Страх и мрак сковават църковните институции

Ако ви се е налагало да отправите питане или просто се обръщате за разрешаване на някакъв проблем към църковната институция – било чрез Светия Синод, чрез митрополия или църковните чиновници може един живот време да ви бъде недостатъчно, за да се размърда някой и да ви отговори, да ви помогне, или просто да ви се усмихне с любов – с християнска любов!
Защо църковните структури вървят все по-уверено към своя студен и варваризиран образ на чиновническо лоно, отчуждаващо се, асоциално и дехуманизирано място за всеки, който с добро намерение ги търси, моли или ги прави съпричастни на добра инициатива и идея? Тези въпроси крещят за своя отговор, но този отговор се крие в душите ни. Нашето безкрайно търпение, нашето постоянно страхливо пълзене край хората, облечени с църковна власт, ни поставиха в унизителната ситуация да чакаме отговори, да просим, но да не получаваме … И не защото зле просим, а защото в църковните структури сме пуснали не истински пастири, а хора, които преследват лични амбиции или изживяват дните си като седят на стол, без да правят нищо, и препречват пътя и на тези, които искат да работят истински за Бога и за Църквата! Ние ги търпим още, просто защото те някакси са се добрали до власт и жезъл и ден след ден съсипват надеждата ни, че всички сме „ЕДНО”. Не сме. Не можем да бъдем.
Студени коридори, чиновници, които те гледат с празни очи, хора, които се крият или ти говорят с омерзение, ако ги попиташ нещо, постоянно отлагат какъвто и да било ясен отговор или решение, за което молиш и чакаш – това прави църковната институция да изглежда нецърковно място и нещо отделно и чуждо на Църквата, чиито Глава е Христос. Нещо повече – църковните кулоари са зловещо място, от което лъха студа на „този свят”. Адският студ, полъхът на бездната.
Когато никой не желае да те изслуша, дори да те види, ако го молиш години, когато никой не говори с теб без предварителни протекции и не можеш дори да изкажеш болката си, какво е това място?! Църковно ли е то?!
Знаете ли какво представляват коридорите на повечето български митрополии? Знаете ли колко дни изгубва човек само за да попита нещо управляващия архиерей, освен ако не му е близък роднина? Знаете ли, докато стигнете до епископа на епархията през колко охранени служители ще минете, накичени с тежки ланци, потропващи с масивни златни пръстени? Мутрите може и тук да са се преместили?! – Знае ли човек?! Но кой ги пусна тук? Дали заради това не се пее в песничката за „вуйчото владика”? Картинката си е наша – нашенска докрай.
В една страна, в която има политическа и икономическа свобода, но и бедност, която е дори по-голяма отколкото във времето на комунизма, Църквата е някъде там, далеч, зад хиляди лъскавини, зад тежки порти, портали, паяжини и лимузини. Тя е там, заради хората, които присъстват тялом само и само на светски събития и празници. Иначе тези хора ги няма – не можеш да ги намериш – не можеш да ги попиташ – не могат да ти помогнат. И не искат!
Църквата е достойна за доверие само тогава, когато редом с литургичните си задължения поема грижа за хората в нужда, за народа си. В тази страна много малко добри неща се случват. И те стават там – в манастира „Зограф” на Атон, който ни залива с книги по всякакви проблеми. Или в Руенския манастир, откъдето тръгна първото православно радио… Но тези места са щастливи изключения, събрали в себе си млади и трудолюбиви хора. И там не управляват добре познатите ни църковни капиталисти, които „разделят и владеят” души, имоти и храмове. А другаде?!
Обновлението в БПЦ протича доста по-бавно, отколкото в други православни църкви от бившите социалистически страни, но сега поне мислим, че вярната посока е заложена и вече се върви по правия път. Не заради църковните структури, или „големите” в Църквата, а заради обикновените вярващи, които се борят и преодоляват и „непреодолимите” пречки в Църквата ни.
