Варненски главоблъсканици
Прииска ми се да напиша коментар към статията на о. Стойко за опетнения Варненски владика и лошите журналисти от бТВ. Но после реших вместо коментар да напиша и аз не знам какво – този текст. Той нищо няма да ви каже или да ви научи. Просто е едно гласно прошумяване на една безгласна буква в църквата – обикновена и позаблудена мирянка.
Излиза, че журналистите са добри и полезни, когато ги викаме да им даваме пресконференции за това как не сме били агент на държавна сигурност; когато идват да ни снимат как правим това и онова „на ползу роду” или пък ни интервюират да разказваме за себе си… Но когато журналистите подушат някоя кирлива риза и дойдат да ни питат откъде мирише – сектир и анатема! Снимането става възможно само със скрита камера и приказките стават едни – чудиш се откъде идват и накъде отиват…
Не ми прилича Негово Високопреосвещенство доктор Кирил на медиен отшелник; на свенливец и раним плах благодетел, дето предпочита тишината на самотното посвещение. Като се замисля набързо кой член на Синода познавам най-добре аз, макар и задочно, отговарям си веднага – дядо Кирил… Хем не съм го виждала на живо, честна дума. Познавам го именно от тези същи български медии… Даже от медиите знам, че се е родил с две предни зъбчета; да не повярваш – такива подробности. Това сигурно си е знак някакъв; не коментирам. Така или иначе – какво искам да кажа? Нищо важно – просто се питам за причината на така рязко промененото отношение към медиите, което владика Кирил демонстрира в репортажа на бТВ.
Гледах го внимателно този репортаж и косата ми настръхна. Не толкова заради думите на владиката – той си знае защо ги е казал. Но кажете ми вие, как да не си такъв владика на такова паство? Има много мъдрости народни по въпроса, но най-уместната е тази за зелника – не е виновен който го яде. Срам ме е, че съм мирянка от тия, заради които други мирянки и миряни са дарявали пари и имоти на Църквата в трудни за България години. Дарявали са, та да имат днешните българи и децата им вяра, образование и просвета… да имат духовно бъдеще. И сега тази мирянка, заедно с едно малко „стадо” в буквалния смисъл, седи безпросветно и умува имаше ли Гюро глава или нямаше… или с други думи, защо е на такова дередже църквата и вярно ли се ограбва, невярно ли?
От една страна – 45 години стигат. От друга – още седемнадесет май пак не стигат. От една страна църквата няма пари. От друга страна има имоти за сума ти пари. От една страна – ама имаше разкол! От друга страна – ама сега няма разкол. И църквата пак няма пари. И заплати на свещеници не дава, и една книга не издава, и с благотворителност не се занимава… и се чудят хората и най-вече мирянките (като по-глупави) – какво става с тия имоти, с тия пари? Да не са в някакво друго измерение?
Отговори обаче няма да ви се дадат, защото не можете да ги понесете… Най-много някой ще ви каже като отец Стойко, че сте „а-теисти”, задето питате такива работи. И не знаете какво е литургия и общо дело.. Знаете само да вземате върбови клонки. Обаче аз не съм „а-теистка”, отец. И за литургията знам, и Символа казвам. Какво правим с тия като мене?
Размърда ли се мирянинът или мирянката така неспокойно, вдигат се нагоре парите на тресавището, което споделяме, и напират да те задушат:
„ …Ооо, ти пък какво си направил/а за църквата?,
…Искаш да рушиш църквата ли и ти сега…?
…Владиците имат голяма отговорност, те повече от тебе ще отговарят, затова мълчи…
…Те не са безгрешни, ти да не би да си?
…Никой не е безгрешен, да не искате да са ангели…”
В общи линии – „Кто ты такой?”. А казано по църковному – защо не си гледаш спасението, ами си тръгнал да мислиш за работи, дето не са ти работа? И аз се чудя.
Гледах репортажа, чета пак текста и си мисля: как така владиката отрязва най-спокойно известна журналистка от голяма национална медия с думите: „Не. Не съм добър стопанин. („Защо?”) Защото така искам. Така го напишете и го пуснете. Аз съм най-лошият ръководител на Българската църква, най-безстопанствения, най-така, който не се грижи за църквата и за духовността. Аз съм един бизнесмен. Това го напишете и го пуснете.”…И му дреме чувствително по-малко, отколкото на високорейтинговия Бойко Борисов.
