Опасен път
На 19 юли в портала Православие.БГ беше публикувана статията на г-жа Лизбет Любенова «Провокиран отговор», която се яви като реакция на моята статия «Провокация или недобросъвестност?». В статията на г-жа Л. Любенова отново прозвучаха нападки срещу подвижника на благочестието архиепископ Серафим (Соболев), които не могат да останат без отговор.
Да напомним, че на 23 май 2013 г. г-жа Л. Любенова и нейни колеги в предаването «Вяра и общество» обвиниха архиепископ Серафим, че той бил агент на КГБ. Твърдението им не беше обосновано с документи. Напротив, както посочих в статията си «Провокация или недобросъвестност?», документите, с които разполагаме, не дават основания за подобни обвинения.
Както и следваше да се очаква, в своя «Провокиран отговор» г-жа Л. Любенова така и не можа да посочи документ, който да потвърждава сътрудничеството на архиепископ Серафим с КГБ. Тази липса на документи г-жа Л. Любенова се опитва да компенсира с косвени доказателства, сред които са обвиненията срещу протойерей Всеволод Шпилер, че е бил доносник, а също и твърдението, че всички несъгласни да сътрудничат с КГБ са били пращани по концлагери. Тези аргументи едва ли могат да се смятат за убедителни. Това, че протойерей В. Шпилер е бил «акуратен доставчик за Московската патриаршия» [1], или че преписката на Патриарх Алексий е била преглеждана от КГБ, е изцяло на тяхната съвест и няма отношение към архиепископ Серафим.
По въпроса за това дали свещенослужителите емигранти са били принуждавани да сътрудничат с КГБ. Да, такова принуждаване в следвоенните години е имало, но то се е прокарвало постепенно и без масови арести. В условията на започналата «студена война» съветската държава се е стараела да се покаже търпима към вярващите и да създаде видимост, че Руската църква не е преследвана. Ето защо на престарелите руски свещенослужители от емиграцията често е било позволявано да прекарат остатъка от живота си сравнително спокойно. Арестът на архиепископ Серафим в тази ситуация би бил политически неизгоден за СССР. И както вече имах възможността да посоча, била му e подготвяна друга съдба – уволнение [2].
Да се върнем към писмата на архиепископ Серафим до Патриарх Алексий и преди всичко към писмото от 26 април 1949 г. Както се вижда от преписката между тях, архиепископ Серафим е бил изключително ревностен привърженик на неповредената православна вяра и, виждайки явното отстъпничество на някои йерарси и преподаватели от Богословския факултет, е изказал мнението си за тях. Архипастирят се е възмущавал от проповедта на модернизма, протестантизма, а също и от крайните икуменически симпатии на тези свещенослужители, за което е и писал на първойерарха на своята Църква.
По-нататък, в писмото си до Патриарх Алексий от 26 април 1949 г. архиепископът се изказва преди всичко за отстраняване на онези български архиереи, които са били назначени от комунистическото ръководство на България. Самата г-жа Л. Любенова не жали черни краски за тях. Това, че архиепископ Серафим се е възмущавал тъкмо от тази категория български архиереи, показва за сетен път, че той не е имал отношение към интригите на съветските и българските спецслужби и че е изказвал единствено личното си мнение на своя Патриарх. Нещо повече, ревнителите на православието, които архиепископ Серафим е искал да види начело на Българската църква, такива като епископ Партений, архимандрит Серафим и архимандрит Методий, така и не са били допуснати от комунистическите власти до ръководни постове в Българската църква [3].
Разбирайки невъзможността да докаже сътрудничеството на архиепископа с КГБ, г-жа Л. Любенова се опитва да отклони вниманието на читателя от тази тема и да го насочи към «омерзителния дух» на архиерейското писмо. Но това си е само една лична и твърде емоционална нейна оценка. Можем да се отнасяме по различен начин към характеристиките, които архиепископът дава на някои български митрополити, може да се спори и за каноничността на неговите призиви. Но все пак в историята е имало случаи, когато светите отци са се обръщали за помощ към други поместни Църкви. Например, преп. Теодор Студит в годините на иконоборството е писал от Константинопол до „Патриарсите на Йерусалим, Александрия, Антиохия и Рим, описвайки ставащото в Цариград и молейки ги да помогнат на православието с молитви и с дела“ (Добротолюбие. Москва. 1901. Т. 4. С. 15). Всичко това може и и трябва да се обсъжда от гледна точка на каноничното право и църковната история, но поне едно може да се каже със сигурност – то няма отношение към «сътрудничеството» на архиепископа с КГБ.
