Варненски главоблъсканици



Може да харесате още...

21 коментара

  1. ta6evv каза:

    Napalno sam saglasen s teb.V tvoq komentar,koito kazva MNOGO,spored men ima nqkolko osnovni momenta.Parvo horata,koito vzemat otno6enie savsem ne sa ateisti.Otec Stoiko nqma nikakvo pravo da ni slaga takova kli6e.Nai malko ako 4ete vnimatelno komentarite bi ntrqbvalo da go e razbral.Vtoro;vladikata po ustav ima mn.golqma vlast i ot tam spored men idvat problemite.Na nego moje da mu se vliqe mn.po lesno ot kolkoto na kolektiven organ.Na takiva mastiti biznesmeni ne im miga okoto da vliqqt s razli4ni sredstva;zaplahi,komromati,mnima zagrijenost za carkvata i mn.drugi.Treto;rolqta na mirqnite.Tq spored men e mn.golqma,za6toto te sa prekite naslednici na ktitorite na carkvata i imat moralnoto pravo da se interesuvat i da mileqt za tova,koeto stava s imotite i.Spored men nie mirqnite trqbva da predizvikame i da natiskame za tozi debat v carkvata Vaprosa s imotite da se re6i principno,kakto i dr.naboleli vaprosi.Za da ne moje nqkoi si da otstrani carkovnite nastoqteli,koito sa preki naslednici na ktitorite,za6toto ne sa mu udobni,i da nazna4i drugi,koito sa ot savsem drugo selo,kakto e v slu4aq,da glasuvat ugodnoto nemu re6enie.Iliana,ti kaza mnogo.Blagodarq ti.

  2. феврония каза:

    Брях, какъв чутовен герой е д-р (др.) Кирил! Дали пък не е удушил две змии още в люлката? Като в гръцките митове! Знак ще да са някакъв тези 2 зъбчета- тц, тц! Епопея! Хак ни е! Дундуркаме си ги- до живот! И да се издънят в нещо- кво от туй? Като са несменяеми…

  3. Лолов каза:

    Великолепна статия.Поздравявам ви……………..

  4. proben каза:

    Вярно е, че ние, миряните, сме на дъното на проблема. Като знам как се избират църковни настоятели, нищо добро не мога да видя по-нагоре по стълбичката. В повечето храмове настоятелите са „спуснати“ – я най-отгоре (владиката), я от свещеника; на изборите я се дотътрят пет пенсионера, я не (говоря за малките населени места). дори и в големите енории Vox populi е старчески и гъгнив. Младите енориаши не участват в гласуването. Много от тях изобщо не са от територията на храма, а идват от други квартали, защото харесват службата или свещениците. И по устав нямат право да гласуват, даже и да са най-активните енориаши. В София например по такива избори в храма се появяват местни реститутки, които никой не е виждал на служба през годината. Именно те избират и те биват избирани. Също като на партийни избори – младите не гласуват, пенсионерите си избират най-близкия до сърцето им (и до възрастта им) кандидат… Какво добро да очакваме в църковното управление оттам нагоре? И наистина, можем ли да обвиняваме владиката, ако ония, които гласуват на изборите за настоятелства и ония, които викат „Достоин“, са именно ТАКИВА като описания в статията уплашен човечец?

  5. sunday driver каза:

    Статията на варненския отец не ви ли напомня на онази сцена от „Междузвездни войни“, когато Анакин и Оби-уон нахлуха в един бар, развъртяха мечове, посякога някакви лоши, а накрая Анакин се обърна към шашнатите посетители: „Jedi business. Go back to your drinks!“ Джедайски дела, гледайте си пиенето. Така и нас ни съветват да не си врем носовете в чуждите дела. Да, ама може би не са ни толкова чужди, или не би трябвало да бъдат.

