За изграждането на паметник-параклис на св. Иван Рилски в София


Св. Иван Рилски в продължение на повече от едно хилядолетие е почитан като небесен покровител на българския народ и държава. В народната памет и многовековна традиция Рилския чудотворец е образец за себеотдаване, безсребърничество, за любов към ближния и Отечеството. В своя “Завет” св. Иван ни е оставил послания, които са красноречиви за неговата мъдрост и човеколюбие:

“Най-много се пазете от сребролюбивата змия, защото сребролюбието е корен на всички злини…”; “Избирайте си наставници и си поставяйте началници, които Бог ви покаже, сиреч мъже, засвидетелствани от всички в духовните деяния и превъзхождащи всички по разум и духовно разсъждение…” В своето писмо до цар Петър светецът казва: “И макар да е писано: “Държаватта на царя е богатството”, но то е да го употребява за оръжие и войнство,не за своите сладости – а най-вече за сакатите и бедните, за голите и бездомните (…) Не се уповавай на неправдата, не желай грабителство! Бъди кротък, тих и достъпен, имайки отворени очите си за всички…”

Култът към обичания български светец е отразен в многобройни паметници – стенописи, икони, литературни творби. Сред тях са т.нар. Безименно (Народно) житие, житията, написани от Георги Скилица, св. Патриарх Евтимий Търновски, “Рилската повест” на Владислав Граматик, житието с похвала от Димитър Кантакузин (ХV в.) и др. Известни са и гръцки жития на св. Иван Рилски, отразяващи проникването на неговия култ в целия православен свят.

Св. Иван Рилски и днес е дълбоко почитан от българския народ. Името му носят десетки православни храмове, улици, училища, болници. Заедно с други духовни водачи и велики личности от българската история (Св.св. Кирил и Методий, св. Климент Охридски, св. Паисий Хилендарски, Васил Левски, Христо Ботев, Иван Вазов) неговото име олицетворява духовната връзка на българите по света с родината България. Рилският светец е патрон на храмове, параклиси, църковни общини и български дружества във Виена (Австрия), Лондон (Великобритания), Лисабон (Португалия), Печ (Унгария), Сидни (Австралия), Чикаго (САЩ), Ниагара Фолз (Канада) и др. Църквата почита паметта на великия отец на 18 август (денят на неговото успение), както и на 19 октомври (датата на пренасянето на светите мощи от Средец в Търново). За основа на празнувания днес Ден на народните будители (1 ноември по нов стил) служи есенният празник на св. Иван Рилски.

Защо е необходимо да бъде изграден паметник – параклис на св. Иван Рилски в София?

Прочутият светител е роден около 876 г. в. Скрино, Дупнишко (Кюстендилска обл.). Св. Патриарх Евтимий пояснява за своите читатели, че родното място на светеца е в “...пределите на прочутия град Средец”. След приемането на монашеството в манастира “Св. Димитър” при Бобошево отшелникът търси място за уединение при Земен, по-късно в планината Витоша, като най-накрая се установява във “Великата Рилска пустиня”. Всички тези места и тогава, и днес са в пределите на Софийската епархия. Св. Иван и неговите последователи изграждат Рилския манастир “Св. Богородица”. Макар и “извън света”, светецът поддържа връзки с църковния клир, на първо място с епископията в средновековния Средец. Именно от Средец тогавашният български цар Петър (927-969) потегля към Рила, за да търси съветите на прочутия отшелник. “Като посял добре (…), извършил големи и преславни чудеса, и като достигнал до дълбока старост” св. Иван се оттегля в пълно уединение. Като прекарва пет години в близката пещера, на 18 август 946 г. умира.

Св. Иван Рилски е канонизиран от българската църква скоро след смъртта си, а мощите му около 989 – 992 г. са пренесени в Средец. Това става по повеля на цар Самуил и патриарх Герман-Гаврил, резидиращ именно в Средец. След превземането на Велики Преслав и източните български земи от Византия (971 г.) градът за около две десетилетия е средище на българските патриарси. В духа на епохата Самуил съзнава необходимостта от «небесни покровители» и се старае да “укрепи” главните български градове със сакрални реликви. Мощите на св. Ахил от Лариса са положени в базиликата в Преспа (на о-в “Св. Ахил” в Малкото Преспанско езеро, днес в Гърция), а на св. Трифон – от Котор в Охрид.

