Подражание на безгрешието и любовта на Христос



Проф. Георгиос Мандзаридис

Безгрешието е природно свойство на въплътилия се Бог Слово. На това свойство са призвани да подражават и да го пазят по причастност и благодат християните в земния си живот. Апостол Павел свързва, както е известно, християнското кръщение с премахване на „греховното тяло“1. Как обаче е мислимо човек след кръщението си да робува на греха? „Ние, които сме умрели за греха, как ще живеем още в него?“2 Коментирайки тази истина, св. Григорий Палама отбелязва, че онези, които са получили божествено кръщение, са длъжни да живеят безгрешно и в добродетел за Бога. Както мъртвият Христос възкръснал и не бива под властта на смъртта, така и верният след кръщението е освободен от греха и затова е длъжен „да се старае да не се поддава вече на грях“3. Всеки християнин, за да се докаже като достоен за кръщението и да получи даровете на предоставената му от Бога благодат, е длъжен да живее далеч от всеки грях: „всеки кръстен, ако иска да постигне желаното вечно блаженство и спасение, нека живее извън греха“4.

Грехът води до прекратяване на общението с Бога и покорство на дявола. Обратно на това, общението с Христос предполага безгрешие. Освен това ние християните съгрешаваме и „ако кажем, че нямаме грях, себе си мамим“5. Този феномен предизвиква напрежение в живота на вярващите. Това е видно още в недрата на древната Църква и представлява основен проблем в Първото послание на св. евангелист Йоан Богослов6. Отговорът на Йоан на този проблем задава рамката на отговора на св. Григорий Палама. Човекът, въпреки обновлението си в Христос и след откъсването си от Бога продължава да живее в този свят, т.е. да се намира под властта на тлението и смъртта, и също – търпи нападенията на лукавия. „Въпреки че Господ ни възроди чрез божественото кръщение и чрез благодатта на Светия Дух, като ни запечата с изкуплението, все пак остави ни смъртно и страстно тяло. Така той извади началника на злото от съкровищницата на душата ни, но го остави да ни предизвиква отвън; обновеният човек… живее в добродетел и покаяние… и така се подготвя за приемане на нетлението“7. Така съществуването на греха и предизвикателствата на лукавия са допущения от страна на Бога заради усъвършенстването на вярващия.

Настоящият ни живот е етап на борбата против греха. Начело на тази борба се намира самият Иисус Христос. Както Той е живял без грях, така и верните са длъжни да живеят по подражание Нему8. Климент Александрийски отбелязва, че следването на Христос е основата за постигане на Неговото съвършенство и безгрешие9. Безгрешието обаче не се мисли единствено като ограничено състояние на въздържане от греха, а се свързва непосредствено и с упражняване на добродетелите – par excellence добродетелите на любовта. Отдалеченият от Бога живот, дори и в най-добрите си форми, не е добродетелен. Животът в Христа, дори и в по-ограничени рамки, няма как да не е добродетелен. Човек, който се намира далеч от Бога, е способен единствено на греховни действия. „При положение че Бог не действа в нас, грехът е всичко, което се случва с нас“10. Обратното, онзи, който вярва в Бога и дори да не може да отговори напълно на волята Му, смирява себе си и се подсилва с Неговата милост11. Напредъкът на човека предполага човешка синергия с Бога, но по същността си това е Божие дело. „Не от себе си получава някой степените на съвършенство в добродетелта, ако не бъде от Бога решено“12. Добродетелният човек чрез собствения си принос към своето съществувание става приемлив за Бога и отразява Неговия блясък.

