Преди поста
Греховете ми, Боже, прости! Аз молитви не помня,
ако искаш – със стих за греха ще Те моля
Ти разкрий ми – дали обичам, от това, че боли
или просто боли ме, защото обичам…
Александър Башлачев
***
Какъв е механизмът на обидата? Как става така, че в главата ти се загнездва мисълта, че са те обидили жестоко и несправедливо? – Ето, аз така добре се отнасях, нищо лошо не съм направил, а какво посмя да ми стори! И защо? – Не можеш да намериш отговор и започваш да зацикляш.
Опитваш се да докажеш нещо на някого. И нищо не се получава. Влагаш усилие и ти се струва, че успяваш. Но отново се сриваш, защото не трябва да доказваш нищо на никого. После започваш отначало да си спомняш и да премисляш…
Към тази последователност врагът, невидимият враг, подтиква всеки път. И човек хаби огромни душевни сили: седи и си мисли за едно и също: да се пита какво се е случило, защо се е случило, а от това става все по-тъжен и по-тъжен…
Вървейки по кръговата орбита на своя конфликт и своите терзания, човек продължава да се лута в един безперспективен и изморителен жизнен кръг, който го опустошава нравствено и изсушава силите му. Той е в тъмница и тази тъмница сам за себе си е направил.
"Господи, изведи душата от тъмницата"
Тези думи са казани в Псалтира преди три хиляди години. И досега нищо не се е променило. Когато душата ми е в тъмница, аз трябва да повикам Господ. Аз съм в тъмница не защото са ме обидили, а защото съм грешен. И се съжалявам, но не се кая.
Много рядко едва се прокрадва мисълта, че получавам всичко заради своите грехове. Още по-рядко ми идва наум, че Бог допуска изкушенията, за да възрастваме духовно и да вървим напред. Ако във всяко изпитание викаме към Бога, няма как да не го преодолеем. И да излезем по-силни от него.
Нямаме друг избор, освен този: да поставим духа, нашият дух да ни води – вместо емоциите, вместо логиката, вместо интереса и смисъла. "Кажи ми, Господи, накъде да вървя, защото на Тебе поверих душата си". Колко трудно е да се изпълнят със съдържание тези думи. Защото какво означава да повериш душата си на Бога?
Намираме се пред вратите на Великия пост. Намираме се пред портите на нашето изгнание. Преди поста и по време на него всеки, който се бори със своите недъзи, среща не едно изкушение. Среща скръб. Може би има поводи да се обиди. И да претърпи.
Да простиш
Лесно е да се каже. Но ако душата е ранена, ако сърцето плаче, как ще се принудиш и ще простиш. Механичната прошка не може да утеши. Тя не лекува болката, която тлее и чака нов повод. Омразата ще бликне във всеки следващ момент и обидата отново започва да те изпълва с тъга, по-силна от предишната. Завръщат се спомените. Започват подозренията.
И може години да преминат в горчивина, да те залее горчиво море и да забравиш от обида, че преди да бъдеш тъжен и сам, преди да обърнеш гръб на несправедливия малък свят, който те заобикаля, ти трябва да съумееш да бъдеш християнин. Точно сега, днес и веднага. Защото не знаеш какво ще ти донесе утрешния ден. Най-богат си със своята вяра. Със своя Христос. Най-щастлив си с милостта да бъдеш Божие дете.
Минават дните на изпитание, преминава времето на сълзите, отминават спомените, които са те измъчвали. И се събуждаш в ясното утро на твоя нов ден, под ласкаво небе, в звъна на камбани. Огрява те Божието слънце и твоят живот продължава. Напред.
Фащам (с „ф“) се на бас, че на черно-белите снимки в семейния албум ти си бебе с дебели бузи, тъжни очи и лимба на челото, което се разревава отчаяно при всеки опит да бъде погалено или, пази Боже, ощипано.
Препоръчвам ти да прочетеш много внимателно този текст:http://www.psy-analyst.ru/eche/3super3.asp. И моля те, понеже поста е време, в което сме призвани да бъдем милостиви към ближните, стори ни милост и направи необходимото, за да си ограничиш пристъпите… поне пред нас, които влизаме в този портал, за да четем смислени и душеполезни неща. Успех.
Дон Кихот (митар; може да купи цялата църква и да стане патриарх, но не го прави. влиза разчорлен и бос във форума, къса си ризата, между другото се почесва по косматите гърди, и прохриптява): Боже, помилуй ме грешния!
Джон Доу (фарисей; толкова милостив към ближните, че не може да ги понася; отправя възвишен поглед нагоре, където две врабчета се блъскат в прозорците на форума, и казва тържествено): Боже, благодаря ти, че го има този форум, в който от смирение рядко се изказвам. Всичко спазвам, само „смислени и душеполезни неща“ чета, но защо търпиш този гаден и мръсен митар, не вразумявам. Безсилен ли си, кьорав ли си? Абе тресни го с някоя светкавица, за да засилиш вярата ми най-сетне!
че толкова бързо ми даде доказателство, че съм ти поставил правилната диагноза. Няма нужда да плащаш за услугата:-) Важното е бързо да пристъпиш към лечението. Успех. Още един съвет:Давай го малко по-скромно и смирено, когато се оприличаваш на библейски персонаж, особено положителен и примерен…просто не ти отива …никак…по моето скромно, но не особено смирено мнение…
По делата/ и по думите/ може да се разпознае всеки. И без да критикуваш, заблудения като многослови сам се разкрива и изобличава. Жалко за онзиь който не вярва на критиката на другите и ги смята тях за заблудени. Той губи.
Струва ми се,че времето на черо-бялата фотография Дария може и да е пропуснала,но ти си направи сам страхотен портрет от тази епоха и защо си забрави цайсите 😉
“ Когато душата унива, как да запалим в нея огън, за да гори тя с непрестанна любов? Огънят е у Бога, и Господ дойде на земята, за да ни даде този огън, носен от благодатта на Светия Дух. Който се научи на смирение, той ще го има, защото Господ на смирените дава Своята благодат.
Много труд трябва да положим и много сълзи да пролеем, за да удържим смирения Христов дух; а без него светлината на живота угасва в душата и тя умира.
Тялото може бързо да се изсуши с пост, но да се смири душата така, че да бъде постоянно смирена, не е лесно и не може да стане бързо. Седемнадесет години Мария Египетска се е борила със страстите като с диви зверове и едва след това намерила покой, а тялото си изсушила бързо, защото в пустинята нямало и с какво да се храни.
Ние съвсем сме охладнели и не разбираме Христовото смирение и любов. Наистина, това смирение и тази любов се познават чрез благодатта на Светия Дух, но ние не допускаме, че е възможно да я привлечем към себе си. За да постигнем това, трябва да възжелаем благодатта от цялата си душа. Но как да възжелая нещо, за което нямам никакво понятие?
Всички имаме някаква малка представа за благодатта, защото всяка душа Светият Дух я движи да търси Бога. О, как трябва да молим Господа да даде на душата смирения Свети Дух. Смирената душа има велик покой, а гордата – сама себе си терзае. Гордият човек не познава Божията любов и е далеч от Бога.“
св. Силуан Атонски
blagodarq ti za hubavata statiq, Dariq!
Хареса ми статията.
Благодаря ти, Дария ! Силно и красиво си изказала това, което чувствам . Прекрасна статия!
otnosno tazi statiq : razbiram mukata ti , no neka e taka kakto e neka e po Bojiqta volq.