Пренасянето на мощите на Рилския отец е важен акт за укрепването на българската държавност в края на Х и началото на ХІ в. Средецката служба на св. Иван Рилски е най-ранният паметник в прослава на “всесветото светило на света” и “Средечка слава”… Отначало светите мощи са в “епископската църква” – в онази епоха вероятно базиликата “Св. София”, най-големият и представителен храм в града, дал през ХІІІ-ХІV в. днешното му име. Във връзка с византийско-българския двубой мощите на св. Иван скоро са преместени от “Св. София” (тя остава извън крепостните стени на Средец) в дървената църква “Св. Апостол и евангелист Лука”. Този храм се е намирал в района на днешната ул. “Позитано”, т.е. зад градските стени.

В края на ХІ в. мощите на Рилския отец са положени в новоизградена църква на негово име, около която се създава манастир. В него започват да се стичат много поклонници. Тогавашният епископ на Триадица (византийското име на Средец/София) иска да заграби приходите на манастира. На тези намерения се противопоставя неизвестният по име игумен. Упоритият българин отнася случая до самия император Алексий І Комнин (1081-1118), който заедно с подкрепата си дава дарствена грамота в полза на манастира. Със случая се заема известният охридски архиепископ Теофилакт, тъй като през ХІ-ХІІ в. Средецката епархия е в диоцеза на Охридската архиепископия “… на цяла България”.

В средата на ХІІ в. при един обичаен за Средните векове градски пожар църквата понася щети, но светите мощи са спасени. Тогава "известният Грудас, който е от Пеонските планини", дарява средства за ремонт на храма. Този болярин, по произход от днешна Македония или Черна гора, по онова време живее в Средец. При един своите походи срещу Унгария пред светата ракла се покланя византийският император Мануил І Комнин (1143-1180). Приблизително по същото време пред нетленните мощи е доведен болният византийски управител на Средец Георги Скилица. Знатният цариградски велможа изненадващо оздравява, което го подтиква да напише гръцко житие на великия българин. То е запазено само в старобългарски превод и е най-ранното от известните днес жития на светеца.

В Средец мощите на св. Иван Рилски остават до 1183 г., когато овладелите временно града унгарци ги отнасят в Естергом (дн. Гран). Скептично настроеният към българския светец унгарски архиепископ става причина за поредното чудо, свързано със светите мощи. Ако през ХІІ в. католическият духовник се е усъмнил в православния отец, в началото на ХХІ в. папа Йоан Павел ІІ го величае като „пример за подражание вече повече от 1000 години за всички монаси в Европа и целия свят.”

През 1186 г. унгарците връщат светите мощи в Средец. През 1195 г. градът е освободен от войските на цар Асен І (1186-1196). Мощите на рилския чудотворец са пренесени в столицата Търново. Шествието се превръща в тържествен акт на възобновената българска държавност – в него участват тогавашния архиепископ Василий, Светия синод, много монаси и вярващи, както и елитен военен отряд. Мощите на св. Иван са положени в новоизградената църква на негово име на хълма Трапезица. В Търново мощите на св. Иван Рилски пребивават почти три столетия. Благодарение на търновските книжовници славата на българския светец отеква в православния свят. Създаденият в Рила и Средец/София, обогатен от Търновската патриаршия култ към св. Иван прониква в Сърбия, Русия, Влашко, Молдова, на Света гора Атонска. След завладяването на Търново от османските турци (17 юли 1393 г.), вероятно през двадесетте години на ХV в. мощите на светеца са преместени от Трапезица в малък храм в близост до тогавашната митрополия – църквата “Св. Апостоли Петър и Павел”. През 1469 г. рилските монаси получават султанско разрешение да ги върнат в Рилската обител. В София, последната голяма “спирка” преди Рилската обител, мощите са обект на всенародна почит в продължение на шест дни. Както разказва Владислав Граматик, “…една богата жена, ктиторица…” купува скъпа ракла от негниещо дърво, а мъжът й Георги – “скъп покров” – вероятно същите, които и до днес съхраняват мощите на светеца в Рилския манастир. С София през 1469 г. светите мощи са изложени в тогавашната митрополитска църква – древната ротонда “Св. Георги”, която днес е в двора на хотел “Шератън” и Президентството.

