Опасен път



Може да харесате още...

21 коментара

  1. Nia каза:

    За мен нещата са простички. По молитвите на дядо владика съм се измъкнах от много тежка ситуация и едни роднини също. Ако не е бил свят човек няма как да ни помага. Може би хората, които сме получили помощ трябва да се вземем в ръце и да напишем свидетелства. Не знам как може да се провери, но съм сигурна, че много хора могат да свидетелстват. Всеки ден е пълно с хора в криптата на руската църква.

  2. о. Владимир Дойчев каза:

    В днешното оскъдяващо откъм праведни хора време всички се нуждаят от примери на искрена любов към Бога и самоотвержена обич към ближните. И понеже рядко я виждат, хиляди хора се трупат на гроба на владика Серафим, за да получат утеха и пример, който да им дава сили. Изучават живота му, молят му се и той, както казва в коментара си Nia, им помага, променя живота им. Аз също мога да свидетелствам, че е променил и моя. Правилно казваше един познат, че гробът на владика Серафим е своеобразна Витезда за всички софиянци. Може да се каже, че тези, на които владиката е помогнал го познават много по-добре, без да са чели в оригинал каквито и да било документи. Това е тайната на вярата – чрез любов се познава най-добре. Помощта на владика Серафим, примерът му и любовта на вярващите към него, са непоносими за врага на човешкото спасение. Затова той внушава на свои жертви да хулят владиката, за да отдалечат вярващите от него и да се попречи на евентуална канонизация. Но Бог е по-силен!

  3. о. Владимир Дойчев каза:

    В днешното оскъдяващо откъм праведни хора време всички се нуждаят от примери на искрена любов към Бога и самоотвержена обич към ближните. И понеже рядко я виждат, хиляди хора се трупат на гроба на владика Серафим, за да получат утеха и пример, който да им дава сили. Изучават живота му, молят му се и той, както казва в коментара си Nia, им помага, променя живота им. Аз също мога да свидетелствам, че е променил и моя. Правилно казваше един познат, че гробът на владика Серафим е своеобразна Витезда за всички софиянци. Може да се каже, че тези, на които владиката е помогнал го познават много по-добре, без да са чели в оригинал каквито и да било документи. Това е тайната на вярата – чрез любов се познава най-добре. Помощта на владика Серафим, примерът му и любовта на вярващите към него, са непоносими за врага на човешкото спасение. Затова той внушава на свои жертви да хулят владиката, за да отдалечат вярващите от него и да се попречи на евентуална канонизация. Но Бог е по-силен!

  4. Nia каза:

    Разгледах уеб страницата на руската църква. Страницата за свидетелства е само на руски и е празна. До там стигнах, разглеждайки българската версия на сайта. Може би трябва да се остави имейл за свидетелства и информацията да бъде на български. Имаше слухове по едно време, че настоятелството на храма се държало лошо с българите. Казвам слухове, защото не съм проверила, но се беше вдигнал много шум. Ако има страничка на български за събиране на свидетелства може да е по-конструктивно. Това може да разсее и слуховете или спомена за тях.

  5. Горан Благоев каза:

    Да се издигат духовни доводи срещу проверени факти е нелепо. Православието изобилства с примери за покаяли се грешници, които са се издигнали до светостта – спомнете си за разбойника на кръста, който първи влезе в Рая. Така че нека не противопоставяме посмъртните чудеса на архиепископ Серафим на неговото, както се разбира, не толкова праведно битие в България.

  6. Горан Благоев каза:

    Колкото до нападките на доц. Кострюков към доц. Любенова – професионално некоректни и и най-малкото некавалерски. От години познавам доц. Лизбет Любенова като изключително прецизен изследовател, който не би си позволил да лансира каквито и да било тези, ако те не са документално и фактологически проверени. А това, че Кострюков си позволява да пише за българския период от живота на архиеп. Серафим без да познава в детайли българските църковни архиви, което се вижда и от цитираната литература в края на настоящия му материал, е достатъчно откровение за неговия научен професионализъм. Затова и толкова се жалва, че доц. Любенова никъде не е използвала „посочки“ – т.е. професионално позоваване на източниците. Първо, при положение, че става въпрос за Право на отговор, а не за научна статия, посочките не са задължителни. Второ, доц. Кострюков очевидно иска наготово да се възползва от труда на човек, който той поставя по-долу и от начинаещ студент. Твърде нахално, нали?!

  7. Андрей Романов каза:

    Горане, ако някой трябва да се покае като разбойника от кръста, то това сте вие с Любенова. Никакви доказателства нямате, освен жълти измишльотини и клюки, а да хулиш светец е страшен, жесток грях. Това е все едно да хулиш Светия Дух. Не погубвайте душите си!

  8. Андрей Романов каза:

    Много добър отговор на доц. Кострюков на жълтите писания на Любенова, точен, коректен, сдържан, научно издържан. А това, което написа Любенова, е срам за един научен работник. Не само че няма научни аргументи и критичен апарат, но и целият текст е издържан в махленски, жълт стил. „Очень толстая“, „идеал за женска красота“ – това тези на учен ли са? Или изказвания на махленска клюкарка? Особено смехотворно е обвинението, че свалянето на схизмата е нанесло… вреда на Българската православна църква. Зашеметяващо откритие, направо бомбастичен принос към историята! Нямам думи! Значи, по-добре би било да си оставаме и досега в схизма? Освен като чалга-„наука“, не мога да определя целия този срам и позор. Егати „учените“, егати чудото…

  9. о. Владимир Дойчев каза:

    Знаем, че за децата на св. Лука Войно-Ясенецки се грижела операционната сестра Белецка. Тя живеела в един дом с него. А на стареца Иероним Егински помагала монахиня Евпраксия. И двамата свидетелстват, че и с помисъл не са съгрешавали. И аз им вярвам. Но си представям какъв „научен“ анализ може да се направи от тези „факти“. Впрочем, такива „проверени факти“ имало уж и за св. Нектарий Егински. Но сега всички му се молим и се срамуваме от описаните в житието му анализатори. Всъщност, за чистия всичко е чисто. Порочния вижда във всичко порока си, дори и сред светците. Някои и от Свещеното Писание се съблазняват!