Мисля, че въпросът за мнимото сътрудничество на архиепископа със спецслужбите може да се смята за приключен.
Безспорен е и фактът, че тъкмо владика Серафим е успял да извоюва евхаристийно общение между Руската задгранична църква и Българската православна църква. Г-жа Л. Любенова не оспорва този факт, но казва, че владиката е планирал да създаде неканонична руска епархия в България. Всъщност действията на владика Серафим могат да се разберат. Българската църква формално е била отлъчена от Вселенската патриаршия, тоест не е била признавана от световното православие като Църква. В тази тежка канонична ситуация владика Серафим е можел да търси една или друга форма за съществуването на руските енории. Но дори и да е имал мисли във връзка със създаването на руска епархия, той не ги е осъществил и не може да бъде обвиняван за това. Важно е друго. Пристигайки в България през май 1921 г., владика Серафим вече към края на годината е постигнал важен успех – Руската задгранична църква е разрешила официално съслужението между руското и българското свещенство [4]. Това е било сериозна кръчка към признаването на Българската православна църква от православния свят. По мнение на г-жа Л. Любенова последвалото сваляне на схизмата от Българската православна църква и връщането й в семейството на Православните църкви е било вредно за нея. Е, изследователката, има, разбира се, право на своя оценка. И все пак свещенството на Българската православна църква, нейните йерарси като един митрополит Паисий, например, са били на друго мнение, смятайки за голямо благо излизането на БПЦ от изолацията [5]. За мен тяхното мнение тежи повече.
Г-жа Л. Любенова повдига обвинение и срещу моралния облик на архиепископ Серафим. Опитва се да го обоснове с контактите му със съпругата на руския емигрант проф. М. В. Зизикин – Варвара Ивановна Зизикина (с моминско име Ряполова). Разбира се, г-жа Л. Любенова изобщо не споменава, че Зизикина е била омъжена, че е имала деца от своя мъж и че е напуснала България през 1929 г., след като съпругът й е получил място във Варшавския университет. Впоследствие Зизикини се преместили в Буенос-Айрес. Там през 1958 г. Варвара Ивановна е завършила земния си път [6].
За да докаже аморалността на владика Серафим, г-жа Л. Любенова цитира думите на Варненския митрополит Симеон, според когото владиката е наел за себе си и за Зизикина къщичка във Варна. Но можем ли да правим извод, че архиепископът е нарушавал монашеските си обети, само въз основа на едно писмо на митрополит Симеон? Все пак би трябвало да се проучи първо въпросът откъде митрополит Симеон е получил тази информация, не е ли било това клевета, и най-после как самият митрополит се е отнасял към архиепископ Серафим. Още повече, че основания за конфликт между тях наистина е имало. Знае се, например, че архиепископ Серафим не е криел възмущението си от нарушенията на богослужебната практика във Варненска епархия (в един от храмовете свещеникът не е чел тайните молитви от евхаристийния канон) [7]. Забележките, които е правел архиепископът, са могли да се възприемат като намеса в чужди работи, и да предизвикат недоволство у местните свещеници и епархийския архиерей.
Колкото за В. Зизикина, тя се е отнасяла към категорията църковни жени, които архимандрит Киприян (Керн) иронично нарича «мироносици» [8]. Такива жени се срещат често в обкръжението на архиереите, пък и на монасите изобщо. Те искрено и благоговейно служат на своя старец, но не забравят при това и собствения си джоб. Възможно е Зизикина да е била от същата категория. «Набожна, умна и хитра, ловка и настойчива, лукава и угодлива», – така я характериза протопрезвитер Г. Шавелски [9]. Важно е да се има предвид, че протопрезвитерът, който е събирал компромат за владиката Серафим, непременно би посочил и недостойното му поведение, ако то беше факт. Но Шавелски не казва нищо такова. Напротив, отбелязвайки влиянието на Зизикина върху владиката, протопрезвитерът не намира основания да го обвини в безнравственост. Нещо повече, по думите на Шавелски архипастирят е бил във Варна не само със Зизикина, но и с нейното семейство [10].