Защо си позволява дядо Кирил такава арогантност? Кой му дава право да се държи като едноличен собственик, на когото си нахълтал в двора и го питаш откъде са му дървата за огрев? Ами че не става ли дума тук за общественозначима тема? Няма ли право това общество да чуе истината от дядо Кирил?! Не зависи ли образа на църквата пред обществото и от този журналистически материал, излъчен от една от най-големите телевизии в България? Нали това общество искаме да харесва, обича, подкрепя Църквата; да дойде в Църквата и всички да „достигнат до познание на истината”. Защо така безотговорно постъпва този владика?
И си отговарям – ето защо: има там някъде един горкичък човечец, църковен настоятел Михаил Ангелов, дето скромно и жално е подписал документ за сделката с църковна земя, без да знае какво подписва.. И този човек казва така: “Наказанието те ще си го носят. Не аз!” Те (демек лошите) ще си отговарят за действията. Той пък нямало да отговаря за това, че: “Както ми каза, за това се подписах, че настоятелите трябвало да се подписват за туй нещо, защото без техния подпис не можело да се направи туй селище ли е, какво ще правят там, не знам.”
Ето я причината за тази арогантност. Ето ни какви сме „горкички”. Ето колко е „горка” и Българската православна църква, знаем. Ето колко е всичко тъжно и безпомощно за нас! (А обществото, като не може да помогне, поне да се засрами, ще кажем…) От време на време обаче „враговете на православието” в същото това общество явно забравят колко сме зле и идват с микрофони и нагли физиономии в църквата, да ни питат какви хора сме, та с чужда пита помен правим. Питат ни защо разхищаваме имуществото на Църквата (дето други хора са го отделяли за слава Божия – независимо дали журналистите знаят това или не). А ние не можем да повярваме, че е възможна такава нечувствителност и горчиво се обиждаме на журналистите и на любопитното неправославно общество.
Ето как сме станали смешни, мисля аз. И дано са ни останали сили сами на себе си да се присмеем, белким се позасрамим. Иначе работата е съвсем безнадеждна.
Струва ми се, че ако отстъпим една крачка от тази „църковна” действителност, ще видим, че нещата изглежда другояче. В мътната и мъглява картина има една ясна линия на интереси, която вече не е червена, да, та да се вижда отдалече. Но е плътна! И тази линия се чертае с помощта именно на такива хора като онзи скромен църковен настоятел, от който нищо не зависело. И с наша помощ.
Дали като ни нарича стадо, Спасителят има предвид пословичната овча глупост; пословичното „овчедушие”? Надали пък! Аз си мисля, че смирението не е овчедушие; че любовта не е глупост, ако и понякога да е безумство. Но това безумство е да обичаш човека независимо от греха, а не да ставаш съучастник на греха, като се преструваш, че не го забелязваш.
Я да видим какво най-обичаме ние в другия. Най-обичаме способността му да поеме отговорност вместо нас. Така е в България – всеки е развил манталитет на таксиметров шофьор – от учителя, до лекаря и даже до политика… И всеки мрънка ли, мрънка срещу абстрактната държава, която го прецаква и не му осигурява заслужения добър живот. В църквата този синдром е избуял с още по-голяма сила – понеже там съвсем не сме сигурни какво да направим за бъдещия добър живот. Затова и с две ръце гласуваме за някой, който да ни каже – мене слушайте и всичко ще е наред. Най-обичаме този някой да се изправи и да ни каже – най-добре нищо не правете, ами кротко си стойте и много- много не мислете, че кой знае какви глупости ще измислите… И най-обичаме така успокоени и насърчени да си влезем в ролята на „пасоми”, дето ако не са напасени добре, най-много да измрънкат пред общината, че не им е осигурила „злачни пасища”. А през останалото време гледаме да си почиваме, че и без това животът е труден.
