Ислям и християнство – сблъсъкът на културите?
Св. Иоан Дамаскин, творейки на сигурност в ислямските земи близо до Иерусалим, мобилизирва иконопочитателите. Да, пише той, Старият Завет забранява правенето на всякакво подобие на Бога, но тъй като Бог стана човек в лицето на Христа, човешкият лик доби нова специална святост. Затова сега е разрешено на християните да правят и почитат светите икони.
Както първи при гроба на Христа отиват жените, така и тогава две жени – императриците Ирина и Теодора, които Църквата почита като светици, спират преследването на иконопочитателите.
Тази свобода да се изобразява свещеното е обогатила много нашата духовна и естетическа култура – влезте в Боянската църква, във византийските църкви на Истанбул и Равена, вижте в Москва иконите на Андрей Рубльов.
Но свободата да се изписват добри икони дава възможност да се изписват и лоши. С други думи, свещеното може да се изобрази както с благоговение, така и с неуважение. Богохулството започва първо в сферата на литературата през така наречената Епоха на просвещението. Волтер осмива със саркастичното си перо християнството и исляма. Така той отваря кутията на Пандора. Когато през миналия век сюрреалистът Макс Ернст рисува портрет на света Богородица, биеща Божествения си Син, всякакво приличие вече е изоставено.
Европа не приема вече закони, основаващи се на християнската етика. Християнската култура на нашия континент е подкопана от връхлитащите една след друга вълни на рационализма, марксизма, социализма и позитивизма с тяхната нетърпимост към вярата. Резултатът е едно езическо християнство, както го нарича професорът от "Харвард", общество, където хората влизат в църква на Великден да запалят свещ, а не да се молят на Бога. Това безбожие се изразява и в липсата на закони срещу светотатството. Сега се радваме на свобода свещеното да бъде нападано, окарикатурявано и осмивано от който пожелае.
Целият текст във в. Дневник
Виж също: Християнство и ислям: велкото предизвикателство