Духовната дъщеря на архиепископ Серафим игумения Серафима (Ливен), която също е познавала много добре Варвара Зизикина, й дава, впрочем, съвсем друга характеристика. «Варвара Ивановна самоотвержено и съвършено безкористно служеше на архиепископ Теофан [Бистров] и владика Серафим. Тя се натовари с този подвиг, защото и двамата архиереи бяха болни от туберкулоза. През 1925-1926 гг. във Варна тя сама готвеше храна за болните, както и за о. Сергий [Соболев], и вършеше всички медицински предписания. Живеейки във Варна заедно със семейството си и със семейство Ливен на отделна вила, Варвара Ивановна всяка сутрин отиваше да върши своето служение. По милост Божия и владика Теофан, и владика Серафим се излекуваха от туберкулозата, и то по време, когато тази болест трудно се поддаваше на лечение» [11].
Няма нищо чудно и в това, че Зизикина, която се е занимавала с финансовите и стопанските дела на енорията, е могла да посещава архиерея в софийския му апартамент. Но можем ли въз основа на това да правим извод за нечисти отношения между тях? Обвинението, което г-жа Л. Любенова отправя срещу владика Серафим, може при желание да се отправи срещу всеки предстоятел на енория, посещаван от жена-касиер, секретарка, домашна прислужница и т.н.
Макар обвиненията от този род срещу владика Серафим да са крайно ненадеждни и изсмукани от пръстите, г-жа Любенова бърза да направи извод за аморалното му поведение. А по повод голямата пълнота на Зизикина г-жа Любенова веднага се шегува, че това уж било за архипастиря «идеал за женска красота». Извинявайте, но това вече не само че е ненаучно, но и направо непочтено.
Интересна особеност на изявленията на г-жа Л. Любенова е липсата на посочки към документални източници и литература по въпроса, въпреки че, както знае всеки студент, без това тезите на автора нямат никаква стойност. Самият факт, че г-жа Л. Любенова не дава посочки, говори или за неуважението й към нейните колеги, или за ненаучността на нейния подход към темата. От «Провокирания отговор» може да се направи извод за някакви опасения, които не позволяват на г-жа Л. Любенова да публикува съответните документи. Странни са тези опасения, които не й позволяват да дава посочки в статиите си, но съвсем не й пречат да се изказва публично по телевизията.
Изобщо големи са подозренията, че г-жа Л. Любенова не владее в достатъчна степен темата, по която разсъждава. В противен случай тя щеше да знае, че още преди две и половина години в книгата си «Архиепископ Серафим (Соболев): живот, служение, идеология» аз дадох оценка на отношенията между архиепископ Серафим и В. Зизикина, както и на конфликтите между владиката и неговите опоненти. Не съм криел и някои грешки, направени от архипастиря [12]. Изследователят, който е запознат с историографията на въпроса, щеше да знае, че аз отдавна проучвам и живота на архиепископ Дамиан (Говоров), организирал Пастирско училище в манастира «Св. св. Кирик и Юлита» (г-жа Л. Любенова погрешно нарича този манастир «Кирил и Юлита»). Нещо повече, неведнъж съм посочвал, че архиепископ Дамиан е незаслужено забравен и че името му трябва да възстанови мястото си сред имената на големите православни мисионери [13].
В заключение нека да кажем нещо и за светостта на архиепископ Серафим. Ако г-жа Л. Любенова не харесва изказванията на хората, които го смятат за подвижник, то тя трябваше да възрази срещу това по-рано, например през декември 2011 г., когато Българският Патриарх Максим излезе с обръщение по повод 130-годишнината от рождения ден на архиепископа. «Владика Серафим, – се казва в този документ, – е рядък пример за свят, благодатен архиерей с чиста пастирска съвест. Той смяташе духовния живот в Христа, добродетелите и благочестието за неотделими от твърдото изповядване на вечните истини на вярата и от нашия дълг да ги пазим неизменни» [14].
За съжаление г-жа Л. Любенова се опира в статията си не върху документи и изследвания, а върху непроверени данни и собствените си емоции. За един историк обаче това е опасен път, който никога не води до истината.
Бележки
[1] ГА РФ. Ф. 6991. Оп. 1. Д. 576. Л. 71.
[2] ГА РФ. Ф. 6991. Оп. 1. Д. 419. Л. 147; Д. 731. Л. 23.
