Отзвук по повод становището на Светия Синод за концепцията на предмета „Религия“
Фокус
Според секретаря на Великотърновската митрополия свещеник Михаил Хаджиев: "Образователната ни система няма да пострада от въвеждането на задължителен предмет "Религия" в българското училище". За него това е работеща традиция в България, прекъсната за период от време и вече е забравена. Той посочи, че се правят опити да се налагат нови концепции, които не са традиционни за нашия модел. Свещеник Михаил коментира, че в концепцията на Българската православна църква е посочено как трябва да бъде представен предметът "Вероучение", професионално и с право на избор – за католиците- католическо, за мюсюлманите – ислям и за православните – православно. "Имаше и концепция на проф. Георги Бакалов, която е по-крайна и там се залага от всичко по-малко", допълни той. Според него децата трябва да изучават религия още от ранна възраст, както е било в 40-те години на 20-ти век. Свещеникът посочи, че родителите, които се противопоставят на изучаването на религия в училищата, ще имат вариант да избират някакъв светски предмет, който да изучават децата, например етика. "И през 40-те години е имало малцинствени религиозни групи, но тогава е нямало проблем да се изучава такъв предмет и не се е създавало от това някакво етническо напрежение”, коментира свещеник Михаил. Той припомни, че с помощта на Българската православна църква са спасени евреите и че служителите й в такъв момент винаги са в активна позиция.
Игуменът на Рилския манастир Адрианополски епископ Евлогий смята: "Прекалено много сме закъснели с въвеждането на часове по вероучение в училищата.” Според него задължително трябва да се изучава православно вероучение. "То съдържа всичко необходимо за духовното възпитание на младите хора, гаранция за тяхното бъдеще, защото те са нашето "утре", каза епископ Евлогий. Според него и медиите, и българската интелигенция трябва да подкрепят това решение. По думите му вероучението трябва да се въведе още от първи клас, защото много хора вече нямат представа за вярата си , нямат представа за духовни, морални и нравствени ценности. "Вероучение може да преподава всеки с нужната квалификация и одобрен от Светия синод, независимо дали е свещеник или учител", заяви игуменът на Рилския манастир. "Нашето общество е много различно, много разнообразно. Но ако някой се противопостави да се изучава математика, това не означава, че тя не трябва да се изучава. Това е нещо необходимо за всеки човек" коментира той въпроса дали ще има родители, които ще се противопоставят на изучаването на вероучение в училище. Епископ Евлогий смята, че решението за въвеждане на такива часове трябва да вземе Министерство на образованието, но трябва да го съгласува със Светия синод на църквата.
Директорът на хуманитарна гимназия "Св. Св. Кирил и Методий" в Благоевград г-жа Севдана Марковска пък коментира становището на Българската православна църква, че предметът "Религия" трябва да бъде задължителен в училище така: "Съгласна съм да бъде въведено вероучение в училище, но то да бъде под формата на избираема дисциплина. Българското училище е светско и учениците ни принадлежат на различни религии и етноси. Ние ги възпитаваме в дух на толерантност, затова смятам, че е по-удачно този предмет да бъде свободно избираем". Марковска разясни, че в часовете по философия, които влизат в програмата на ученици от 11 и 12 клас, е включено изучаването на религията. "Българското училище няма подготовка да поеме преподаването и на един такъв предмет, който изисква задълбочена подготовка от гледна точка на кадри", каза Марковска по отношение на това кой ще преподава този предмет при евентуалното му въвеждане. Според нея в момента българските ученици имат нужда преди всичко от "гражданско образование". “Религията възпитава децата на морал и уважение, но въвеждането на такъв предмет в училище трябва да бъде добре премислено”, заключи Марковска.