По-възрастните хора се завърнаха към религиозните традиции. Те си припомниха "как е било". Младежта, за съжаление, остава отчуждена спрямо Църквата. Вече няма войнстващи атеисти сред младите хора, но религиозното безразличие е твърде широко разпространено и тъкмо тук Българската Православна църква има да върши много работа. Вместо това обаче, дали защото проблемът е чудовищно голям, или заради друго нещо БПЦ страшно мълчи.
Не е тайна, че в България исконната вяра се практикува като обряд. Така наречените треби изчерпват функцията на Църквата, както и на отношенията на голяма част от външните хора с нея. Строго погледнато, тези отношения много често се основават на чисто суеверие, защото се правят без елементарно знание за значението на църковното действие. Тъкмо тези треби обаче се заплащат. Не разбираш за какво се прави определено действие, но плащаш. Просто и ясно. И не ви ли прилича на индулгенция това? Колко обикновени хора са разбрали нещо повече от извършващото се в храма, освен че са присъствали? Те не питат – отецът не обяснява. Пито – платено… Но никой не печели от това…
Църковните тайнства, и особено главното Тайнство – Евхаристията е последното, за което мнозина ще се сетят, ако ги питате за предназначението на Църквата в света. Най-често Църквата за хората е свързвана със социални функции, които трябва да се разбират от само себе си. В някои неправославни традиции на Запад те са особено развити и често стават повод за сравнение и критика към източната, Православната църква. Особено тежко става положението когато се фокусираме върху българската действителност.
Банално е постоянно да изброяваме недостатъците на БПЦ. Това, върху което искам да обърна внимание, е основното предназначение на Църквата, а именно спасението чрез общение с Бога и общение помежду ни. Сърцевината на това общение е Светото Тайнство Евхаристия – причастяването с Тялото и Кръвта Христови. Около Тайнството на Тайнствата се построява всичко останало. На него, изразът не е пресилен – се крепи човешкия свят. Защото Бог иска всички ние да се спасим. Затова е живял сред нас Христос, Божият Син, Словото Божие.
Но хората нямат знанието да построяват нещо върху общение в Христос и общение помежду си. А целият литургичен живот, социалните дейности и изграждането на енории се фокусира върху този център. Той дава живот и пълнота на Църквата. Както и на живота в нея. Когато това Тайнство не е център, когато то постепенно бива изтласквано в периферията, християнския живот отслабва. И църквата става немощна.
Много често погрешно се мисли, че нашата Църква е немощна, защото е традиционна православна, защото няма достатъчно морални свещеници или защото държавата й пречи. Нито едно от изброените неща. Забравянето на основното предназначение на Църквата Христова, отчуждаването от истинското общение с Бога посредством Светото Тайнството Евхаристия е причина за днешното състояние на църковния живот и църковно благочестие.
Църквата не е институция, Тя е богочовешки организъм. Тази стара богословска формулировка е вярна. За съжаление малко са онези, които вярват в това правило. А отношението към Църквата като към чисто човешка институция води след себе си познати последствия – в България то не е по-различно от отношението към останалите институции. Но какво се случва ако самите църковни структури правят така, че Църквата да бъде смятана за обикновена институция? А те много се стараят в тази посока и са усвоили почти всички държавно-чиновнически маниери…
В нашата Църква днес се срещат няколко групи хора: висш клир, редови свещеници, просветени миряни, непросветени миряни и политици, които се заиграват с църковната карта. Йерархията и овластените чиновници заедно с политическата класа често оформят единен фронт срещу миряните и обикновените дейни свещеници, които се спасяват и желаят да работят за своята Църква. И тогава всичко, което един човек или група от хора решава да направи за Църквата и душата си, среща студената сива стена на светския и църковен „елит”. Тези елити са еднакви, защото чиновническите светове са матрични. „Елитите” избират дали да реагират мудно, надменно и вяло, или просто да не реагират на своя народ. Така минават дните, годините, старите хора измират, младите се отвръщат от Църквата, защото не разбират за какво да „чакат” и да се „смиряват” до следващо заседание, до следваща седмица и до следващо поколение.