[3] Вж.: Кострюков А. Партия консерваторов в Болгарской Церкви и коммунистическая власть // http://rusk.ru/st.php?idar=43818; См. также: Волокитина Т., Мурашко Г., Носкова А. Москва и Восточная Европа. Власть и Церковь в период общественных трансформаций 40 – 50-х годов ХХ века: Очерки истории. М.: РОССПЭН. Фонд Первого Президента России Б.Н. Ельцина. 2008. С. 180, 242.
[4] Църковен вестник. 1926. № 13. С. 130.
[5] Кострюков А. О восстановлении общения между Зарубежным Синодом и Болгарской Православной Церковью // http://www.sedmitza.ru/text/1058735.html
[6] Вж.: Наша страна. 1958. № 458. С. 1.
[7] ГА РФ. Ф. 6991. Оп. 1. Д. 132. Л. 30.
[8] Киприан (Керн), архим. Православное пастырское служение. СПб.: Сатис. 1996. С. 144
[9] ГА РФ. Ф. 1486. Оп. 1. Д. 8. С. 646.
[10] ГА РФ. Ф. 1486. Оп. 1. Д. 8. С. 646 – 647.
[11] Серафима, игум. О некоторых подробностях жизни преосвященного Серафима (Соболева) // Православная Русь. 1991. № 20.
[12] Кострюков А. Архиепископ Серафим (Соболев): жизнь, служение, идеология. М.: ФИВ. 2011. С. 135 – 153.
[13] См.: Кострюков А. Архиепископ Серафим (Соболев): жизнь, служение, идеология. М.: ФИВ. 2011. С. 133. – 134; Кострюков А. Архиепископ Царицынский Дамиан (Говоров) и его просветительская деятельность в эмиграции // http://history-mda.ru/publ/arhiepiskop_tsaritsyins_39.html
[14] http://podvorie-sofia.ru/privetstvie-svyateyshego-patriarha-bolgarskogo-maksima-nastoyatelyu-kliru-i-prihozhanam-podvorya/
Андрей Кострюков, доктор на историческите науки,
доцент в Православния хуманитарен университет ” Св. Тихон”
Снимка: Сайт на Българската патриаршия
За мен нещата са простички. По молитвите на дядо владика съм се измъкнах от много тежка ситуация и едни роднини също. Ако не е бил свят човек няма как да ни помага. Може би хората, които сме получили помощ трябва да се вземем в ръце и да напишем свидетелства. Не знам как може да се провери, но съм сигурна, че много хора могат да свидетелстват. Всеки ден е пълно с хора в криптата на руската църква.
В днешното оскъдяващо откъм праведни хора време всички се нуждаят от примери на искрена любов към Бога и самоотвержена обич към ближните. И понеже рядко я виждат, хиляди хора се трупат на гроба на владика Серафим, за да получат утеха и пример, който да им дава сили. Изучават живота му, молят му се и той, както казва в коментара си Nia, им помага, променя живота им. Аз също мога да свидетелствам, че е променил и моя. Правилно казваше един познат, че гробът на владика Серафим е своеобразна Витезда за всички софиянци. Може да се каже, че тези, на които владиката е помогнал го познават много по-добре, без да са чели в оригинал каквито и да било документи. Това е тайната на вярата – чрез любов се познава най-добре. Помощта на владика Серафим, примерът му и любовта на вярващите към него, са непоносими за врага на човешкото спасение. Затова той внушава на свои жертви да хулят владиката, за да отдалечат вярващите от него и да се попречи на евентуална канонизация. Но Бог е по-силен!
В днешното оскъдяващо откъм праведни хора време всички се нуждаят от примери на искрена любов към Бога и самоотвержена обич към ближните. И понеже рядко я виждат, хиляди хора се трупат на гроба на владика Серафим, за да получат утеха и пример, който да им дава сили. Изучават живота му, молят му се и той, както казва в коментара си Nia, им помага, променя живота им. Аз също мога да свидетелствам, че е променил и моя. Правилно казваше един познат, че гробът на владика Серафим е своеобразна Витезда за всички софиянци. Може да се каже, че тези, на които владиката е помогнал го познават много по-добре, без да са чели в оригинал каквито и да било документи. Това е тайната на вярата – чрез любов се познава най-добре. Помощта на владика Серафим, примерът му и любовта на вярващите към него, са непоносими за врага на човешкото спасение. Затова той внушава на свои жертви да хулят владиката, за да отдалечат вярващите от него и да се попречи на евентуална канонизация. Но Бог е по-силен!