  10. Nia каза:

    … и прости нам дълговете ни, както и ние прощаваме на длъжниците си … Дори владиката Серафим да е сгрешил с нещо, би следвало да му простим и без да знаем дали е получил прошка от Бога. Има една известна покаяла се грешница, св. Мария Египетска. Ровенето в подробности за нейните грехове би било безполезно. Вместо за кокошкарски истории за дебели лелки, историци журналисти могат да употребят енергията за по-съществени неща. Вероятно има неканонизирани мъченици от годините на комунизма и турското робство. За тях има ден на все светии, но би било полезно да разберем повече за подвига им. От светиите на 20 век, руснаците почитат св. Лука, сърбите св. Николай Веломирович. А ние? Ние в ютуба си имаме клипчета за Ванга, нещастна жена, която някои бъркат със светица. Това ни поднасят, вместо да ни кажат нещо за български изповедници на вярата, като зографските мъченици, св. Злата Мъгленска или хора от първите комунистически години. Имаме и „архонти-светилници“, според един владика …

  11. Петър Николов каза:

    До г-н Благоев.
    Не смятам, че става дума за проверени факти. В Църквата има критерии за приемане на нещо за факт. Нужни са двама свидетели с безупречна репутация или самопризнания. До момента не прочетох дори за един такъв свидетел. Занимаването с клюки не смятам за научна дейност. Очаквам свидетелства на хора, които са присъствали на греховни деяния на владика Серафим, за да започна да подлагам на размисъл подобна спекулация.

  12. ivan ivanov ivanov каза:

    Освен упоменатите и документирани своеволия на владиката има и друго: Не знам доколко е редно , човек готов да премине граници , които и Сталин не е прекрачвал и проповядващ в „Руссская идеология“ вэвеждане на смъртно наказание за атеистите, да бъзе обявен за светец. Не знам доколко църквата е готова да поеме такава отговрност и има ли морално право да въвежда миряните в такова изкушение . Но като се има предвид практиката , това е по-скоро правило. Така дори според Патрологиятя на Цоневски Буда има православно житие, наскоро се построи храм на лице , което според историците не съществува/ Висарион Смолянски/ и на лице , което няма данни да е обявано за светец /Тервел/, а пък съставителят на житието Баташките мъченици, го съставил като чел една седмица по поръка на владиката в библиотеката Явно Православието е над тези неща, те не представляват духовен и ментален проблем , тъй като то е над морала и най-близко да поръчката и популизма.

  13. ivan ivanov ivanov каза:

    Интересно, че дякон Кураув се отнася направо с насмешка към опита за канонизация на Серафим, прочетет това интервю http://www.pravmir.ru/protodiakon-andrej-kuraev-cherez-menya-perestupi-i-idi-dalshe-v-realnuyu-cerkov/
    Смята го за лощ пример и липса на поука от миналото.

  14. Ивана Христова каза:

    Аз пък познавам много хора, които се отнасят с насмешка към Кураев и го смятат за лош пример и голяма поука за състоянието на духовността в настоящето!

  15. дяком Кураев каза:

    Самият Кураев е доста съмнителен човек,пък ще критикува един светец.

  16. ivan ivanov ivanov каза:

    Личността на Кураев не смятам да обсъждам , а въпросите , които повдига..Просто разширявам темата за Соболев , за да се знае и това,, когато се дискутира . По принцип няма проблем човек , който е изповядвал смърт за атеистите и клеветял и изисквал саморазправа с българските владици пред руските комунисти, да бъде обявен за светец от БПЦ . Както писах православието отдавна е станало териотрия на нихилизма , излязло е извън релсите на духовността и се решенията му се ръководят от желания , страсти и интереси и щом не е проблем да произведе в светец несъществуваща личност, като Висарион Смолянски или да направи икона на Сталин, то няма проблем и Серафим Соболев да стане светец. Всъщност проблемът е, че всичко е безпраблемно да се случи в православната църква , Още по-голям проблем е , че този нихилизъм се налага с бурна агресия и за капак застава в авторитетна поза и изисква уважение, което вече идва в повече.

  17. Андрей Романов каза:

    Додо, ти явно не си православен, православието те дразни – какво търсиш тогава в един православен сайт, не мога да разбера?

  18. ivan ivanov ivanov каза:

    […], трябва да си формално вярващ или угодно удобен, за да не се дразниш от състоянието на православието.

  19. Nia каза:

    Статията на г-н Кострюков е написана грамотно. Има вероятност българските клирици от които владиката Серафим е бил недоволен да са поддържали икуменизма или да са правели нещо против каноните. на това трябва да се обърне внимание. Ако е прегрешил спрямо БПЦ и някой се чувства лично засегнат би трябвало да прости според каноните. А отговорът на госпожата е в махленско-клюкарски стил. И в днешно време покрай църквите има хора, които се опитват да послужат на свещениците. Не знам за смъртното наказание за атеизъм, защото не съм чела оригиналния текст, а дякон Кураев има особено отношение към много неща, примерно учението за митарствата. С неговите изказвания трябва да се внимава. Колкото до Сталин, той май разрушил много църкви и избил много свещеници, така че определено е убивал хора, само защото вярват. Човек само трябва да се разрови в историята примерно на манастира Оптина.

  20. Nia каза:

    Благодаря