Бог не е в силата, а в правдата. Не можем да продължаваме да се делим на феодали и крепостни, защото отдавна не сме в Средните векове и животът е друг днес. Днес хората, които не могат да чакат, намират и нецърковни пътища за себе си – строят си виртуални църкви и си измислят йерархия, защото няма кой да ги срещне и чуе. Отговорни сме всички, но най-отговорни са тези носители на апостолската власт «да връзват и развързват греховете ни» – митрополити и епископи. Те трябва да приемат, че все пак, са «лицето» на нашата Православна църква и да поемат своята тежест за това, което се случва в нея. Нека спрат да се крият, нека заживеят в реалния ни човешки живот с истинските проблеми на раждащия се, Божий народ. Нека не забравят, че този народ избира своите пастири и когато те не са истински, пак този народ снема доверието си от тях, докато, с Божия помощ не намери истинските, Христовите свои водачи.
Тъжно,защото е вярно.Тъжно защото е и страшно Всеки за своите си грехове ще отговаря.Няма човек роден да не е съгрешил.“само Ти Боже едничък си без грях“.Но и тъжното и страшното е когато миряните в храма един другиму си задават въпроси“Ами сега при кого ще се изповядаме?,Ами сега кой духовен съвет ще ми даде и за моята си житейска ситуация опора и насока ще ме настави?Да един друг се крепим,един друг се изслушваме,един друг се тешиме.Но се молим,молим да не би пътя да объркаме ,по „другия път“ да поемем,че пътя е пътечка тясна и не лека ,и не всеки може я видя.Вярвам че трябва и послушание да имаме и много да претърпяваме ,но но не вярвам че Бог иска да не мислиме ,защотото за какво би ни дал сам Той свободната воля ако няма мисъл ,ако няма питане та дори и настояване да получаваме както трябват духовни напътствия от нашите презвитери?!
ххх
* от администраторите: коментари на scrupus няма да бъдат допускани в този сайт, след като написа преди време серия клеветнически твърдения и отказа при покана да разкрие самоличността си, за да поеме отговорност за тях.
„Зограф” на Атон, който ни залива с книги по всякакви проблеми. Или в Руенския манастир, откъдето тръгна първото православно радио… Но тези места са щастливи изключения, събрали в себе си млади и трудолюбиви хора
представете си да бяха всички така (*: Утопия
http://forums.pravoslavie.bg/viewtopic.php?t=353
Ако имаше повсеместно ,както в миналото, православни християнски братсва, обединени в съюз, както и свещенически околийски братства обединени от съюз, както е било във времето на Екзархията, щеше да има мощен страничен фактор, който да противодейства на тази мудност и латентност в деятелността на висшия клир на БПЦ. И ако на един мирянин или свещеник се отказва отговор при питане, или съдействие при възникнал проблем, то на цяла една общност едвали ще се откликне по същия начин.
Затова, миряни и свещеници, обединявайте се!
„Църквата не е институция, Тя е богочовешки организъм.“ Ако в това вярваха епископите, те не биха я обявили за „органичен член“ на еретическия световен Съвет на „църквите“. Богочовешкият организъм не може да членува в обединението на враговете на Богочовека. Между това, продължаващото разтваряне на „Църквата“ в икуменическата съобщност говори за умъртвяване с почти вековна давност, за „страх и мрак“ от много по-дълбоко естество и всъщност – последица от това умъртвяване. „Да взема ли членовете на Христа и ги направя членове на блудница“, пита Апостолът? И може ли „евхаристическото богословие“ да се съчетае по какъвто и да е начин с „икуменическото богословие на любовта“. Това би означавало да възприемем модерния език, назоваващ блудния грях – любов. Не, ако ще богословствувате за такива възвишени неща, правете го последователно и докрай. Тогава само богословието Ви ще съответствува на делата Ви, и думите, на духа, който смисълът им предполага. Никакви външни и механични „единства“, „обединения“ и съюзи не могат да излекуват раната, която нанесе на Църквата практическата деятелност на икуменизма, ако преди това раната не се назове рана и болестта – болест. Дълбоките кризи се лекуват дълбоко, а не със сладкия мехлем на думи без последствия. А след като болестта е назована, общите приказки около останалите ранички нямат сила. Болният от рак не се грижи да излекува първо хремата си. Убеденият в наличието на опасност не стои упорито в нея.