В държавата политиците носят отговорност пред избирателите. Защото избирателите им плащат заплати посредством данъците си и защото избирателите ги избират да са политици. Администраторите пък носят отговорност пред политиците, защото политиците са ги назначили. Обществените организации пък носят отговорност пред учредителите си и пред тези, дето ги спонсорират… Гражданите и частните юридически лица пък носят отговорност пред държавата, защото тя е за всички и над всички. А всички хора пък носим отговорност пред Бога, но това не всички го признават, разбира се.
В църквата отговорност пред другите изглежда не се носи. Наистина, пред кого отговарят управляващите в църковната институция? Пред настоятел Михаил Ангелов?!
Истински посветените на църквата хора са малко. А тези, които говорят от името на „народа Божи”, църковните настоятели, членовете на епархийските съвети, са обикновено някакви фигуранти с неясна църковна кариера и ясна неспособност да се занимават с това, за което са избрани. Въпрос на бТВ-репортерката към църковния настоятел: “Вие знаете ли какво прави църквата с имотите, които са към вашето църковно настоятелство?" Отговор на Михаил Ангелов: “Изобщо не знам нищо. Знам, че има имоти. Чувам от хората хорски приказки, че са ги заменяли. Какво е и как е, изобщо не знам. Ние сме такива фигури… настоятели…”
Защо да се обвинява владиката при това положение? Естествено е да смята, че това е лично негова работа. И че ако не иска да отговаря пред обществото за действията си, няма да отговаря. Кое пък е това общество, че ще го пита? Я!
Това е проблем. Това е проблемът! Естествено, че дядо владика Кирил ще се чувства еднолично отговорен и разпоредител с имуществото на Църквата. Защото дядо ви Михаил от църковното настоятелство в Българево нито знае, нито иска да знае какво става там. Ако го накарат да подпише някой документ, ще подпише. Няма да седне да си разваля спокойствието с въпроси като този, под какво си слага подписа и защо. Какво да правиш с такъв кадрови потенциал, ако си владика? Този ли дядо ще управлява имотите на църквата, той ли ще се грижи за принципи и правила, може би се е попитал владиката. И може би си е отговорил: няма. Е, на този фон един предприемчив дух няма как да не се развихри. Може да се попита, защо ни е предприемчив дух, ако нещата, дето ги предприема, не са в интерес на църквата? А какъв е точно интересът на църквата? Кой олицетворява този интерес? Кой го е заявил?
Кой е казал ясно: искаме да знаем какви пари има в митрополията, в енорията…, искаме да направим нещо добро с тях и това да бъде ясно и прозрачно за всички, понеже някога в църквата дори „всичко им беше общо”… Искаме църковно училище, искаме книги, искаме школа по вероучение или църковна болница, примерно… Искаме да направим сиропиталище или дом за самотни майки. Искаме да си заложим времето, спокойствието и силите, но да правим тези полезни неща, за да растем в любовта за слава Божия. Искаме да поемем риск!
Никой не казва такова нещо. А ако го казва, казва го много тихо. Не се чува.
Ето почвата, на която вирее финансовата безотговорност в Църквата. Нашата лична „мирянска” незаинтересованост и безотговорност. Тя, а не конкретната сделка, е истинският проблем. Ако някой ще спори по това, нека каже – какъв е механизмът на отговорност за финансовите дела в църквата. Каква е нашата отговорност за тях? Не е интересно какво пише в устава на БПЦ. Важно е как стоят нещата в действителност. Защо в храмовете не се води счетоводство по правилата на всички други организации в държавата? Какво знаем за истинското материално състояние на църквата ние, миряните? Откъде го знаем? Имат ли връзка тези въпроси с тежкото положение българските свещеници? На всяка критика или конкретен въпрос се отговаря уклончиво; започват обвинение в спекулации. Защо така?
Защото църквата е бедна и хората са „а-теисти” (както казва отец Стойко) и нямат право да ни критикуват? Само че, ако ще мислим така, нямаме право да се оплакваме от отношението на „обществото” към нас; няма да се чудим защо храмовете са празни. Някой беше написал в коментарите по случая, че уважението се печели, не се дължи. Така е. Нещо повече – по църковните ни дела хората съдят за Църквата, а по делата на църковните ръководители – за Църковния Ръководител… Не е добре да го забравяме!
