Две прес-съобщения на Вселенската патриаршия
"Светия и Свещен Синод на редовните си заседания между 23 и 25 юни т.г. разгледа отправената молба на Негово Блаженство Алексий, Патриарх Московски да изпрати в Украйна Патриаршеско представителство за участие в тържествата по случай 1020-годишния юбилей от християнизирането на Киевска Рус, както и молбата на Негово Превъзходителство Президента на Украйна г-н Виктор Юшченко към Негово Божествено Всесветейшество Вселенския патриарх г-н г-н Вартоломей да оглави гореспоменатите тържества. Оценявайки по достойнство тези покани от Църквата и Държавата, и от народа на Украйна, и като почит към техните чувства, Светият и Свещен Синод като Майка Църква, която е упътила украинския народ в тайнството на светото кръщение, отговори на отправените покани с изпращането на Патриаршеско представителство възглавявано лично от Негово Божествено Всесветейшество."
Второто съобщение с дата 5 юли 2008 г. опровергава появили се напоследък твърдения, че патриархът се е изказвал благосклонно за възможността за евхаристийно единение с гръко-католиците (униати). В него се казва:
"Във връзка с напоследък публикуваното, че Негово Божествено Всесветейшество Вселенския патриарх г-н г-н Вартоломей счита за възможно „двойното единство“ на така наричаните Гръко-Католици (униати), тоест пълното им общение както с Рим, така и с Константинопол, Вселенската патриаршия опровергава тези твърдения като неточни. Те никога не са били никога изказвани. Повтаряме своята позиция, че пълното единство във вярата е предпоставка за общение в тайнствата." | www.patriarchate.org
Превод: Владимир Петров
Титли като „Негово Божествено Всесветейшество“ не заслужават коментар. Но твърдението, че Константинопол бил покръстил украинския народ е абсурдно, тъй като през 988 г. в Херсон се кръщава руският княз Владимир. Украинската нация се появява на историческата сцена чак през ХV-ХVІ в.
Не ги оставя на мира рогатия, само се чудят как да се заядат едни с други. Почти съм сигурен, че на руския патриарх два дни преди срещата ще му стане я лошо, я много заето и няма да се срещне с Вартолозмея. Те не могат да се гледат от гордост, а седнали да празнуват заедно, да бяха български синод да ги разбереш, а то на човек му се иска да са други.
Слушай момченце, тази титла „Негово Божествено Всесветейшество“ Вселенските Патриарси я носят от VІ век. Не мислиш ли, че 1500-годишна традиция е твърде голяма лъжица за твоята уста?
Истината е, че през VІ в. патриарх Йоан Постник за първи път се подписва „вселенски“ (ойкуменикос), което естествено предизвиква гневната реакция на папата. Това е претенциозна и погрешна титла, защото за византийците тяхната империя е Вселената. След 1453 г. титлата изгубва всякакъв смисъл.
„Така през последните години привнесеният отвън в Православната Църква опасен сблъсък между каноничния критерий на строгото териториално очертаване на църковните юрисдикции и секуларизираната идеология на етноцентричната църква нарани сериозно хармоничността и каноничното църковно действие на междуправославните връзки…“ (Вселенски патриарх Вартоломей І, писмо прот. № 384/2004 г.). Драги ми Рицарю, както искрено се надявам, от горния цитат би трябвало да си разбрал, че държавните граници могат да си се променят колкото си искат, но църковните не, защото те са установени и се крепят на правилното прилагане на Свещените канони. Това че Империята може и да не съществува, нима означава, че и Църквата трябва да изчезне заедно с нея? Така че смисълът на титула „Негово Божествено Всесветейшество Архиепископ на Константинопол – Нови Рим и Вселенски патриарх“ остава, и ще остане и занапред, защото е в Църквата Христова, а не в която и да било държава. Вземи най-накрая да се отвориш старите учебници и си преговори материала. Православната Христова Църква е съществувала преди всички държави и ще съществува и след всички тях – поне така ни учи Догматиката. Нали, погубителю на ветрени мелници? Откровенията ти за „претенциозна и погрешна титла“ просто няма да ги коментирам, по отношение на тях си препрочети отново горното.