Много е тъжно,че всичко това е вярно.Епископите па и много от свещениците забравят,че който иска да бъде най-голям трябва да бъде слуга на всички.Наскоро един свещеник сподели:“как да кажа,че Христос е посред нас като виждам злоба в очите на събратята си“Земната църква в България загива заради бездушните и кариеристични щения на по-голяма част от духовенството.Има обаче в повечето случаи селски свещеници,които наистина служат на Бога и народа.Макар и да са малко трябва да ги ценим,защото те са стълбовете на вярата и благодарение на тях християнството ще пребъдва по нашите земи.Трябва да гледаме в доброто колкото и да е по-малко в сравнение със злото,но кажете ми как като и в църквата всичко се „урежда“,дават се офикии,дават се награди и блага на хора,които не знаят заповедите?!
Проблемът е ужсен. Какви са причините за това положение, кое или кой го създава? Къде е коренът му?
Дария много добре показва част от ПОСЛЕДИЦИТЕ, които той е породил, но нали за да бъде решен, трябва да потърсим причите.
Ако някой има виждане по въпроса каква е причината за това, което описва Дария, може да се опита да го напише тук – като коментар, ако е кратко или под друга форма – предполагам, че редакторите няма да имат против да го публикуват в Православие БГ, ако е по-дълго…
Мисля, че не бива да оставяме въпроса, поставен от Дария, да се удави в поредната локва от безразличие.
………………………………………………………….
както виждате, въпросът показва всички признаци на удавяне в поредната локва безразличие…
мисля, че това е донякъде логично (да не кажа и правилно). просто всички сме част от проблема… като при домашното насилие. защото какъв скандал и каква драма може да види в описаната картина един човек, който в собствения си личен периметър има нужда непрекъснато да е на върха на някакви микройерархии, да се утвърждава не с помощта, а за сметка на другия.
помислете колко често този манталитет се демонстрира тук, в така наречените православни форуми; колко много той е разпространен в обществото ни, и разбира се – в църквата, като събрание на част от това общество.
аз подкрепям и съчувствам дария за това, което пише. навява ми спомени от началото на моя собствен „църковен“ опит. той бе много по-болезнен затова, че за разлика от нея не съм била образована в богословски факултет и съответно не съм придобила някакъв що-годе имунитет, а се сблъках с тези феномени съмсем неподготвена.
въпросът е, че корените на тези явление са в душата на църковния народ, „власинките“ на тези корени са нашите отделни и много добре развити егоизми. не вярвам, че е възможно да се промени доминиращият манталитет на йерархията, преди да се промени манталитета ни като църковно общество.
Ето например вчера,на срещата на архиерейските наместници за Софийска епархия, познайте 5 часа какви въпроси са се диплили в Митрополията между чашките коняк „Плиска“/в сряда през Петрови пости/-:
кой свещеник колко бланки купил,защо толкова малко,как да увеличим пласмента на свещите!
Потресаващо!
Великолепно е есето на Дария – назовала е нещата с техните имена, сложила е пръст в раната…
Дали ще се удави в „локвата на безразличието“? Дай Боже да не се удави. От коментарите личи, че ние, обикновените вярващи, не сме безразлични. Виж, за нашите архипастири – не знам…
Трябва да поискаме най-после от тях открито да се променят. Та Църквата не им е собственост, я!
Благодаря Ви! Улучихте десетката! Явно преосмисляте постоянно ситуацията и тя никак не Ви е безразлична. „корените на тези явление са в душата на църковния народ, „власинките“ на тези корени са нашите отделни и много добре развити егоизми. не вярвам, че е възможно да се промени доминиращият манталитет на йерархията, преди да се промени манталитета ни като църковно общество…“ – това е ключалката и изпълнихте сърцето ми, а предполагам, и на онези читатели, които страдат от този проблем – също. Въпросът е, къде е ключът?!
