католици.
Според католическите източници, въпросът за първенството на папата все още остава неразрешен, но се отчита „важна крачка напред” след като „православните приеха, че съществува примат, и че той принадлежи на римския епископ”. Разликата във вижданията обаче за това как папата упражнява тази първенствуваща власт остават.
От своя страна Московската патриаршия изтъкна, че не приема постановката на част от текста, и най-вече на точка 39, която тя критикува още при предишната среща в Белград през 2006 година. Във въпросната точка става въпрос за това кой събор трябва да бъде приеман за вселенски, и кой за поместен или диоцезен. Както е известно, Рим смята някои от съборите си, проведени след схизмата от 1054 година, за вселенски. От Московската патриаршия заявяват, че ще анализират документа от Равена и ще обявят своевременно изводите си.
Досега Смесената комисия за богословски диалог е публикувала четири документа, които все още не са одобрени от църквите и на двете страни: „Тайната на Църквата и на Евхаристията в светлината на тайната на Светата Троица” (Мюнхен, 1982); „Вяра, Тайнства и Единство на Църквата” (Бари, 1987); „Светото тайнство ръкоположение в сакраменталната структура на Църквата. В частност, значението на апостолското приемство за освещаването и единството на народа Божи” (Валаам, 1988); „Униатството като метод за обединяване от миналото и настоящото търсене на пълното единство” (Баламанд, 1993).
Комисията вече програмира подготовката на следващата пленарна сесия през 2009 година, която ще бъде посветена на темата: „Ролята на епископа на Рим в общението на Църквата през първото хилядолетие”. За тази цел са създадени две смесени работни подкомисии от по осем члена, които ще обсъдят идната пролет предложенията до Координационния комитет. Той ще се събере през есента на 2008 година, за да синтезира докладите им и да предложи текста за разглеждане на следващата пленарна сесия на Смесената комисия.