  6. miglena каза:

    „Повече ми пречи обаче чувството за безизходица, което повява при раздухването на такива истории. И усещането, че сякаш няма полезен ход. „
    Уважаема Илиана, струва ми се, че се чувствате безсилна пред манипулациите. Почтеният човек трудно ги приема. Но те са факт. Едно и също нещо може да бъде представено по коренно различен начин, в зависимост от политиката на съответната медия.
    Мислите ли, че дори, ако дядо Кирил е отговорил като шлифован политик, удовлетворявайки желанията на всички – вярващи, атеисти, приятели, противници и пр. бТВ ще го излъчат неизкривено?
    Аз, лично, доста бих се смутила, ако, точно тази телевизия, започне да го представя в добра светлина.
    Защото медиите точно това правят – представят своята гледна точка, а това не винаги е истината. Залагат капанчета и …който падне…
    В крайна сметка ние на Гарабед ли сме приятели или на лъва -:-)
    Простете ми, ако последното Ви се стори несериозно, но не ми се иска да се включвам като голям разбирач и разбивач. Засега предпочитам да се придържам към този стар виц .

  7. milen каза:

    да, ама в следващия епизод ситите (може да ги наречем а-джедаи) изпотрепаха сума ти адепти на силата, че и храма им подпалиха.

  8. inoc каза:

    Най- после словесното стадо показа, че е словесно и проговори с нормален човешки глас. Като че ли някой се сети да прочете думите на свети апостол Иаков: „Опълчете се срещу дявола и той ще побегне от вас“. Мерзостта на запустението отдавна се е разпростряла върху родната ни Църква. Свещеници убиха свещеник – духовници и миряни мълчат и до сега. Убитият не бил човек – бил „разколник“. Никой не видя в тези думи наглостта на нинездраствуващите църковни водачи. Прогониха от храмовете, в които дълги години бяха служили достойно свещеници – имали пушки, във същото време други свещеници, които стреляха с пушки от църковните врати по миряни и деца продължават да си светителствуват спокойно. С прогонените свещеници и енориаршите им напуснали храмовете – голяма работа – други щели да дойдат. Ама Господ търси дори една от загубените овци – голяма работа, нека си търси. Тия дето благославят от Негово име им е достатъчно, че могат да стрижат и доят останалите. „Лошите“ да се покаят защото те другите били „добрите“ и каноничните. Като е така, защо подписваха декларации за сътрудничество с атеистичната власт. Сега нека изпълнят канона – 30 апостолско правило, и си идат при своите господари. Слава Богу, че словесното стадо проговори най-после, защото само с истината се прославя Бога. Тия пък, които се обиждат от истината явно имат друг баща, на когото служат. Да продължаваме да мълчим значи да подкрепяме лъжата и нейния баща. Все пак слава Богу, че журналистите проговориха.
    инок Амартола

  9. kosio каза:

    Може да е прекалено дълга за моя вкус, но иначе мога да с подпиша с две ръце под всичко казано в нея. Позволих си да я препечатам и в Двери. Разчитам, че в конкретния случай няма да се разсърдите. 🙂

  10. Владислав каза:

    Илияна, твоето писание е жалко! Разочарован съм и от твоята духовност. Мисля, че се компрометираш с позицията си; и страшното е, че има вероятност никога да не го разбереш. Това, което бълваш не е възмущение – то е отвращение. Не е преценка, а е присъда. Творението ти няма нищо общо с текст, писан по повод даден владика (или Църквата) от една въцърковена православна християнка. Освен, че е пълно със сарказъм, с безпочвени обвинения и несъстоятелни тези, то е поредният шамар – не върху владиката Кирил, а върху лицето на Христос. Бих предположил, че е писано от Златина, но ти я надминаваш. На мен косата ми настръхва не от „оня“ репортаж, а от твоята статия.

    Като сътрудник на pravoslavie.bg ти го злепоставяш, тъй като открито вземаш участие в долнопробната компроматна война срещу митрополит Кирил. Не знам какъв интерес имаш от това, но в тази война ти неволно (надявам се) въвличаш и фондация Покров Богородичен, която е обвързана с този сайт. Не случайно ти казвам това публично. Бих искал да знам кой от духовния надзор на сайта е благословил твоя „анализ“.

    Господ вече разполага с твоето писание и в Своите тефтери. Не забравяй, че всичко, което правиш и пишеш, цялата ти позиция – е една голяма отговорност. Има сериозни неща, които съвсем не са играчки; но ако ги имаш за такива ще трябва да играеш „играта“ си докрай. Е, поне вече знаем – „кой кой е“. Благодаря ти за това!

