Смиление



Не е грешка и да – няма такава дума. Прави сте. Ако попитате в интернет, търсачките ще ви предложат „смирение“. Която пък дума, от друга страна, е много разпространена. Особено се засилва употребата ѝ по време на пости. Буквално се търкаля по пода на храмовете и хората се навеждат да я търсят, превивайки егото си за секунди. Но после бързо се изправят, и с приповдигнато от аскезата настроение, продължават борбата за изправление на другите.

Няма дума „смиление“, но можем да я изобретим. И като чуем за смирение, да се сещаме за нея. Да я направим от думата милост, за да ни подсеща да имаме милост – най-вече към себе си. Важно е това, последното, защото иначе няма да имаме милост и към другите. И не, това не е розово, сантиментално християнство. Историята със сламката в чуждото око не предлага технология на съденето: за да сме по-ефективни, първо да премахнем това, което ни пречи да видим чуждите грехове. Тя има един друг, интересен аспект. Съобщава ни, че чувствителността към сламката в чуждото око е симптом на гредата в нашето. Парадоксално, но ако виждаме тази сламка, това не означава, че имаме добро духовно зрение, а означава, че ние непременно имаме греда в своето. Виждате как е…

Психолозите днес го обясняват с една фигура, която наричат проекция. Но Църквата разпространява това знание от хилядолетия. Божественото Откровение изпреварва науката и дава на човека всичко нужно за спасението му, без да се нуждае и да чака нейните потвърждения. Така или иначе – дочакахме науката да се съгласи с Библията по този въпрос, и вече знаем със сигурност: можем да разпознаем злото в другия, само ако носим опита от него в себе си.

Наречете както искате този текст. Есе да бъде. Но потрудете се да имате милост – най вече към себе си. Преди да посягате към сламката в чуждото око, хванете се за гредата в своето и поне опитайте да я помръднете. Това може да заболи, може даже да насълзи окото. Но тези сълзи са духовно препоръчителни.

Навлизаме в последната седмица на Великия пост. Предстои ни чудото с възкресението на Лазар, тържественото влизане на Господ в Йерусалим, посрещането с възгласи и палмови клонки. А после нарцистичното преобръщане – ако няма да ни дадеш да властваме, какъв Цар си ти?! Какво си мислехме, какво излезе… Разпни го! Предстои да го преживеем, да бъдем част от тези събития – както всяка година. Както всеки празник на Църквата, когато прекрачваме от времето в Божията вечност, където всичко е сега – защото Църквата живее извън времето. Предстои ни да изберем.

Нова заповед ви давам, да любите един другиго;

както Aз ви възлюбих, да любите и вие един другиго.

По това ще познаят всички, че сте Мои ученици,

ако любов имате помежду си.

(Иоан. 13:34-35)

Да изберем оставащото време до Страстната седмица, за да изпълним.

Щом сте вече тук…

Разчитаме на вашите дарения, за да поддържаме този сайт. За високото качество на материалите, които публикуваме тук, нашите сътрудници – преводачи, автори, редактори – заслужават справедливо заплащане за труда си. Можете да проследите актуалното състояние на даренията към всички програми и кампании на фондация „Покров Богородичен“ за текущата година от този линк >>>

Ако желаете да бъдете част от усилията на екипа да развиваме и поддържаме сайта, можете да станете редовен дарител на Православие.БГ в платформата Patreon >>>

лв.
Select Payment Method
Personal Info

Credit Card Info
This is a secure SSL encrypted payment.

Donation Total: 10,00 лв.

Следвайте ни
  
  
   

Може да харесате още...