Лекция за византийското пеене с псалта Никола Антонов в Хамбург



От броени дни се намираме в периода след Петдесетница, носейки благодатта на този голям празник. Несъмнено подготовката за един празник е и част от самото му тържествено отбелязване.

В българската община в Хамбург освен с вечерно богослужение, енориашите посрещнаха големия празник, бележещ рождения ден на Църквата, с лекция на тема „Осмогласната палитра. Аскеза и музика в православното пеене“, изнесена от псалта Никола Антонов, който преди това бе съпровождал заедно с църковния хор вечернята. Посещението на псалта в ханзейския град се състоя с благословението на Негово Високопреосвещенство Западно- и средноевропейския митрополит Антоний и по сърдечната покана на енорийските свещеници Кръстин Апостолов и Яков Щурм. Освен сънародниците ни бяха привлечени и мнозина немскоговорящи гости, някои от които се занимават с византийско пеене.

В началото на срещата новоръкоположеният свещеник към хамбургската община Яков Щурм изрази своята искрена благодарност към Никола Антонов за готовността му да сподели с широката аудитория своите задълбочени познания за „изкуството, което докосва директно душата и е посредник на мир и страх Божи“, както и за усилията, които българският псалт полага за енорийския хор в Хамбург посредством дигиталните технологии.

Никола Антонов, който всъщност е ИТ специалист по професия и през астрономията достига до православието, а оттам и до византийското пеене, още в началото на своята лекция подчерта голямото значение на пеенето за православната църква, което заема почти 100% от православното богослужение:

„Пеели са апостолите, пеел и самият Господ Иисус Христос, като песнопенията са се обогатявали през вековете. За самия св. Порфирий византийското пеене освещава човека безкръвно“.

Псалтът запозна аудиторията с отличителните черти на византийската музика, като изтъкна, че една от първите предпоставки човек да се занимава с нея, е да се научи да преодолява егото си. В теоретичното си, но и същевременно увлекателно изложение, Никола Антонов направи редица паралели със западната музика, която неминуемо е по-близка до съвременния човек. Основното в източната музика например е, че тя е вокална, т.е., единственият инструмент, с който си служи, е именно създаденият от Бога човешки глас. Като друга много съществена разлика псалтът изтъкна това, че в западната тонална система всеки тон се характеризира с определена височина и честота. Разбирани по този начин, музикалните тонове обаче не носят за византийския псалт никаква информация, защото в чисто вокалната музика всеки тон се разглежда в контекста на заобикалящите го тонове и в цялостния строеж на звукореда. Поради тази причина тоновете във византийската музика имат многосрични имена и се изпяват с характерна за функцията им мелодия.

Какво представлява исонът в едногласната музика, защо е важен и защо се среща на балканските територии, какво представляват фонѝ и как е изградена мелодическата система на богослужебната музика на Източнохристиянската църква – на тези и още много въпроси даде отговор Никола Антонов. Освен че обясни и демонстрира специфичната музикална терминология, псалтът направи една въображаема историческа разходка с присъстващите, връщайки ги при люлката на богословието в лицето на светите отци Йоан Кукузел, Св. Йоан Дамаскин, св. Йоан Златоуст и т.н., за да ги отведе след това и в епохата на Балканското възраждане и в частност на българските възрожденци, а не на последно място и към реформата на тримата учители Хрисант Мадитски, Хурмузий Хартофилакс и Григорий Протопсалт, на които дължим улеснената невмена нотация и замяната на четирите главни звука от старата традиция с едносричкови наименования по подобие на западната музика (ни, па, ву, га, ди, ке, зо, ни).

„Църковната музика е наука за ритмите и мелосите, отнасящи се до божествените химни“.

Това е средновековната дефиниция за псалтикийното пеене. Въпреки, че е едногласна, за средновековня човек тя е наука и всъщност е много сложна, подчерта Никола Антонов.

Псалтът завърши лекцията си с изпълнение на възкресна стихира и демонстрация как специфичните модулации между гласовете на осмогласието служат на богословската задача да изразят по-ясно текста на песнопението. В стихирата се пее за момента, когато Мария Магдалина отива на гроба на Господ Иисус Христос и като го намира празен, започва да плаче. Никола Антонов обърна внимание на това, че въпреки погребалния характер на текста, мелодията предугажда Възкресението и ни радва.

„Радостните и тъжните чувства са неразделни в църквата, която по този начин не ни оставя да изпадаме в емоционални крайности и така ни възпитава чрез музиката“, подчерта Антонов.

Разговорите с Никола Антонов продължиха и на следващия ден в непринудена атмосфера след Светата литургия, като освен да даде още много отговори, свързани с изкуството на псалтиката, запали и желанието у мнозина да направят първи стъпки във византийското пеене.

 

Снимки: Милена Апостолова

 

 

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...