    Ето го и МОЯ коментар:

    http://vladimitev.hit.bg/avtorski/po_strashno_ot_vladika.htm

  11. toshev2006 каза:

    Уважаеми, Владиславе,
    ти винаги си в контра, срещу каквото и да е мнение, различно от твоето.Тъй като си от Варна, позицията ти ми е напълно ясна.Питам се християнин ли си и доколко? Защо? защото как можеш да оправдаваш саркастичното и дори аругантно поведение на един митрополит в общуването с журналист, който го пита конкретни въпроси по сериозна тема. На всекиго е ясно, че такова “ измъкване“, каквото извърши д.Кирил прикрива „нещо“.
    Ако си чел Н.Завет, посочи ми къде в Евангелията Господ Иисус Христос е постъпвал така и е имал такова държание, или апостолите?Виж и си припомни какъв трябва да е епископа в държанието си, по думите на Св.ап.Павел /в послание до Тимотей/ пък тогава се „пали“ да защитаваш грешките на този или онзи.
    Всичко си беше по Божие допущение. За какво ли? -Времето ще покаже!

  12. ta6evv каза:

    Zdr,ne smqtam da prodaljavam da vodq polemika s teb,no 6te ti kaja samo edeno;az sam ot Varna,imam bogoslovsko obrazovanie,dobre sam zapoznat s carkovniq jivot.Ako be6e 4el vnimatelno komentarite mi 6te6e da go zabeleji6.Tozi forum e svoboden i vseki moje da si izkaje svobodno mnenieto.Na kakvo otgore ti 6te postavq6 vaprosa koi bil kompetenten koi vqrva6t i t.n.Az sam ne po malko varnenec ot teb.Dqdo vladika me e postrigal za ipodqkon.Dal mi e edni ot parvite stapki vav vqrata.Az imam santimenti kam nego,toi e moqt vladika.Pri mn.meropriqtiq sam go podkrepql bkl.i v borbata mu s Lubomir Popov.No poslednite sabitiq opredeleno me smu6tavat.Vladislav tova er prosto internet sait vseki si kazva mnenieto.

  13. 100 каза:

    Като чета коментарите имам чувството че се смесват няколко въпроса, всеки от които би трябвало да има свой отговор. Не може с отговора на един от въпросите, да отговаряш и на останалите:

    1. Кой прави репортажа (кой го поръчва)?
    2. Какво казва (внушава) репортера?
    3. Какво отговаря интервюираният?
    4. Истина ли е казаното или не?

    отговор 1: репортер от бтв. медия, на които едни вярват, други не, но която МНОЗИНА гледат.

    отговор 2: че има нещо ако не скандално, то най-малкото „странно“.

    отговор 3: нищо, с което да опровергае подозренията.

    отговор 4: зрителите ще разберат едва когато засегнатите от репортажа отговорят по същество на репортерските въпроси (защото нали репортерът пита и от името на зрителя).

    Няма никакво значение кой е обект на репортажа – дали ОБЩИНА или ЦЪРКВА и всеки който замени в текста думите митрополит с „кмет“, „църква“ с „община“, „епархийски“ с „общински“, „църковна земя“ с „общинска земя“ и пр. ще види, че проблемът не е в личностите. И тук не става дума нито за вяра, а още по-малко за безверие.

    Някой от Варна ще напише ли смеслени отговори на репортерските въпроси, ще обясни ли случая публична, или ще атакува медията, само защото е медия? Последното не е аргумент.

  14. poptolev каза:

    Тъй като не ми е ясно защо ми е изчезнал коментара към тази статия смятам да не го пускам втори път за да не досаждам на някой редактор.

  15. srebrova каза:

    Илиана, Вашият духовен наставник запознат ли е с Вашето мнение и дал ли е благословията си за този йерархичен оварски скок, какъвто представлява Вашето писание-разсъждение?
    „сичко да става с ред и приличие“ зове апостол Павел. Дали да не се вслушаме!

  16. srebrova каза:

    Съжалявам за изпуснатите букви.
    Говоря за овчарски скок и Всичко да става с ред и приличие.

  17. p_stefanos каза:

    В Църквата – първо истината и после ред и приличие. В казармата – само ред и приличие. Владислав да запише и това в своите тефтери. И да не наднича какво пише Бог в Своите, защото нарушава реда и приличието.