Дядо Кирил е може би най-добрият бизнесмен сред владиците или най-добрият владика сред бизнесмените. Или е от всичко по малко; или по нищо… Кой знае… Аз не знам и не ме интересува неговата личност. Срамувам се, като гледам и слушам фарса по телевизията. Но това едва ли пречи на някого. Пречи ми на мен.
Повече ми пречи обаче чувството за безизходица, което повява при раздухването на такива истории. И усещането, че сякаш няма полезен ход. Ето затова започнах с уговорката, че този текст не казва нищо. Той е горчив и безсмислен като обидата на дядо Кирил, който казва многозначително за себе си: „Руша църквата. Пък хората ще го оценят…”
Napalno sam saglasen s teb.V tvoq komentar,koito kazva MNOGO,spored men ima nqkolko osnovni momenta.Parvo horata,koito vzemat otno6enie savsem ne sa ateisti.Otec Stoiko nqma nikakvo pravo da ni slaga takova kli6e.Nai malko ako 4ete vnimatelno komentarite bi ntrqbvalo da go e razbral.Vtoro;vladikata po ustav ima mn.golqma vlast i ot tam spored men idvat problemite.Na nego moje da mu se vliqe mn.po lesno ot kolkoto na kolektiven organ.Na takiva mastiti biznesmeni ne im miga okoto da vliqqt s razli4ni sredstva;zaplahi,komromati,mnima zagrijenost za carkvata i mn.drugi.Treto;rolqta na mirqnite.Tq spored men e mn.golqma,za6toto te sa prekite naslednici na ktitorite na carkvata i imat moralnoto pravo da se interesuvat i da mileqt za tova,koeto stava s imotite i.Spored men nie mirqnite trqbva da predizvikame i da natiskame za tozi debat v carkvata Vaprosa s imotite da se re6i principno,kakto i dr.naboleli vaprosi.Za da ne moje nqkoi si da otstrani carkovnite nastoqteli,koito sa preki naslednici na ktitorite,za6toto ne sa mu udobni,i da nazna4i drugi,koito sa ot savsem drugo selo,kakto e v slu4aq,da glasuvat ugodnoto nemu re6enie.Iliana,ti kaza mnogo.Blagodarq ti.
Брях, какъв чутовен герой е д-р (др.) Кирил! Дали пък не е удушил две змии още в люлката? Като в гръцките митове! Знак ще да са някакъв тези 2 зъбчета- тц, тц! Епопея! Хак ни е! Дундуркаме си ги- до живот! И да се издънят в нещо- кво от туй? Като са несменяеми…
Великолепна статия.Поздравявам ви……………..
Вярно е, че ние, миряните, сме на дъното на проблема. Като знам как се избират църковни настоятели, нищо добро не мога да видя по-нагоре по стълбичката. В повечето храмове настоятелите са „спуснати“ – я най-отгоре (владиката), я от свещеника; на изборите я се дотътрят пет пенсионера, я не (говоря за малките населени места). дори и в големите енории Vox populi е старчески и гъгнив. Младите енориаши не участват в гласуването. Много от тях изобщо не са от територията на храма, а идват от други квартали, защото харесват службата или свещениците. И по устав нямат право да гласуват, даже и да са най-активните енориаши. В София например по такива избори в храма се появяват местни реститутки, които никой не е виждал на служба през годината. Именно те избират и те биват избирани. Също като на партийни избори – младите не гласуват, пенсионерите си избират най-близкия до сърцето им (и до възрастта им) кандидат… Какво добро да очакваме в църковното управление оттам нагоре? И наистина, можем ли да обвиняваме владиката, ако ония, които гласуват на изборите за настоятелства и ония, които викат „Достоин“, са именно ТАКИВА като описания в статията уплашен човечец?
Статията на варненския отец не ви ли напомня на онази сцена от „Междузвездни войни“, когато Анакин и Оби-уон нахлуха в един бар, развъртяха мечове, посякога някакви лоши, а накрая Анакин се обърна към шашнатите посетители: „Jedi business. Go back to your drinks!“ Джедайски дела, гледайте си пиенето. Така и нас ни съветват да не си врем носовете в чуждите дела. Да, ама може би не са ни толкова чужди, или не би трябвало да бъдат.