Св. Григорий Палама сравнява такъв човек с прозрачен въздух. Както осветеният прозрачен въздух възвежда към дарителя на светлината, т.е. към слънцето, така и добродетелният човек възвежда останалите човеци, които го наблюдават, към слънцето на праведността – Христос13. Това представлява превъзходния характер на добродетелта и свидетелства за превъзходството ѝ пред греха. Грехът е по-късно изобретение на лукавия, а също и на лошия избор на човека. Обратното, добродетелта е безначална, извира извечно от Бога и се дава по благодат от Бога в душите на хората14. Това, разбира се, не умалява нито отговорността на човека, нито важността на неговото съдействие (συνεργία). Напротив, точно заради предоставената му от Бога чест той е длъжен да пази чрез добродетелен живот своето подобие на Христос и да е готов за смърт заради добродетелта15. Любовта е пълнотата и короната на всички добродетели16. Следвайки евангелиста Йоан Богослов, св. Григорий Палама отъждествява любовта с Бога. Бог е любов и пребиваващият в любов, пребивава в Бога17. Отсъст#вието на любов свидетелства за отсъствие на Бога. Без Него е невъзможно съществуването на добродетелта. Във всяко действие на Бога, т.е. на Христос, на което чо#век е призван да подражава, стои любовта. Следователно и всяко „богоподражание“ представлява в крайна сметка подражание на божествената любов. Както Божията любов и любовта на въплътилия се Божи Син се дават безкористно и без разлика на всички човеци, така и всеки човек е длъжен да обича Бога, както и всеки друг човек безкористно и без разлика.

Разбира се, подражаването на Божията любов предполага дълга аскеза от страна на човека, но остава винаги относителна. Иначе, както вече се каза, не е възможно да говорим за пълно човешко уподобяване на Бога по добродетел. Преди да достигне до състояние на любов като у Бога, човекът преминава през други по-ниски стадии на развитие. Това са степента на страха и степента на користно търсене на взаимност. Поради това отците на Църквата правят разлика между различни групи вярващи: на робите, на наемниците и на синовете. Робите се покоряват на Бога поради страх от надвисналите наказания; наемниците се стараят да получат обявеното възнаграждение; синовете имат за единствен стимул за своето послушание на Бога любовта към Него18. Съобразяването с Божията воля от страх пред евентуални беди не се отхвърля като безстойностна от библейското и светоотеческо учение, но и не се разглежда като особено християнско достижение. Намирайки се в този стадий, верният се оприличава на роб, защото за него остава непознат най-дълбокият смисъл на осиновлението в Христа и усещането за ново състояние в Христа всъщност е подкопано. Този вярващ, като не съзнава напълно богатството на Божия дар, се покорява на Неговата воля, за да не бъде наказан накрая като недостатъчно верен.

На по-високо стъпало се намира упражняващият добродетел, но с цел да се наслади на обещаните и предизвестени от Бога блага. Но и той не е в положение на съвършенство, поради това и не се нарича син Божи, а наемник. Св. Григорий Палама разглежда тези два начина на уподобяване на човека на Бога като подходящи за живеещите в света християни. Иначе „за онези, които са се оттеглили от света“ подобава по-висш начин на живот19. Монахът, според учението на Палама, представлява образ на съвършения християнин, който се отдава на най-дълбоко изживяване и разбиране на предоставения на човека дар в Христа. Онези, които схващат чрез общението в тайнствата и живота в Христа предоставената от Божията благодат победа над дявола и смъртта, биват водени към истинската свобода и се въздигат към категорията на синове Божии.

За св. Григорий Палама нравствеността не е средство за помирение с Бога, а е последица, произлизаща от живеенето на Неговите дарове. Нравствеността в тази особена форма съвпада с „духовността“. Любовта към Бога и ближния по този начин представлява осъществена причастност в Божията любов по подражание. Разделението и омразата представляват болест, която има за причина греха20. Християнинът обича възлюбилия го Бог и смята за братя всички хора, особено християните, с които заедно се вгражда в едно Христово тяло – Църквата. Отговаряйки на Божията любов и дълготърпение, той също така понася и извинява онези, които са го нападнали в нещо; не се колебае да поднесе „по подражание на Владиката“ дори и своя живот за ближния21. Верният, като напредва към живот в Христа, удостоверява и съзнава, че „краят“, към който се стреми, е действителност, предоставена от самото начало от Бога и живяна в тайнствата. Това е всъщност победа над дявола, тлението и смъртта. Така и елементът на користност намалява, докато изчезне. Разбира се, истина е, че необходимостта от узряване и страхът от отпадане предизвиква през целия земен живот безпокойство, което, естествено, е свързано с известна корист. Въпреки това подражанието на безкористната Божия любов, която бе явена на света чрез Божия Син и се живее в Светия Дух, в Църквата, трябва да се разглежда като основен белег за живота на истинния християнин.