  18. binnka каза:

    Всеки дава мнението си без пари, а от нас зависи дали ще го приемем или ще го подминем… също като рекламните листовки, които ни биват давани на улицата. Според моето скромно мнение, възникнат ли проблеми във вътрешния ни духовен мир то затова имаме и съответния духовен наставник за да се допитаме до него. Затова подкрепям госпожа Среброва, а относно истината… св. Василий Велики казва, че тези, които не почитат йерархията в Църквата са около Църквата, но не и в Църквата и съответно св. Василий ги определя като „разкол“. Не съдя никого и не искам да обидя никой, пак казвам И МОЕТО МНЕНИЕ Е БЕЗПЛАТНО. Имаме един живот и всеки определя позицията си и всеки си мисли, че неговата е най-вярната, нали?

  19. proben каза:

    Дами, правите ли разлика между „мнение“ и „духовно състояние“ – или всичко в един кюп? Вие допитвате ли се до духовния си наставник за коя партия да гласувате? Допитахте ли се, за да постнете последните си мнения? Текстът на Илиана Александрова е мнение – просто малко по-длъжко от вашите.

    Ако наистина смятате, че и мненията ни попадат в групата на нещата, за които трябва да искаме благословение, много по-добре бихте се чувствали в една друга църква, при това трябва да се върнете доста назад във времето, за да си паснете съвсем на убежденията. Не видях в текста на г-жа Александрова липса на почит към йерархията. Има огорчение, да. Не правите ли разлика? Ако имате семейства и мъжът ви ви обиди с държанието си, и вие му го кажете по някакъв начин, това бунт срещу семейната институция ли е? За да направите такъв извод, трябва да има следното: (1) ясно обвинение в ерес от страна на обвиняващия; (2) което да е подкрепено с аргументи; (3) обвинението да е довело до съблазън и до отпадане от евхаристийно общение. Нищо такова няма тука. Има една проста идея: че нашите пастири не са свободни от условностите на човешкото общуване и от правилата на доброто възпитание (освен ако нямат дарбата на юродството). И когато някой от тях кривне в тази посока (именно да кривне, не да падне дори) – Божият народ има право и задължение да говори за това. И това не е претенция нито за съборност, нито за непогрешимост на мнението (частно) на въпросната г-жа Илиана. Грешно сте разчели текста.

  20. proben каза:

    понеже тръгнахте да цитирате (и да недоцитирате) св. отци, обърнете внимание на следното: в статията основната теза е, че миряните заслужават епископа си. нивото на миряните беше ясно показано в репортажа на бТВ – преднамерено или не. сравнете тази теза с този КОНКРЕТЕН светоотечески цитат:

    „Трябва ли да приемем, че всеки […] епископ е поставен на тази длъжност от Бога? Бог казва: “Ще ви дам владетел според сърцата ви”. […] въпреки че са недостойни, също са поставяни над недостойния народ по воля Божия или чрез отстъпването му, точно поради недостойнството на народа. […] “Защо се гордееш, окаяни човече? Истина ти казвам, че не си станал епископ, понеже си достоен за свещенство, а защото такъв град такъв епископ заслужава!”.

    Затова, ако видиш някога някой недостоен и лукав […] епископ – нито се учудвай, нито осъждай Божиите дела. По-скоро вземи поука от това и вярвай, че биваме предавани на такива тирани поради нашите беззакония, но пак не изоставяме лошите си дела. (св. Анастасий Синайски, Отговор за недостойните началства)

    Изобщо, ако можем да се абстрахираме за малко от личните качества на г-жа Илиана, да се въздържим да й поставяме духовни диагнози (защото, въпреки че се кълнете, бинка, че не осъждате, всъщност правите точно това) и се съсредоточим върху тезите й – едва тогава може да се получи разговор, а не безсмислена гаргара с духовничарски термини на чужд гръб. И от мене – с най-добри чувства.

  21. binnka каза:

    Г-н Пробен, аз не съм толкова начетена като вас, нито изтъквам този факт с извесна доза ирония. Не бих желала да отвръщам на думите ви по никакъв начин. Щом казвате, че съм виновна, значи съм виновна. Вашето мнение е безплатно, но компетентно. Благодаря ви