Разгледах уеб страницата на руската църква. Страницата за свидетелства е само на руски и е празна. До там стигнах, разглеждайки българската версия на сайта. Може би трябва да се остави имейл за свидетелства и информацията да бъде на български. Имаше слухове по едно време, че настоятелството на храма се държало лошо с българите. Казвам слухове, защото не съм проверила, но се беше вдигнал много шум. Ако има страничка на български за събиране на свидетелства може да е по-конструктивно. Това може да разсее и слуховете или спомена за тях.
Да се издигат духовни доводи срещу проверени факти е нелепо. Православието изобилства с примери за покаяли се грешници, които са се издигнали до светостта – спомнете си за разбойника на кръста, който първи влезе в Рая. Така че нека не противопоставяме посмъртните чудеса на архиепископ Серафим на неговото, както се разбира, не толкова праведно битие в България.
Колкото до нападките на доц. Кострюков към доц. Любенова – професионално некоректни и и най-малкото некавалерски. От години познавам доц. Лизбет Любенова като изключително прецизен изследовател, който не би си позволил да лансира каквито и да било тези, ако те не са документално и фактологически проверени. А това, че Кострюков си позволява да пише за българския период от живота на архиеп. Серафим без да познава в детайли българските църковни архиви, което се вижда и от цитираната литература в края на настоящия му материал, е достатъчно откровение за неговия научен професионализъм. Затова и толкова се жалва, че доц. Любенова никъде не е използвала „посочки“ – т.е. професионално позоваване на източниците. Първо, при положение, че става въпрос за Право на отговор, а не за научна статия, посочките не са задължителни. Второ, доц. Кострюков очевидно иска наготово да се възползва от труда на човек, който той поставя по-долу и от начинаещ студент. Твърде нахално, нали?!
Горане, ако някой трябва да се покае като разбойника от кръста, то това сте вие с Любенова. Никакви доказателства нямате, освен жълти измишльотини и клюки, а да хулиш светец е страшен, жесток грях. Това е все едно да хулиш Светия Дух. Не погубвайте душите си!
Много добър отговор на доц. Кострюков на жълтите писания на Любенова, точен, коректен, сдържан, научно издържан. А това, което написа Любенова, е срам за един научен работник. Не само че няма научни аргументи и критичен апарат, но и целият текст е издържан в махленски, жълт стил. „Очень толстая“, „идеал за женска красота“ – това тези на учен ли са? Или изказвания на махленска клюкарка? Особено смехотворно е обвинението, че свалянето на схизмата е нанесло… вреда на Българската православна църква. Зашеметяващо откритие, направо бомбастичен принос към историята! Нямам думи! Значи, по-добре би било да си оставаме и досега в схизма? Освен като чалга-„наука“, не мога да определя целия този срам и позор. Егати „учените“, егати чудото…
Знаем, че за децата на св. Лука Войно-Ясенецки се грижела операционната сестра Белецка. Тя живеела в един дом с него. А на стареца Иероним Егински помагала монахиня Евпраксия. И двамата свидетелстват, че и с помисъл не са съгрешавали. И аз им вярвам. Но си представям какъв „научен“ анализ може да се направи от тези „факти“. Впрочем, такива „проверени факти“ имало уж и за св. Нектарий Егински. Но сега всички му се молим и се срамуваме от описаните в житието му анализатори. Всъщност, за чистия всичко е чисто. Порочния вижда във всичко порока си, дори и сред светците. Някои и от Свещеното Писание се съблазняват!
… и прости нам дълговете ни, както и ние прощаваме на длъжниците си … Дори владиката Серафим да е сгрешил с нещо, би следвало да му простим и без да знаем дали е получил прошка от Бога. Има една известна покаяла се грешница, св. Мария Египетска. Ровенето в подробности за нейните грехове би било безполезно. Вместо за кокошкарски истории за дебели лелки, историци журналисти могат да употребят енергията за по-съществени неща. Вероятно има неканонизирани мъченици от годините на комунизма и турското робство. За тях има ден на все светии, но би било полезно да разберем повече за подвига им. От светиите на 20 век, руснаците почитат св. Лука, сърбите св. Николай Веломирович. А ние? Ние в ютуба си имаме клипчета за Ванга, нещастна жена, която някои бъркат със светица. Това ни поднасят, вместо да ни кажат нещо за български изповедници на вярата, като зографските мъченици, св. Злата Мъгленска или хора от първите комунистически години. Имаме и „архонти-светилници“, според един владика …
До г-н Благоев.