„Повече ми пречи обаче чувството за безизходица, което повява при раздухването на такива истории. И усещането, че сякаш няма полезен ход. „
Уважаема Илиана, струва ми се, че се чувствате безсилна пред манипулациите. Почтеният човек трудно ги приема. Но те са факт. Едно и също нещо може да бъде представено по коренно различен начин, в зависимост от политиката на съответната медия.
Мислите ли, че дори, ако дядо Кирил е отговорил като шлифован политик, удовлетворявайки желанията на всички – вярващи, атеисти, приятели, противници и пр. бТВ ще го излъчат неизкривено?
Аз, лично, доста бих се смутила, ако, точно тази телевизия, започне да го представя в добра светлина.
Защото медиите точно това правят – представят своята гледна точка, а това не винаги е истината. Залагат капанчета и …който падне…
В крайна сметка ние на Гарабед ли сме приятели или на лъва -:-)
Простете ми, ако последното Ви се стори несериозно, но не ми се иска да се включвам като голям разбирач и разбивач. Засега предпочитам да се придържам към този стар виц .
да, ама в следващия епизод ситите (може да ги наречем а-джедаи) изпотрепаха сума ти адепти на силата, че и храма им подпалиха.
Най- после словесното стадо показа, че е словесно и проговори с нормален човешки глас. Като че ли някой се сети да прочете думите на свети апостол Иаков: „Опълчете се срещу дявола и той ще побегне от вас“. Мерзостта на запустението отдавна се е разпростряла върху родната ни Църква. Свещеници убиха свещеник – духовници и миряни мълчат и до сега. Убитият не бил човек – бил „разколник“. Никой не видя в тези думи наглостта на нинездраствуващите църковни водачи. Прогониха от храмовете, в които дълги години бяха служили достойно свещеници – имали пушки, във същото време други свещеници, които стреляха с пушки от църковните врати по миряни и деца продължават да си светителствуват спокойно. С прогонените свещеници и енориаршите им напуснали храмовете – голяма работа – други щели да дойдат. Ама Господ търси дори една от загубените овци – голяма работа, нека си търси. Тия дето благославят от Негово име им е достатъчно, че могат да стрижат и доят останалите. „Лошите“ да се покаят защото те другите били „добрите“ и каноничните. Като е така, защо подписваха декларации за сътрудничество с атеистичната власт. Сега нека изпълнят канона – 30 апостолско правило, и си идат при своите господари. Слава Богу, че словесното стадо проговори най-после, защото само с истината се прославя Бога. Тия пък, които се обиждат от истината явно имат друг баща, на когото служат. Да продължаваме да мълчим значи да подкрепяме лъжата и нейния баща. Все пак слава Богу, че журналистите проговориха.
инок Амартола
Може да е прекалено дълга за моя вкус, но иначе мога да с подпиша с две ръце под всичко казано в нея. Позволих си да я препечатам и в Двери. Разчитам, че в конкретния случай няма да се разсърдите. 🙂
Илияна, твоето писание е жалко! Разочарован съм и от твоята духовност. Мисля, че се компрометираш с позицията си; и страшното е, че има вероятност никога да не го разбереш. Това, което бълваш не е възмущение – то е отвращение. Не е преценка, а е присъда. Творението ти няма нищо общо с текст, писан по повод даден владика (или Църквата) от една въцърковена православна християнка. Освен, че е пълно със сарказъм, с безпочвени обвинения и несъстоятелни тези, то е поредният шамар – не върху владиката Кирил, а върху лицето на Христос. Бих предположил, че е писано от Златина, но ти я надминаваш. На мен косата ми настръхва не от „оня“ репортаж, а от твоята статия.
Като сътрудник на pravoslavie.bg ти го злепоставяш, тъй като открито вземаш участие в долнопробната компроматна война срещу митрополит Кирил. Не знам какъв интерес имаш от това, но в тази война ти неволно (надявам се) въвличаш и фондация Покров Богородичен, която е обвързана с този сайт. Не случайно ти казвам това публично. Бих искал да знам кой от духовния надзор на сайта е благословил твоя „анализ“.
