Изявление на Руската православна църква във връзка с решението по делото „Pussy Riot“
Днес участничките в групата Pussy Riot, извършили през февруари тази година публично кощунство в московския храм “Христос Спасител“ бяха осъдени на 2 години затвор. Руската православна църква коментира решението на съда със специално изявление, което публикуваме по-долу.
Висшият църковен съвет на Руската православна църква смята за необходимо да изясни още веднъж позицията на Църквата спрямо кощунствения акт в храма “Христос Спасител“, в това число и във връзка с решението, взето от съда.
Признавайки, че е необходимо да има реакция от страна на държавата, ние обръщаме внимание на това, че юридическата оценка (на това деяние) е извън компетенцията на церковното свещеноначалие. Само светският съд може да определи степента на виновност и наказанието. Църквата нито притежава възможности за въздействие върху правосъдието, нито се стреми да ги притежава. Ние също така не разглеждаме станалото от политическа или естетическа гледна точка. Пастирски дълг на Църквата е да даде духовна, нравствена оценка на стореното.
Станалото в храма е богохулство и кощунство, съзнателна и нарочна гавра със светинята, проява на груба враждебност към милиони вярващи хора и техните чувства. Ето защо изобщо не можем да се съгласим с опитите да се представи станалото в храма като молитва, извършена в нетрадиционна форма. За съжаление, тези опити дезориентираха много хора, в това число и отделни членове на Църквата, оставяйки ги в неведение за това, какви кощунствени и грозни думи бяха изречени от амвона на храма “Христос Спасител“. Безчинството в храма е продължение на дълбоко аморалните публични акции, които бяха извършени по-рано от същите лица и техните съратници и останаха безнаказани.
Богохулството е тежък грях. Православният християнин не може нито да участва в богохулни действия, нито да ги одобрява, нито да ги подкрепя пряко или косвено.
Има разлика между греховете срещу човека и греховете срещу Бога. Ако християнинът като личност е пострадал, то той трябва да прости човека, който му е сторил зло. Но прощаването на греха срещу Бога е невъзможно без искрено покаяние от страна на онзи, който е съгрешил срещу Бога. В Евангелието четем, че Христос, прощавайки на онези, които са посягали срещу Него като човек, в същото време предупреждава за опасността от греха срещу Светия Дух: «но който похули Духа Светаго, за него прошка не ще има вовеки, а виновен ще е за вечно осъждане» (Марк. 3:29). Богохулството е основен белег на Божия враг, описан в Откровението: «Тогава отвори уста за хула против Бога, за да похули името Му, жилището Му и ония, които живеят на небето» (Откр. 13:6).
Да прощаваме от името на Бога онзи, който не се кае пред Бога за богохулното си деяние, би означавало Църквата да си присвоява власт, която не й е дадена. «ако човек съгреши против човека, ще се помолят Богу за него; но ако човек съгреши против Господа, кой ще бъде ходатай за него?» (1 Цар. 2:25). Неразкаяните грешници се предават на Божия съд: «Отмъщението е Мое. Аз ще отплатя, казва Господ» (Втор. 32:35; Рим. 12:19).
Безчинствата в храмовете, оскверняването на народните светини, проявите на омраза към Църквата са добре познати в нашата история. Подобни действия са били винаги характерен белег на силите, които не донесоха на народите нито мир, нито добро, нито свобода. През ХХ век антирелигиозната омраза — както и етническата такава — отнеха живота на милиони хора. Нашият народ мина през терора на войнстващото безбожие и фашистката агресия. Този трагичен урок формира особена чувствителност към гавренето с религиозните и националните чувства. Ето защо в нашето общество акциите, възбуждащи вражда и омраза на религиозна и национална почва, съдържат винаги заплаха от разрушителни катаклизми.
Опазването на самите основи на обществото е немислимо без уважение към паметта на падналите за отечеството. Кощунствените действия в храма, издигнат в чест на руските воини от войната с Наполеон през 1812 г., са особено предизвикателство в момента, когато ние отбелязваме двестагодишнината от техния подвиг. Никоя държава, която уважава своите граждани, не може да допуска подигравки с чувствата на вярващите, кощунствени актове срещу религиозните светини и гаврене с културни паметници. Създаденият съдебен прецедент трябва да предотврати повторението на подобни действия в бъдеще.