* * *
Връзката на св. Иван Рилски и неговия култ с града Средец/София е основополагаща. Самият светец подчертава, че е от Средечката епархия и вероятно през целия си живот е свързан с местната църковна катедра. От края на Х до края на ХІІ в., в продължение на повече от двеста години нетленните мощи на светеца се пазят в Средец. Неслучайно в средновековни текстове той е наричан “средечко светило” и “Средечка слава”… Това се е помнело и през “търновския период” от развитието на култа – цар Иван Шишман издава своята прочута Рилска грамота (1378 г.) именно в София.

Парадоксално е, че в продължение на последните близо 130 години, през които София е столица на България, в града няма достоен знак в памет на нашия национален светец. От местата, свързани с култа, без съмненение най-важна и сакрална е територията на съществувалият някога средновековен манастир “Св. Иван Рилски”. В него светите мощи престояват близо два века, посещавани са от хиляди поклонници от цяла България и околни страни, вкл. от двама византийски императори и един унгарски крал.

Манастирът се е намирал в чертите на средновековния град, до северозападния ъгъл на крепостната стена и намиращата се там градска порта. Близо са обилните лековити минерални извори, където по-късно е построената голяма баня, т.е. в района на днешния бул. “Мария-Луиза” и ул. “Пиротска”. Вероятно самото изграждане на манастира е във връзка с лековитите извори и сакралността им от древни времена.

След гибелта на средновековна България манастирът постепенно запада и в крайна сметка е унищожен. Предвид обичайната практика през онази епоха, най-вероятно върху част от територията на манастира през 1566-1567 г. е изградена джамията “Баня Баши”, днес паметник на архитектурата. През 1578 г. преминалия през нашите земи Стефан Герлах съобщава за църква “Св. Йоан”. Това показва, че манастирската църква е продължила да съществува редом с новоизградената джамия поне още няколко десетилетия. Според стари софийски предания, за които съобщават акад. Йордан Иванов, акад. Иван Дуйчев и др. автори “…този храм стоял край баните и по-късно бил разрушен от турците, които са направили на неговото място голямата баня...”

В тази част на София не са извършвани системни археологически проучвания, поради което точното място на църквата “Св. Иван Рилски” и манастирските сгради остава неясно. Предвид сложната и динамична история на градското строителство в този район средновековните пластове са силно заличени, ако не и напълно унищожени.

Днес в столицата практически отсъства дори и най-скромен знак, който да напомня на съвремениците и бъдещите поколения българи за средновековния манастир, посветен на св. Иван Рилски. Безразличието към съдбата на толкова важно културно и духовно средище, към паметта за миналото на града не би трябвало да продължава повече.

Предвид значимостта на поставения въпрос за съвременна културна среда на София, а и в национален план, най-подходящо би било в района на някогашната манастирска обител да бъде изграден паметник-параклис “Св. Иван Рилски”. Той трябва да бъде убедително свързан със съвременната градска среда, преди всичко с бул. “Мария-Луиза”, като същевременно е ориентиран към ул. “Пиротска” и сградата на Банята, днес Музей за историята на София. Като най-подходящ се очертава терен, разположен източно от булеварда: между сградата на ЦУМ с паркинга пред нея, джамията “Баня Баши” и подлеза към Централни хали.

Пламен Павлов е историк, поет и телевизионен водещ, преподавател по история на Византия и балканските държави през периода 4-15 век във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“, доцент, доктор по история, автор или съавтор на около 150 студии, книги, учебници, енциклопедии, публицистика, поетични сборници. Автор и водещ на предаването за история и култура Час по България на Национална телевизия Скат.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

Подкрепете сайта

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...