Господ вече разполага с твоето писание и в Своите тефтери. Не забравяй, че всичко, което правиш и пишеш, цялата ти позиция – е една голяма отговорност. Има сериозни неща, които съвсем не са играчки; но ако ги имаш за такива ще трябва да играеш „играта“ си докрай. Е, поне вече знаем – „кой кой е“. Благодаря ти за това!
Ето го и МОЯ коментар:
http://vladimitev.hit.bg/avtorski/po_strashno_ot_vladika.htm
Уважаеми, Владиславе,
ти винаги си в контра, срещу каквото и да е мнение, различно от твоето.Тъй като си от Варна, позицията ти ми е напълно ясна.Питам се християнин ли си и доколко? Защо? защото как можеш да оправдаваш саркастичното и дори аругантно поведение на един митрополит в общуването с журналист, който го пита конкретни въпроси по сериозна тема. На всекиго е ясно, че такова “ измъкване“, каквото извърши д.Кирил прикрива „нещо“.
Ако си чел Н.Завет, посочи ми къде в Евангелията Господ Иисус Христос е постъпвал така и е имал такова държание, или апостолите?Виж и си припомни какъв трябва да е епископа в държанието си, по думите на Св.ап.Павел /в послание до Тимотей/ пък тогава се „пали“ да защитаваш грешките на този или онзи.
Всичко си беше по Божие допущение. За какво ли? -Времето ще покаже!
Zdr,ne smqtam da prodaljavam da vodq polemika s teb,no 6te ti kaja samo edeno;az sam ot Varna,imam bogoslovsko obrazovanie,dobre sam zapoznat s carkovniq jivot.Ako be6e 4el vnimatelno komentarite mi 6te6e da go zabeleji6.Tozi forum e svoboden i vseki moje da si izkaje svobodno mnenieto.Na kakvo otgore ti 6te postavq6 vaprosa koi bil kompetenten koi vqrva6t i t.n.Az sam ne po malko varnenec ot teb.Dqdo vladika me e postrigal za ipodqkon.Dal mi e edni ot parvite stapki vav vqrata.Az imam santimenti kam nego,toi e moqt vladika.Pri mn.meropriqtiq sam go podkrepql bkl.i v borbata mu s Lubomir Popov.No poslednite sabitiq opredeleno me smu6tavat.Vladislav tova er prosto internet sait vseki si kazva mnenieto.
Като чета коментарите имам чувството че се смесват няколко въпроса, всеки от които би трябвало да има свой отговор. Не може с отговора на един от въпросите, да отговаряш и на останалите:
1. Кой прави репортажа (кой го поръчва)?
2. Какво казва (внушава) репортера?
3. Какво отговаря интервюираният?
4. Истина ли е казаното или не?
отговор 1: репортер от бтв. медия, на които едни вярват, други не, но която МНОЗИНА гледат.
отговор 2: че има нещо ако не скандално, то най-малкото „странно“.
отговор 3: нищо, с което да опровергае подозренията.
отговор 4: зрителите ще разберат едва когато засегнатите от репортажа отговорят по същество на репортерските въпроси (защото нали репортерът пита и от името на зрителя).
Няма никакво значение кой е обект на репортажа – дали ОБЩИНА или ЦЪРКВА и всеки който замени в текста думите митрополит с „кмет“, „църква“ с „община“, „епархийски“ с „общински“, „църковна земя“ с „общинска земя“ и пр. ще види, че проблемът не е в личностите. И тук не става дума нито за вяра, а още по-малко за безверие.
Някой от Варна ще напише ли смеслени отговори на репортерските въпроси, ще обясни ли случая публична, или ще атакува медията, само защото е медия? Последното не е аргумент.
Тъй като не ми е ясно защо ми е изчезнал коментара към тази статия смятам да не го пускам втори път за да не досаждам на някой редактор.
Илиана, Вашият духовен наставник запознат ли е с Вашето мнение и дал ли е благословията си за този йерархичен оварски скок, какъвто представлява Вашето писание-разсъждение?
„сичко да става с ред и приличие“ зове апостол Павел. Дали да не се вслушаме!
Съжалявам за изпуснатите букви.
Говоря за овчарски скок и Всичко да става с ред и приличие.
