Дискусионен клуб „Къща за птици“ представя: Изкуственият интелект – между утопията и антиутопията



Необятната тема за изкуствения интелект е в акцента на поредното издание на дискусионен клуб „Къща за птици“ – проект, който представя експертни мнения по належащи проблеми през призмата на научни, богословски, етични и духовни измерения.
Безпрецедентното развитие на новите технологии ни поставя в невъзможност да реагираме своевременно – преди да си отговорим на множеството въпроси, които съпътстват реалността ни, ние вече сме в нова реалност. А в нея все по-често около темата за изкуствения интелект звучат думи като опасност, отговорност, етичност.
Какви са положителните ефекти от технологиите, кои са реалните опасности и екзистенциални рискове, има ли подмяна на истината, необходим ли е контрол и регулация – тези въпроси дискутираха участниците Станислав Кирилов, доц. д-р Свилен Тутеков и Пламен Сивов, под модераторството на Габриела Николова.

Доц. д-р Свилен Тутеков е завършил богословие и философия във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, в момента е преподавател по Християнска антропология и етика в Православния богословски факултет на ВТУ. През 2003 г. защитава докторска дисертация, посветена на аскетическата антропология на св. Йоан Лествичник. През 2005 и 2007 г. специализира в Богословския факултет на Белградския университет. Автор е на монографията „Литургични измерения на нравствеността“, на студии и статии в областта на християнската антропология и етика, част от които са събрани в сборника „Личност, общност, другост“.
Пламен Сивов е завършил езикова гимназия, а след това право в Софийския университет. Специализирал е в САЩ. Публицист, преводач, редактор на списание „Мирна“ (1996–2008), главен редактор на списание „Свет“ (2009–2011), редактор и автор в портала Православие.БГ, директор на Фондация „Покров Богородичен“ от създаването ѝ през 1994 г.

Станислав Кирилов има магистърски степени по компютърни техники и технологии, както и по бизнес администрация и мениджмънт, преподавател е в Asia-Pacific International University.

 

Станислав Кирилов запозна аудиторията с основните дефиниции и приложения на изкуствения интелект, който, по думите му, вече е навсякъде около нас:

„Той е инструмент, който предефинира начина, по който живеем и работим, но той може да се справя със спешни и неотложни глобални предизвикателства. Приложенията му са практически навсякъде – бизнес, финанси, медицина, екология, автоиндустрия“.

Станислав Кирилов подчерта и редица заплахи. Застрашаването на работните места е сред основните опасения при въвеждането на изкуствения интелект – не само в технологичната сфера, но и в сферата на изкуството. Надеждността и достоверността на информацията, получена чрез изкуствен интелект е друга съществена опасност, която може да доведе до още по-голяма дезинформация.
Той даде за пример използването на изкуствения интелект в съдебната система при решаване на дела, което вече се наблюдава Китай. А вече и в някои църкви – дори при служби и изповеди.
Най-големият проблем, според него е, че самите създатели не знаят в каква посока може да поеме изкуственият интелект и нямат контрол над това.
Пламен Сивов също акцентира върху опасностите от изкуствения интелект в перспективата на разума. Според него се наблюдава обръщане на обществения дискурс от фантастика и изкуство към реална заплаха и обществен дебат. Необходимо е да разберем изкуствения интелект извън абстрактното и фантастичното, за да осъзнаем рисковете и опасността. Особено показателно е, че основните критици на изкуствения интелект са специалистите, които развиват въпросната технология.
Не по-малко са страховете, че основни ценности ще бъдат подменени, ще бъдат обслужвани различни интереси, в зависимост от това къде ще попадне контролът на алгоритмите, подчерта Пламен Сивов:

„Вече говорим и за емоционален изкуствен интелект, който прави психо профили на хората, по време на интервюта и срещи, което е пълна дигитализация на човека, която позволява и пълна манипулация. Това са само част от етичните проблеми, които трябва да се решават в движение“.

Според доц. Свилен Тутеков въпросът къде е изкуственият интелект вече не стои. Ред е на останалите въпроси и дилеми – от една страна утопията е постигната и надмината, а от друга страна – антиутопията като че ли все повече ни заплашва:

„Големият проблем е в какво изкуственият интелект може да симулира и имитира човека. Ако изкуственият интелект притежава способността да разбира синтаксиса, дали той може да разбира семантиката? Богословски погледнато това, което наричаме човешка личност, е нещо неизчерпаемо и непостижимо и то се свързва с ключовата истина на библейската антропология, че човек е създаден по Божий образ и подобие“.

От позицията на вярата трябва да се отнасяме с внимание и молитва към това, което ни се случва, убеден е доц. Тутеков, като според него екзистенциално-духовният въпрос е дали изкуственият интелект ще ни завладее отвън или отвътре. Неговите заключителни думи бяха достоен финал на навременната и полезна дискусия:

„Трябва да имаме увереност в промислителните Божии действия, както дори атеистичният философ Мартин Хайдегер казва: „Само Бог може да ни спаси““.

Вижте всички мнения във видеото.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...