Отворени врати за афроамериканците, които искат да научат за Православната църква

В края на този месец неколцина православни християни в САЩ ще направят нов опит да променят тъжната истина, изразена в думите на д-р Мартин Лутър Кинг-младши, че 11 ч. сутринта в неделя е “часът на най-голямата [расова] сегрегация на нацията”.
“Мнозина не биха очаквали да срещнат афроамериканци в тези църкви”, казва иподякон Робърт Аарон Мичъл, организатор на програмата за 25 август. “Но ние винаги сме били тук. Православието има голяма история и светии на Църквата в Етиопия, Египет и други райони на Африка.”
По-рано тази година Мичъл и Шарън Гомулка, член на православна енория в гр. Ливония, основаха съвместно Детройтското митрополитско представителство на Братството “Св. Мойсей Черни”. Това е една национална организация, която съдейства за осъзнаване на съществуването на африканските клонове на Православния свят.
Миналата година и двамата участваха в националното събрание на организацията, което се проведе в Детройт.
Св. Мойсей Черни, роден преди около 1700 години в Египет, прекарва ранната част от живота си като един египетски Робин Худ, само че криещ се в пустинята, а не в горите. Той обаче се натъква в крайна сметка на древното християнско монашеско движение, известно като пустинните отци. При тях той приема християнството, изоставя живота си на разбойник и става прочут старец.
“В това ново представителство, което създадохме, ние не насърчаваме разделението на хората по расов признак”, казва Гомулка. “Тъкмо обратното.”
Мичъл добавя: “Не можем да превърнем Православието в един изключително афроцентричен опит. Не това е нашата цел.”
“Това, което се опитваме да покажем, е, че православните църкви обхващат всички племена, народи и езици. Като афроамериканци, ние също имаме своите корени в тази Църква”, казва Гомулка.
Това е и въпросът, който повдига насловът на програмата: “Има ли африкански корени в Древната църква?”
Един от шестимата лектори през този ден ще бъде майка Катрин Уестън, православна монахиня и иконограф от Индианаполис, която рисува икони за църкви из цялата страна. Тя е особено привлечена от историята на св. Мойсей Черни, тъй като в своето служение като психотерапевт тя работи с непълнолетни лица, лишени от свобода.
“Аз се обръщам към св. Мойсей и неговата история, особено когато работя с млади хора с тежки проблеми, като зависимости, тъй като историята на св. Мойсей е изключително вдъхновяваща. Той е успял да остави зад гърба предишния си живот”, казва майка Катрин в телефонен разговор.
Гомулка казва, че обича да вижда разнообразни лица, включително африкански и азиатски светци, показани на иконите през целия православен годишен календар. Тя и Мичъл са приели Православието, след като са били членове на други християнски общности. Тя е била лутеран, а Мичъл – член на Петдесетническото движение.
“Православната църква е едно толкова широко семейство на много различни народи”, казва тя. “Спомням си първия път, когато видях да изнасят иконата на св. Мойсей, и как всички през този ден целуваха иконата му.”
Мичъл кимва и добавя: “Онова, което си осъзнала, е, че всички гледат някого, който е съвсем като теб”.
“Точно така”, казва тя. “Това беше повратен момент в моя живот. Всички в църквата, откъдето и да идваха, гледаха неговото лице, което служеше през този ден като пример за всички нас. Тогава аз наистина почувствах, че всички ние можем да бъдем част от тъканта на вярата.”
Докато православните църкви в Америка утешаваха старите емигранти с носталгични картинки от родината, 4-5 милиона американски негри приеха исляма. Продължавайте да спите!