В Църквата – първо истината и после ред и приличие. В казармата – само ред и приличие. Владислав да запише и това в своите тефтери. И да не наднича какво пише Бог в Своите, защото нарушава реда и приличието.
Всеки дава мнението си без пари, а от нас зависи дали ще го приемем или ще го подминем… също като рекламните листовки, които ни биват давани на улицата. Според моето скромно мнение, възникнат ли проблеми във вътрешния ни духовен мир то затова имаме и съответния духовен наставник за да се допитаме до него. Затова подкрепям госпожа Среброва, а относно истината… св. Василий Велики казва, че тези, които не почитат йерархията в Църквата са около Църквата, но не и в Църквата и съответно св. Василий ги определя като „разкол“. Не съдя никого и не искам да обидя никой, пак казвам И МОЕТО МНЕНИЕ Е БЕЗПЛАТНО. Имаме един живот и всеки определя позицията си и всеки си мисли, че неговата е най-вярната, нали?
Дами, правите ли разлика между „мнение“ и „духовно състояние“ – или всичко в един кюп? Вие допитвате ли се до духовния си наставник за коя партия да гласувате? Допитахте ли се, за да постнете последните си мнения? Текстът на Илиана Александрова е мнение – просто малко по-длъжко от вашите.
Ако наистина смятате, че и мненията ни попадат в групата на нещата, за които трябва да искаме благословение, много по-добре бихте се чувствали в една друга църква, при това трябва да се върнете доста назад във времето, за да си паснете съвсем на убежденията. Не видях в текста на г-жа Александрова липса на почит към йерархията. Има огорчение, да. Не правите ли разлика? Ако имате семейства и мъжът ви ви обиди с държанието си, и вие му го кажете по някакъв начин, това бунт срещу семейната институция ли е? За да направите такъв извод, трябва да има следното: (1) ясно обвинение в ерес от страна на обвиняващия; (2) което да е подкрепено с аргументи; (3) обвинението да е довело до съблазън и до отпадане от евхаристийно общение. Нищо такова няма тука. Има една проста идея: че нашите пастири не са свободни от условностите на човешкото общуване и от правилата на доброто възпитание (освен ако нямат дарбата на юродството). И когато някой от тях кривне в тази посока (именно да кривне, не да падне дори) – Божият народ има право и задължение да говори за това. И това не е претенция нито за съборност, нито за непогрешимост на мнението (частно) на въпросната г-жа Илиана. Грешно сте разчели текста.
понеже тръгнахте да цитирате (и да недоцитирате) св. отци, обърнете внимание на следното: в статията основната теза е, че миряните заслужават епископа си. нивото на миряните беше ясно показано в репортажа на бТВ – преднамерено или не. сравнете тази теза с този КОНКРЕТЕН светоотечески цитат:
„Трябва ли да приемем, че всеки […] епископ е поставен на тази длъжност от Бога? Бог казва: “Ще ви дам владетел според сърцата ви”. […] въпреки че са недостойни, също са поставяни над недостойния народ по воля Божия или чрез отстъпването му, точно поради недостойнството на народа. […] “Защо се гордееш, окаяни човече? Истина ти казвам, че не си станал епископ, понеже си достоен за свещенство, а защото такъв град такъв епископ заслужава!”.
Затова, ако видиш някога някой недостоен и лукав […] епископ – нито се учудвай, нито осъждай Божиите дела. По-скоро вземи поука от това и вярвай, че биваме предавани на такива тирани поради нашите беззакония, но пак не изоставяме лошите си дела. (св. Анастасий Синайски, Отговор за недостойните началства)
Изобщо, ако можем да се абстрахираме за малко от личните качества на г-жа Илиана, да се въздържим да й поставяме духовни диагнози (защото, въпреки че се кълнете, бинка, че не осъждате, всъщност правите точно това) и се съсредоточим върху тезите й – едва тогава може да се получи разговор, а не безсмислена гаргара с духовничарски термини на чужд гръб. И от мене – с най-добри чувства.
Г-н Пробен, аз не съм толкова начетена като вас, нито изтъквам този факт с извесна доза ирония. Не бих желала да отвръщам на думите ви по никакъв начин. Щом казвате, че съм виновна, значи съм виновна. Вашето мнение е безплатно, но компетентно. Благодаря ви