Не оспорвайки правомерността на съдебното решение, ние се обръщаме към държавната власт с молба да прояви в рамките на закона милосърдие към осъдените с надеждата, че те ще се откажат от повторение на кощунствените си действия.
Църквата благодари на всички, които я подкрепиха, осъдиха богохулството, изразиха мирния си протест срещу него. Ние също така смятаме за естествени проявите на състрадание към задържаните – както от страна на църковни чеда, така и от страна на външните хора. Трябва да различаваме греха и грешника, да осъждаме първия и да се надяваме на покаянието на втория. Бог винаги търси спасението на грешниците и ги зове към покаяние. По същия начин и Църквата се стреми към помирение и лекуване на раните, нанесени от проявите на кощунство и вражда.
Обръщайки се хората, чиито религиозни и национални чувства бяха дълбоко накърнени както от самия кощунствен акт, така и от последвалата го пропагандистка кампания, Църквата ги призовава да се въздържат от каквито и да било опити за мъст, от каквито и да било незаконни и насилствени деяния, благославяйки в същото време мирните граждански действия, насочени към защита на православния народ и неговите светини от проявите на враждебност и кощунство.
Умоляваме всички верни чеда на Руската православна църква да запазят мирен дух и молитвеното си предстоене пред Бога.
Превод: Андрей Романов
По повод на „…какви [b]кощунствени и грозни думи[/b] бяха изречени от амвона на храма “Христос Спасител“.“ [b]умолявам г-н Романов[/b] (като запознат и наблюдаващ по случая) или всеки друг, който е добре информиран, да цитира тези „кощунствени и грозни думи“. Благодаря предварително [b]и се извинявам за неосведомеността си.[/b]
Рефабе, не искам да повтарям богохулства, дори и само информативно. Само ще ти кажа, че Божието име беше свързано от тях с изпражнения.
Кощунствено е цялото поведение на тези момичета в храма! Сигурен съм, че ако бяха направили същите действия на Червения площад или някъде другаде нямаше да има нито арести, нито присъди. Ако съдът не беше постановил наказание щяхме да видим вълна от подобни действия и в други храмове, което е недопустимо. Храмът е сакрално пространство, канонична територия на Руската православна църква, където всяка неделя и на всеки празник се извършва св. Евхаристия. Това не е място, където всеки може да изразява политическите си пристрастия по нестандартен начин, независимо дали е прав или не! Ако Христос е наш нравствен образец и пример за подражание, може ли някой да си представи как Спасителя би влязъл в някоя синагога с жълта качулка на главата, скача и крещи: „Господи, избави ни от Пилат Понтийски и Кайафа?“ Мисля, че това не се нуждае повече от коментар.
Това изявление на РПЦ е като за учебник – духовно смислено и удрящо право в целта. Разбира се, че няма да тълкуват юридическата страна на проявата, а духовно-нравствената. Разбира се, че греха трябва да се изобличава, а от грешника да се очаква покаяние.
Да даде Бог и на нашите синодални старци такава мъдрост, за да реагират адекватно на проблемите в България!
Андрей, благодаря че си го превел и предложил на нашето внимание!
„Само ще ти кажа, че Божието име беше свързано от тях с изпражнения.“ – къде го видя това, на клипа не се чува подобно нещо. 😐
До коментар №5 от Гошо:
Смятам, че ще бъде обидно ако пусна линк, но ако имаш такова желание да разбереш, може да потърсиш текста на богохулната „песен“ на трите рускини ида разбереш къде. Съвсем буквално е и няма как да се объркаш.
Именно и заради това недоумявам как може толкова безочливо толкова много хора да се правят, че не ставало дума за обида и богохулство.
Линк няма да пускам, но напишете в Гугъл в кавички „Богородице, Дево, Путина прогони“ и си прочетете това забележително произведение. Важно е за дебата, мисля.
[quote name=“refab“]По повод на „…какви [b]кощунствени и грозни думи[/b] бяха изречени от амвона на храма “Христос Спасител“.“ [b]умолявам г-н Романов[/b] (като запознат и наблюдаващ по случая) или всеки друг, който е добре информиран, да цитира тези „кощунствени и грозни думи“. [/b][/quote]
Защо световните медии които плачат като вдовици за три разбеснели се наркоманки за които няма нищо свято не публикуват това изявление.Или пак сме свидетели на двоен стандарт.Нали са много принципни!Но +Господ и в това изпитание е с нас и ще ни напътства, да отворим сърцата си за да го проумеем!