Бих запитал: Ако в нашата църква нямаше обичай да се палят свещи, тогава как щеше да се издържат свещениците и Църквата като цяло?
В устава на БПЦ в глава “Издръжка на църквата“ чл.211 пише, че приходите на църквата са от приноси, дарения, завещания, наследства; имоти; църк. такси и глоби; свещи; фондове и др.
Да,трябва да се наблюдава пласмента на свещи,но не само него и не на първо място!
Задачата на Църквата е да води хората към Бога,а това не става само чрез вторачване в пласмента на свещи.
Другите приходи къде отиват?!а-а,ама това е мръсна дума и който говори против владиците прави грях,нали така пише в изповедника на дядо Йоаникий?!
Трайте и давайте пари….статията на Дария е много вярна и правилна,поздравявам я още веднъж!
Обърнали сме се с главата надолу.
Кой е Църквата? Свещениците, клира и сградния фонд ли? Ха, който си мисли това, е много далече от истината. Църквата сме всички ние – миряни и духовенство, тя е от Бога, но с наше участие и за нас, така че, ако не сме си на мястото, ние обезсмисляме съществуването й.
Свещениците работят, но те не „произвеждат“ материални блага, „произвеждат“ духовни. Ние от света сме тези, които ползваме плодовете от техния труд, като от своя страна би трябвало да им даваме от плодовете на нашия труд – материалните блага. Само така може да има обмен и ВЗАИМООБЩУВАНЕ. Това обаче се получава, ако сме за-Едно…
Ама не е така, за съжаление. Дайте да помислим защо свещениците са стигнали до там, че да вършат разни абсурди, за да се издържат.
И едно загрижено чедо как постъпва, когато вижда, че баща му безобразничи? Плюе го в махлата пред хората и къде свари ли?
………………………………………..
200 лв. е една свещ. заплата. Бих искал да знам колко от тях сдвещеникът е длъжен да подари на миряните, та те да са доволни? Или сме свикнали да изискваме от другите да са светци, без ни най – малко да изискваме от себе си? Понятието „обикновени хора“, използвано в този контекст, бих го заменил с „неуспяли хора“. Неуспяли да се издигнат в кариерата! И слава Богу! Накратко – всеки народ заслужава своите водачи! А статията на Дария показва много верни неща, но и липсата на християнска надежда!!! На къде вървим? Възхваляваме собственото си безверие и търсим кого да осъдим заради него!
„Не пей ми се, не смей ми се, от днес вече ще да блея!“
От сърце и душа поздравявам авторката и колежка на това истинно писмо Г-жа/ца Дария Захариева,аз също не отдавна писах по този изключително наболял проблем,писмо до Св.Синод,а също и до Софийска Митрополия,но уви все едно да чакаш от умрял писмо…За съжаление БПЦ не може да разбере,че Църквата сме всички ние миряните,и всеки истински вярващ християнин,може да допринесе за благоукрасяването и боголепието на Храма,а също така и за добрите обноски и отношения м/у миряните,и духовниците!В БПЦ за съжаление се говори само на приказки,както за съжаление се получава и в държавата ни…но в Св.Писание е казано,ясно,точно и категорично:“Вяра без дела е мъртва…“,също така няма разпределение на кадрите,които завършват Семинарийте или Бог.Факултети,поради оялите се свещеници и владици младите бъдещи духовници остават на улицата,уви това е суровата действителност!Скоро бях на поклонение в Св.Гора-Атон.Най-важното,което научих от там е да имаш смирение и после послушание.Както Сам Господ Иисус Христос ни завещава в Св.Писание:“Със Смирение се спасявайте…“Единствено там са запазени в днешно време смирението и любовта м/у братята,които за съжаление в нашите Църкви и Манастири липсват.А също и още нещо много важно да има всеки ден Богослужение,което за съжаление липсва в повечето градски(а да не говорим за селски) Църкви,та дори и Манастири!Защото чрез Богослужението(независимо какво е то)получаваме Божието Благословение и Благодат,и след това денят,някакси върви по леко…!