Не смятам, че става дума за проверени факти. В Църквата има критерии за приемане на нещо за факт. Нужни са двама свидетели с безупречна репутация или самопризнания. До момента не прочетох дори за един такъв свидетел. Занимаването с клюки не смятам за научна дейност. Очаквам свидетелства на хора, които са присъствали на греховни деяния на владика Серафим, за да започна да подлагам на размисъл подобна спекулация.
Освен упоменатите и документирани своеволия на владиката има и друго: Не знам доколко е редно , човек готов да премине граници , които и Сталин не е прекрачвал и проповядващ в „Руссская идеология“ вэвеждане на смъртно наказание за атеистите, да бъзе обявен за светец. Не знам доколко църквата е готова да поеме такава отговрност и има ли морално право да въвежда миряните в такова изкушение . Но като се има предвид практиката , това е по-скоро правило. Така дори според Патрологиятя на Цоневски Буда има православно житие, наскоро се построи храм на лице , което според историците не съществува/ Висарион Смолянски/ и на лице , което няма данни да е обявано за светец /Тервел/, а пък съставителят на житието Баташките мъченици, го съставил като чел една седмица по поръка на владиката в библиотеката Явно Православието е над тези неща, те не представляват духовен и ментален проблем , тъй като то е над морала и най-близко да поръчката и популизма.
Интересно, че дякон Кураув се отнася направо с насмешка към опита за канонизация на Серафим, прочетет това интервю http://www.pravmir.ru/protodiakon-andrej-kuraev-cherez-menya-perestupi-i-idi-dalshe-v-realnuyu-cerkov/
Смята го за лощ пример и липса на поука от миналото.
Аз пък познавам много хора, които се отнасят с насмешка към Кураев и го смятат за лош пример и голяма поука за състоянието на духовността в настоящето!
Самият Кураев е доста съмнителен човек,пък ще критикува един светец.
Личността на Кураев не смятам да обсъждам , а въпросите , които повдига..Просто разширявам темата за Соболев , за да се знае и това,, когато се дискутира . По принцип няма проблем човек , който е изповядвал смърт за атеистите и клеветял и изисквал саморазправа с българските владици пред руските комунисти, да бъде обявен за светец от БПЦ . Както писах православието отдавна е станало териотрия на нихилизма , излязло е извън релсите на духовността и се решенията му се ръководят от желания , страсти и интереси и щом не е проблем да произведе в светец несъществуваща личност, като Висарион Смолянски или да направи икона на Сталин, то няма проблем и Серафим Соболев да стане светец. Всъщност проблемът е, че всичко е безпраблемно да се случи в православната църква , Още по-голям проблем е , че този нихилизъм се налага с бурна агресия и за капак застава в авторитетна поза и изисква уважение, което вече идва в повече.
Додо, ти явно не си православен, православието те дразни – какво търсиш тогава в един православен сайт, не мога да разбера?
[…], трябва да си формално вярващ или угодно удобен, за да не се дразниш от състоянието на православието.
Статията на г-н Кострюков е написана грамотно. Има вероятност българските клирици от които владиката Серафим е бил недоволен да са поддържали икуменизма или да са правели нещо против каноните. на това трябва да се обърне внимание. Ако е прегрешил спрямо БПЦ и някой се чувства лично засегнат би трябвало да прости според каноните. А отговорът на госпожата е в махленско-клюкарски стил. И в днешно време покрай църквите има хора, които се опитват да послужат на свещениците. Не знам за смъртното наказание за атеизъм, защото не съм чела оригиналния текст, а дякон Кураев има особено отношение към много неща, примерно учението за митарствата. С неговите изказвания трябва да се внимава. Колкото до Сталин, той май разрушил много църкви и избил много свещеници, така че определено е убивал хора, само защото вярват. Човек само трябва да се разрови в историята примерно на манастира Оптина.
http://podvorie-sofia.ru/bg/patriarshee-podvore-prodolzhaet-sbor-svidetelstv-o-blagodatnoy-pomoshhi-arhiepiskopa-serafima-soboleva/
Благодаря