Откъс от Паламика на Георгиос Мандзаридис, „Омофор“ 2016, превод: Светослав Риболов

Бележки

1Рим. 6:6.

2Рим. 6:2. Срв. A. Deissmann, Paulus, Tübingen 2 1925, 40.

3Омилия 59, 3, Οἰκονόμου, 239.

4Омилия 57, 9, Οἰκονόμου, 222.

51Йоан 1:8.

6Вж. Σ. Ἀγουρίδου, Ἁμαρτία καὶ ἀναμαρτησία κατὰ τὴν Α΄Ἐπιστολὴν τοῦ ἁγ. Ἰωάννου (ἀνάτυπον ἐκ τοῦ τιμητικοῦ τόμου Ἁμίλκα Ἀλιβιζάτου), Ἀθῆναι 1958, 3 сл.

7Омилия 16, PG 151, 213B.

8Омилия 57, 9, Οἰκονόμου, 223: „Но ако и за нас Господ живя живот на земята, оставяйки ни образец (но живя без грях), така и нас ни призова да живеем без грях и по подражание на Него“.

9Кой богат ще се спаси 3, 174.

10Омилия 33, PG 151, 416D-417A.

11Омилия 11, PG 151, 140CD.

12Омилия 3, PG 151, 44A.

13Омилия 10, PG 121C: „И също както не се радваме на въздух, който не пропуска слънчевата светлина, така и пропускащият блясъка на слънчевата светлина, па макар и светъл въздух, е достоен за възхвала. А колко повече ще възхвалим самото слънце? По същия начин по човешките дела на добродетелта се явава блясък от слънцето на праведността. Причината е, че този, който ги върши, възвежда гледащия към славата на небесния Отец и на слънцето на праведността – Христос“.

14За божествените енергии 41 – Γρηγορίου τοῦ Παλαμᾶ, Συγγράμματα, τόμος Β΄, 86-87.

15Омилия 11 и 27, PG 151, 136D и 344CD.

16В защита на свещеноисихастващите 2, 3, 74, 607: „Това значи, че любовта е пълнота на добродетелите и че тя, предоставена на човека по образ, запазва пълна прилика с Бога“.

171 Йоан 4:8; В защита на свещеноисихастващите 2, 3, 77, 610.

18Св. Василий Велики, Пространни правила, предговор. 3, PG 31, 896B: „Всичко на всичко виждам тези три различия в разположението спрямо необходимото послушание. Едни се боим от наказания и така отбягваме злото – тогава се намираме в робско положение. Други пък се стараят, за да спечелят от изпълнението на заповедите и затова ги оприличаваме на наемници. Трети като се радват на доброто и на Онзи, Който ни е дал закона на любовта, сме се удостоили да робуваме на славния и благ Бог, и по този начин сме в положение на синове“. Срв. също така: св. Григорий Богослов, Омилия 40 за кръщението 13, PG 36, 373CD; Св. Максим Изповедник, Мистагогия 24, PG 91, 709D. Различието между синовете и наемниците се среща и у св. Григорий Палама (Омилия 4, PG 151, 56D-57A), но въз основа на друг критерий. Той нарича „синове“ онези, които пазят чистотата на светото кръщение чрез безупречен живот; „наемници“ нарича онези, които се обръщат и „чрез разнообразни тежки трудове смирено очакват благодатна разплата“.

19В защита на свещеноисихастващите 2, 2, 20, 527-528.

20Омилия 1, PG 151, 13C: „Общият грях, като изгони любовта, ни настрои отрицателно помежду ни. Та откъде другаде ви дойде да скъсате помежду си и с Бога взаимната връзка – любовта – освен от грехолюбиво мнение?“

21Омилия 42, PG 151, 533C.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...